| کد خبر: 71282 |

◄ اخبار شهری و مترو در هفته گذشته / از خودکشی در مترو تا نارضایتی رانندگان تاکسی

تین نیوز | ورود وزارت کشور به بحث معاینه فنی خودروها، نرخ کرایه ها، با بنزین 1000 تومانی، افزایش نمی یابد، ایجاد انبارهای مکانیزه برای ساماندهی حمل بار، سه دلیل نارضایتی رانندگان تاکسی، تنها گذاشتن شهرداری، مشکلات را حل نمی کند، حذف سرویس ادارات، درست نبود، تکذیب پرداخت وام 30 میلیونی نوسازی مینی بوس های فرسوده، اجرای طرح LEZ هنوز ابلاغ نشده است، پیشرفت 75 درصدی مترو اصفهان، چرا با نصب درهای جدا کننده در مترو مخالفت شد؟، توقف منوریل قم در میدان مطهری، اعطای گواهینامه تعالی منابع انسانی به شركت بهره برداری مترو تهران، از جمله اخبار مهم بخش شهری و مترو در هفته ای است که پشت سر گذاشته شد.

به گزارش تین نیوز، قائم مقام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در بیان دلیل عدم توجیه دریافت برگه معاینه فنی نزد برخی  رانندگان گفت: بر اساس عرف جهانی هر قانونی تا زمانی که تنها بر روی کاغذ بوده و صورت اجرا نیابد، از ضمانت اجرای مناسبی برخوردار نخواهد شد.
 
حسین شهیدزاده افزود: خوشبختانه وزارت کشور با تدوین و طی مراحل مقدماتی سیستم یکپارچه معاینه فنی در صدد برطرف ساختن بسیاری از مشکلات در این بخش برآمده است.
 
وی با تاکید بر لزوم دقت نظر بیشتر نسبت به عملکرد مراکز معاینه فنی خارج از شهرها، تصریح کرد: شهرداری تهران با ایجاد مراکز معاینه فنی معتبر و مجهز به سیستم ITS به خوبی مشکل عدم نظارت بر این بخش را از میان برداشته و توانسته با تکیه بر سیستم هوشمند، اطلاعات را به صورت آنلاین به مرکز داده های پلیس ارسال کند.
 
شهیدزاده از ابتکار عمل خوب وزارت کشور سخن به میان آورد و اظهار داشت: با تدوین و بکار گیری سیستم معاینه فنی یک پارچه، قطعا مشکلات ناشی از عدم تعهد برخی صادر کنندگان برگه معاینه فنی کاسته شده و با اجرای آن اطلاعات خودرو ها به طور کامل در اختیار عوامل اجرایی و مدیران شهری قرار می گیرد.
 
وی این اقدام وزارت کشور را همراهی با پلیس و سایر مراکز دانست و گفت: شرکت کنترل کیفیت هوا امکاناتی را فراهم کرده تا با استفاده از سیستم ITS پلاک خودروها براحتی و بدون کمترین درصد خطا در سیستم اطلاعاتی وزارت کشور ثبت و در اختیار پلیس و  مراکز معاینه فنی قرار بگیرد.

نرخ کرایه ها، با بنزین 1000 تومانی، افزایش نمی یابد
 رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر تهران، در خصوص تاثیر عرضه قیمت بنزین 1000 تومانی از اول آذرماه بر کرایه حمل و نقل شهری گفت: شورا براساس قانون و بنا به اعلام شهرداری، تنها یک بار در سال اقدام به افزایش نرخ کرایه وسایل نقلیه عمومی می کند.
 
محسن سرخو، افزود: انتظار می رود تغییراتی که روی این پارامتر تاثیر می گذارد نیز تنها یک بار در سال اتفاق بیفتد. متاسفانه تناسب قیمت خودرو وسوخت عکس دیگر کشورها است زیرا، با توجه به عرف جهانی، منطقی و معقول به نظر می رسد که با کاهش قیمت خودرو نسبت به افزایش قیمت سوخت در کشور اقدام شود. زیرا با افزایش نرخ سوخت استقبال از خودروهای شخصی در استفاده های روزانه رو به کاهش خواهد گذاشت.
 
وی در ادامه تصریح کرد: طبیعتا اتمام زمان استفاده از سهمیه 700 تومانی بنزین نباید تاثیر گذار در نرخ کرایه وسایل نقلیه عمومی باشد. شورای شهر تهران نیز مجوز تغییر نرخ کرایه همزمان با به پایان رسیدن زمان استفاده از سهمیه سوخت 700 تومانی را به دارندگان وسایل نقلیه عمومی و نیمه عمومی نخواهد داد.
 
براساس مصوبه هیات محترم وزیران، از خردادماه 94 در جهت یکسان‌سازی قیمت حامل‌های انرژی و حذف سهمیه‌بندی و تعدیل قیمت برخی فرآورده‌های نفتی، قیمت بنزین به‌صورت تک‌نرخی از لیتری 700 تومان به 1000 تومان افزایش یافت.

ایجاد انبارهای مکانیزه برای ساماندهی حمل بار
معاون شهردار تهران از برنامه ویژه سامان دهی حمل بار در محدوده بازار خبرداد و گفت: به منظور جلوگیری از ورود و خروج سه مرحله ای بار در بازار تهران، ایجاد انبارهای مکانیزه در خارج از مرکز بازار اصلی و منطقه 20 در دستور کار قرار دارد.
 
مجتبی عبدالهی با اشاره به برنامه شهرداری تهران برای ساماندهی حمل بار در محدوده بازار تهران اظهار داشت: بار در شب و نیمه شب ابتدا وارد بازار و سپس به انبارهای واقع در این محدوده منتقل می شوند و پس از فروش مجدد، بارگیری و به خارج از بازار حمل می شوند.
 
وی افزود: برای جلوگیری از فرایند سه مرحله ای حمل بار به مرکز بازار، در حال بررسی ایجاد انبارهای مکانیزه ای هستیم.
 
معاون خدمات شهری شهردار تهران از جانمایی انبارهای مکانیزه در خارج از محدوده بازار اصلی و خیابان فداییان اسلام واقع در منطقه 20 خبر داد و گفت: پس از تصویب مکان های مورد نظر، ساخت انبارهای مکانیزه به سرعت در دست اجرا قرار خواهد گرفت.

نماینده مجلس: سه دلیل نارضایتی رانندگان تاکسی
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با دغدغه نمایندگان مردم در خصوص مشکلاتی که اخیرا برای تاکسی داران بوجود آمده است، گفت: حذف سهمیه بنزین رانندگان تاکسی، در ردیف قراردادن آنها با رانندگان خودروهای شخصی و قطع یارانه دولتی از بیمه رانندگان این بخش، نارضایتی هایی را در میان این قشر زحمتکش فراهم ساخته است.
 
حسین طلا افزود: بیش از  80 هزار تاکسی در تهران وجود دارد که از این تعداد 17 هزار دستگاه آن فرسوده و بعضا از رده خارج هستند. سالانه از این تعداد، 5 هزار دستگاه خارج و 5 هزار وارد می‌شوند که رانندگان این دستگاه‌های ورودی، از سهم یارانه‌ای دولت برای بیمه محروم شده اند.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه حذف یارانه‌ای در بیمه رانندگان تاکسی با وجود حذف سهمیه‌ای بنزین موجب نارضایتی این صنف  و عدم استقبال از این شغل شده است، افزود: برای جلوگیری از نارضایتی این دسته از رانندگان و رفع مشکلات شغلی آنان قطعا تصمیماتی اتخاذ خواهد شد. بر اساس اعلام مسئولان تامین اجتماعی، حذف یارانه بیمه تاکسیرانان در راستای تصمیمات دولت صورت گرفته است.
 
طلا ابراز داشت: تعداد 5 هزار دارنده تاکسی که از داشتن بیمه تامین اجتماعی محروم هستند، به تازگی وارد این حرفه نشده و کسانی هستند که در بخش های مختلف جابجا شده اند. پس نمی توان به آنها افراد تازه وارد اطلاق کرد.

 تنها گذاشتن شهرداری، مشکلات را حل نمی کند
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در خصوص اظهارنظرهایی مبنی بر سیاسی شدن مبحث حمل و نقل عمومی گفت: بدون شک، این بخش از صنعت دارای ابعاد تخصصی، فنی و سیاسی است اما نه به معنای عام کلمه.
 
محمد حقانی، ابراز داشت: طرح جامع حمل و نقل عمومی یکی از زیر ساخت های اصلی نظام شهرسازی و زندگی در یک شهر بوده و بسیار قابل اهمیت است. طرح جامع اگر به اجرا گذاشته شود اکثر مشکلاتی که در کلان شهر تهران با آن دست به گریبان هستیم قابل حل خواهد بود.
 
به نظر حقانی سیاسی شدن بحث حمل و نقل از آن جهت قوت گرفته که برخی حضور در شهرداری را سکوی پرش می دانند و ساخت بزرگراه و خیابان را به حمل و نقل زیر زمینی به دلیل کمتر دیده شدن مترو ترجیح داده و با این کار تنها باعث افزایش آلاینده های صوتی و تصویری می شوند.
 
وی اظهار داشت: شورای شهر تهران با تلاش در افزایش بودجه حمل و نقل عمومی همکاری خوبی در این زمینه با شهرداری تهران داشته و خواهد داشت اما با تنها گذاشتن شهرداری، بدون حمایت دولت، کاستن مشکلات تهران، محقق نخواهد شد.
 
 حذف سرویس ادارات، درست نبود

محمود صفار زاده، تصریح کرد: با بکار گیری ناوگان مناسب ویژه حم و نقل عمومی و الزام افراد به استفاده از سرویس به منظور ایاب و ذهاب در مسیر ادارات، تاثیر حداکثری در کاهش ترافیک صبحگاهی و سهولت در آمد و شد خودروها خواهد داشت.
 
وی با بیان اینکه برداشتن سرویس ادارات اساسا کار مطالعه شده ای نبود، تصریح کرد: به دلیل فقدان شبکه حمل و نقل عمومی مناسب و عدم پوشش نیاز مسافران صبحگاهی، قطع سرویس دهی ایاب و ذهاب به کارمندان ادارات زود هنگام بود.
 
رئیس پژوهشگاه حمل و نقل گفت: با حذف سرویس ادارات و کمبود وسایل حمل و نقل عمومی، مردم چاره ای جز استفاده از خودرو شخصی نداشته و به این ترتیب روز به روز بر میزان ترافیک شهرها فزوده شد. در مجموع تا وقتی که شبکه حمل و نقل عمومی با حجم انبوه مسافر سازگار نباشد، نیاز به سرویس در جابجایی دانش آموزان و کارمندان احساس می شود.
 
صفار زاده راه اندازی مجدد سرویس مدارس را یکی از بهترین راهکارها برای رسیدن به هوای پاک و سالم دانست و اظهار داشت: پارامترهای مختلفی در کاهش ترافیک و آلاینده های کلان شهرها دخیل هستند که یکی از آنها بکارگیری سرویس ادارات به جای حرکت صدها خودرو در شهر می تواند باشد.

تکذیب پرداخت وام 30 میلیونی نوسازی مینی بوس های فرسوده
مدیرعامل اتحادیه اتوبوسرانی های شهری با تکذیب آغاز طرح نوسازی مینی بوس های فرسوده، گفت: اخیرا خبرهایی در رسانه های خبر منتشر شده که در آن از اعطای وام 30 میلیونی به دارندگان مینی بوس های فرسوده سخن گفته می شود.
 
مهدی خجسته رحیمی، اظهار داشت: این خبر در حال حاضر اساس و پایه و اساس مدیریتی نداشته و قطعا آن را تکذیب می کنیم.
 
وی بابیان اینکه ابلاغیه ای در خصوص اعطای تسهیلات نوسازی مینی بوس های فرسوده به دست اتحادیه اتوبوسرانی درون شهری نرسیده است، افزود: اظهارنظری در این خصوص در خرداد ماه سال جاری از سوی یکی از مدیران شهری صورت گرفت اما مصوبه اجرایی آن تاکنون رویت نشده است.
 
وی تصریح کرد: با توجه به حیطه مسئولیت اتحادیه اتوبوسرانی درون شهری، قطعا چنین خبر مهم و تاثیرگذاری از نظر مدیران مجموعه به دور نخواهد ماند. لذا مبنای خبر را مورد وثوق نمی دانیم.
 
اجرای طرح LEZ هنوز ابلاغ نشده است
 رئیس پلیس راهور تهران، در پاسخ به دلیل کندی فرآیند هوشمندسازی کنترل ترافیک گفت: مثل این کار شبیه ضرب المثل "هرچی پول بدی آش می خوری" است و سرعت بخشیدن به هوشمندسازی شهر، نیازمند سرمایه گذاری مناسب است.
 
سید تیمور حسینی، با اشاره به مثالی درباره خرید خودرو، ابراز داشت: میزان سرمایه گذاری در هر بخش، اهمیت و احساس نیاز فرد را در آن حوزه مشخص خواهد کرد به طوری که با سرمایه 15 میلیونی خرید پراید و با مبالغ بیشتر خودرو کیفی تری نصیب خریدار می شود. پس بازگشت سرمایه با سرمایه گذاری ارتباط مستقیم دارد.
 
اگرچه مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران، پیش از این طی اظهارنظری، همکاری پلیس با این مرکز را در الزام دارندگان خودرو به ارائه برگه معاینه فنی را مناسب ارزیابی نکرده بود اما رئیس پلیس راهور در این خصوص گفت: مسلما همکاری با این بخش از سوی پلیس، مطلوب بوده است.
 
حسینی در خصوص اجرای زمان اجرای طرح کاهش یا LEZ در سطح شهر تهران نیز گفت: در این ارتباط ابلاغیه ای به پلیس راهور تهران تحویل داده نشده و چنانچه زمان اجرای طرح به پلیس اعلام شود، قطعا نسبت به مهیا ساختن زیرساخت های آن اقدام خواهد شد. چنانچه اجرای طرح LEZ از مبادی درون و برون سازمانی به پلیس ابلاغ شود تاخیر در اجرا نخواهیم داشت.

پیشرفت 75 درصدی مترو اصفهان
مدیرعامل مترو اصفهان از افتتاح خط یک مترو این شهر در سال 96 خبر داد و گفت: در تلاش هستیم تا در صورت تامین اعتبار، پروژه خط یک در شهریور ماه سال 96 وارد مدار بهره برداری شود.
 
محمد جواد شعرباف، با بیان اینکه فاینانس مترو این شهر تاکنون به نتیجه نرسیده، افزود: علیرغم وجود انبوه مشکلات و برخورد با منابع میراث فرهنگی در مسیر حفر تونل مترو، خوشبختانه پیشرفت 75 درصدی در ساخت مترو شهر اصفهان را شاهد هستیم.
 
وی در ارتباط با بکارگیری سیستم LRT به دلیل وجود منابع میراث فرهنگی در مسیر حفر زیر زمینی مترو، تصریح کرد: مطالعات در بکارگیری این سیستم حمل و نقل در شهر اصفهان با دقت نظر همکاران ما در طرح جامع حمل و نقل صورت پذیرفت اما LRT تنها در بخش هایی از شهر قابلیت استفاده دارد که از معابر عریض بهره مند باشند.
 
شعرباف با اشاره به معابر کم عرض شهر اصفهان و نیاز به ایجاد ظرفیت در آنها گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در طرح جامع حمل و نقل شهر اصفهان، سیستم LRT  پاسخگوی تعداد زیاد مسافر در این شبه کلانشهر نیست و در نهایت مترو، مناسب ترین وسیله نقلیه در این بخش انتخاب شد.  در مطالعات جدید به این نتیجه دست یافته ایم که در ایجاد شبکه های جدید، سیستم LRT به منظور تسهیل در امر رفت و آمد شهروندان اصفهانی ایجاد شود تا در کنار BRT، کار جابجایی مسافر را سرعت بخشند.

چرا با نصب درهای جدا کننده در مترو مخالفت شد؟
عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در این باره گفت: این موضوع به شورای شهر پیشنهاد شد اما به دلیل هزینه گزاف آن، اختصاص بودجه به آن تحقق پیدا نکرد.
 
ابوالفضل قناعتی در توضیح مخالفت شورای شهر تهران در خرید و نصب درهای جداکننده به منظور جداسازی ریل از محل توقف مسافران مترو، تصریح کرد: قیمت درهای جدا کننده به قدری بالا است که با ساخت چند کیلومتر از خطوط مترو برابری می کند لذا اعضای شورای شهر با این امر مخالفت کردند.
 
وی در ادامه اظهار داشت: متاسفانه با بلا تکلیفی پیشنهاد خرید درب های جدا کننده، ایستگاه های مترو مکان امنی شد برای بروز رفتارهای بیمارگونه برخی افراد که ایستگاه مترو را محل رهایی از مشکلات خود تصور کرده اند.
 
توقف منوریل قم در میدان مطهری
 سخنگوی شورای اسلامی شهر قم گفت: بنا بر تصمیم شورای شهر قم در جلسه غیر علنی، منوریل فعلا تا میدان مطهری اجرایی می‌شود تا بازخورد آن میان مردم سنجیده شود.
 
نعمت‌الله عواطف رستمی با اشاره به رسالت مطبوعات، اظهار داشت: مطبوعات و رسانه‌های جمعی در عصر حاضر در زندگی تک تک افراد جامعه نفوذ پیدا کرده و هدایت‌گری افکار جامعه را در دست دارند.
 
وی با اشاره به اینکه مطبوعات عهده دار کشف حقاق و انعکاس واقعیت‌های جامعه هستند، افزود: خبرنگاران واقعی تا تحقق این هدف روح و وجدانشان آرام نمی‌گیرند.  مهم‌ترین پروژه‌ای که مردم قم نسبت به آن حساسیت دارند پروژه منوریل است که در این جلسات بحث شد.  این پروژه در سال ۸۸ با طول ۶ و هشت دهم کیلومتر از پارکسوار شمالی تا مصلی با همکاری شرکت مپنا و کیسون با قیمت مقطوع ۱۱۸ میلیارد تومان شروع شد.
 
رستمی با اشاره به اینکه افزایش بعدی در سطح ایستگاه بود که هر یک از ایستگاه‌ها هزار متر مربع افزایش مساحت پیدا کرد، ادامه داد: این دو تغییر چالش‌هایی برای پیمانکار ایجاد کرد و با توجه به مشکلات مالی شهرداری و دولت پیمانکار با مشکلاتی مواجه شد.

اعطای گواهینامه تعالی منابع انسانی به شركت بهره برداری مترو تهران
از مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شركت بهره برداری مترو تهران در یازدهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی با موضوع «مدیریت منابع انسانی و زنجیره ارزش آفرینی سازمان ها»، معاونت منابع انسانی شركت بهره برداری مترو تهران حائز شرایط سطح گواهینامه جایزه تعالی منابع انسانی شناخته شد.
 
در مراسم اختتامیه این كنفرانس كه در محل مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما و با حضور مدیران عامل، استادان و متخصصان این حوزه برگزار شد؛ جواد رنجه معاون منابع انسانی شركت بهره برداری مترو تهران به نمایندگی از مدیر عامل این شركت گواهینامه تعالی منابع انسانی را دریافت كرد.
 
در این کنفرانس كه آخرین دستاورهای مدیریت منابع انسانی در کشور ارائه و جوایز سالانه تعالی منابع انسانی اعطا می شود،‌گواهینامه تعالی منابع انسانی پس از طی فرایندهای ارزیابی خارج از سازمان و نتایج حاصل از خودارزیابی به سازمان های حائز شرایط اعطا می گردد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.