| کد خبر: 71099 |

ورود شرکت‌های خارجی خودروساز به کشور نباید چراغ خاموش باشد

تین نیوز | تجربه سال‌های تحریم نشان می‌دهد که هر گونه توافق صورت گرفته میان شرکت‌های خودروساز داخلی با طرف‌های خارجی باید کاملا شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی شود.


برداشته شدن تحریم‌ها فرصت مغتنمی برای توسعه همکاری‌های فنی و علمی با کشورهای توسعه یافته در تمامی زمینه‌ها از جمله صنعت خودروسازی است این فرصت مغتنم گاهی اوقات در کشور ما تبدیل به یک تهدید نیز شده است چراکه برخی اوقات توسعه همکاری با شرکت‌های معتبر تولیدی در جهان تنها منوط به بستن قراردادهای کلان برای واردات هر چه بیشتر کالاهای لوکس خارجی شده است. از این رو در حال حاضر نگرانی‌هایی ویژه شرایط تحریم در میان اقشار مختلف تولیدکنندگان و صنعتگران ایرانی به وجود آمده که به موجب برداشته شدن محدودیت‌‎ها، بار دیگر دروازه‌های واردات کشور به روی انواع اجناس خارجی لوکس باز شود و داستان تکراری زمین خوردن صنایع مختلف کشور تکرار شود.
 
در همین ارتباط و بر اساس اطلاعاتی که به تازگی منتشر شده در راستای توسعه همکاری‌های شرکت‌های خودروساز ایرانی با شرکت‌های بزرگ و معتبر جهانی، شرکتی به نام "آرتمن موتور کاسپین" توانسته نمایندگی شرکت آمریکایی فورد را کسب کند که بر اساس گواهی منتشر شده از تاریخ صدور آن یعنی 25 مهر ماه سال‌جاری تا 25 مهر ماه سال 99 معتبر خواهد بود.
 
بر پایه این گزارش همکاری با شرکت‌های مطرح خودروساز جهانی به هیچ وجه منافاتی با توسعه صنعت خودروسازی در ایران ندارد ولی آنچه که موجب نگرانی شده این است که در پوشش همکاری با شرکت‌های خارجی مجبور شویم تنها واردکننده صرف محصولات نهایی این شرکت‌ها باشیم اتفاقی که قبل از تحریم‌ها در صنعت خودروسازی کشور روی داد و به موجب این اشتباه در دوران تحریم به شدت به لحاظ تأمین قطعات مورد نیاز و نیز دانش فنی به روز در امر خودروسازی دچار مشکل شدیم.
 
در زمان قبل از تحریم خودروسازان خارجی در کشور فعالیت می‌کردند که تا حدودی در امر تولید خودروی ایرانی مشارکت داشتند ولی این خودروسازان به محض تشدید تحریم‌های همه جانبه علیه کشورمان با زیر پا گذاشتن قراردادهای منعقد شده با ایران بازار تولید خودرو در کشورمان را ترک کردند که از این منظر خسارات مالی زیادی به کشور وارد شد.
 
در حال حاضر با توجه به رفع تحریم‌ها به ویژه در سال نو میلادی بسیاری از این شرکت‌ها قصد بازگشت به ایران را دارند و در میان آنها شرکت‌های خودروساز بیشتری نیز از آمریکا و اروپای شمالی نیز وجود دارند. میل بازگشت به بازار خودروسازی ایران موجب شد تا وزارت صنعت معدن وتجارت با عبرت از تجارب گذشته اعلام کند که از این پس همکاری با هر شرکت خودروساز خارجی به ویژه شرکت‌های فرانسوی که روزگاری توافقات خود را با طرف ایرانی زیر پا گذاشتند؛ باید بر اساس توافق برد- برد باشد. مفهوم توافق برد- برد از دید وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که تنها شرکت‌های خودروساز خارجی نمی‌توانند صادرکننده صرف محصولات خود به ایران باشند بلکه بایستی شرکت‌های خودروسازی را در امر ارتقای دانش فنی تولید قطعات و خودروهای در دست ساخت یاری کرده و در این زمینه مشارکت قطعی و قراردادی داشته باشند.
 
بر این اساس از آن زمان به بعد حساسیت تمامی صنعتگران و رسانه‌های دنبال کننده اخبار خودرو نسبت به ورود هر شرکت خودروساز خارجی به کشور بیش از گذشته تحریک شد و عملا بررسی جزئیات قراردادهای شرکت‌های خودروساز ایرانی با طرف‌های خارجی مورد انتظار و توقع همگان قرار گرفت.
 
این گزارش می‌افزاید: در حال حاضر نیز که هر روز شاهد اعلام و ورود یک شرکت خودروساز جدید خارجی به کشور هستیم انتظار می‌رود حضور این شرکت‌ها که قطعا با اعطای مجوز از سوی مسئولین ذیربط صورت می‌گیرد به شکل چراغ خاموش نبوده و در مورد زیر و بم توافقات صورت گرفته شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی شود چرا که این توقع مردم است که بخواهند بیش از یک بار از سوراخ همکاری‌های مشترک میان طرف‌های ایرانی با طرف‌های غربی گزیده نشوند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.