| کد خبر: 70687 |

با ارسال جوابیه به تین نیوز صورت گرفت

◄ واکنش شهردار اسلامشهر به اظهارات معاون فنی و زیربنایی راه آهن درخصوص قطار حومه ای تهران - اسلامشهر - پرند

تین نیوز | شهردار اسلامشهر نسبت به اظهارات معاون فنی و زیربنایی راه آهن در خصوص قطار حومه ای تهران- اسلامشهر - پرند واکنش نشان داد.

به گزارش تین نیوز، پیرو درج مطلبی با عنوان "حریم خطوط ریلی طبق قانون قابل واگذاری نیست/ ابهام درباره مقرون به صرفه بودن مترو اسلامشهر" که در تین نیوز در تاریخ 25 آبان ماه به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، منتشر شده بود، شهرداری اسلامشهر جوابیه ای ارسال کرده است که عینا در پی می آید:

"مدیر محترم پایگاه خبری تین نیوز
با عنایت به درج مصاحبه معاون فنی و زیربنایی راه آهن در سایت آن پایگاه خبری مورخ 25 آبان 94 پیرامون قطار حومه ای تهران – اسلامشهر – پرند و بخشی از اظهارات ایشان با این عنوان که «حال اینکه با هزینه های چند برابری مترو از زیرزمین به سمت اسلامشهر کشیده شود درباره اقتصادی بودن و یا نبودن آن باید بحث شود » خواهشمند است دستور فرمائید توضیحات ذیل نیز جهت تنویر اذعان مخاطبین محترم آن پایگاه خبری درج گردد.

طرح اتصال شهرهای اقماری به مترو تهران از ابتدای انجام مطالعات مترو شهر تهران مطرح و در مطالعات جامع حمل و نقل ریلی تهران که توسط شرکت مهندسین مشاور فرانسوی سیترا انجام گرفته اسلامشهر به عنوان یکی از دروازه های مهم ورودی تهران و با پیش بینی جمعیت 5/1 میلیون نفری حوزه تحت پوشش در نظر و برای سرویس دهی به آن خط 4 سریع السیر با اتصال به خط 3 در حوالی چهاردانگه و امتداد آن به سمت اسلامشهر در نظر گرفته شد.

حسب مصوبه مورخ 29/2/80 (چهلمین جلسه) شورای عالی حمل و نقل و ترافیک شهرهای کشور مقرر گردید که شهرهای اقماری تهران نسبت به انجام مطالعات توجیه فنی ، اقتصادی ، زیست محیطی خطوط ریلی حومه ای اقدام نماید که پیرو آن شهرداری اسلامشهر ضمن انتخاب مشاور ذیصلاح (شرکت های مهندسین مشاور اندیشکار و ریل بندر) نسبت به انجام مطالعات مزبور اقدام نموده و مطالعات مزبور در جلسات هشتاد و نهم و نود و نهم شورای عالی ترافیک به تصویب رسیده و تائیدیه زیست محیطی آن در مورخ 23/8/90 و تائید مطالعات پدافند غیر عامل در مورخ 20/9/90 صادر و همچنین مطالعات مزبور در جلسه مورخه 27/1/91 به تائید کمیسیون ماده 215 قانون برنامه پنجم توسعه مستقر در سازمان مدیریت و برنامه ریزی رسیده و در قالب طرح اتصال اسلامشهر به خط 3 متروی تهران در لایحه بودجه سنواتی پیش بینی و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

حال آنچه که جای بحث دارد این است که توجیه اقتصادی طرح های عمرانی به هزینه احداث پروژه به تنهایی وابسته نبوده و هزینه احداث یکی از ده ها پارامتر موثر در ارزیابی طرح می باشد که می بایستی در نظر گرفته شود آنچه که محور بحث و تصمیم گیری قرار می گیرد حتی اگر صرفا مساله از نظر اقتصادی مورد بررسی باشد؛ نرخ بازگشت سرمایه بوده که طرح مترو اسلامشهر با نرخ ( بازده داخلی 9/24= IRR  و نرخ 6/5 = B/C ) به تصویب  کمیسیون ماده 215 رسیده و نرخ مزبور برای طرح های دولتی جزو پروژه های با توجیه اقتصادی بالاست، برای انجام محاسبات مزبور یکی از پارامترهای مهم نرخ جذب سفر خط ریلی بوده که برای خط مترو مزبور در سال 88 روزانه برابر 860000 نفر در هر جهت می باشد ، لذا بدیهی است چنانچه محور ریلی جذب سفر بالایی داشته باشد با هزینه بالاتر دارای توجیه اقتصادی بالاتر می باشد.

در انتها یادآور می گردد که برابر ماده 215 قانون برنامه پنجم توسعه مرجع بررسی توجیه پذیر بودن طرح ها از نظر اقتصادی و فنی و کمیسیون ماده 215 مستقر در سازمان مدیریت و برنامه ریزی بوده که در خصوص طرح مترو تهران – اسلامشهر سیر قانونی مزبور به طور کامل انجام گرفته، لذا استدعا دارم با درج اظهارات غیر مسئولانه در خصوص طرح مزبور که باعث تشویش اذهان شهروندان محترم اسلامشهر که در یک دهه گذشته از مطالبات جدی ایشان بوده و در مقاطع مختلف از طرف مسئولین اجرایی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی وعده آغاز عملیات اجرایی آن داده شده، نگردیم.

ضمنا خواهشمند است پیگیری فرمایید چنانچه در خصوص طرح قطار حومه ای مورد اشاره معاون محترم فنی راه آهن مطالعات توجیه فنی و اقتصادی انجام گرفته است و سیر قانونی آن طی شده در خصوص نرخ جذب سفر، نرخ بازگشت اقتصادی و تاریخ تصویب مطالعات مزبور در کمیسیون 215 قانون برنامه پنجم توسعه منتشر تا امکان مقایسه فنی دو طرح مزبور برای شهروندان محترم و مخاطبین محترم آن پایگاه خبری فراهم گردد.

در پایان این شهرداری آمادگی دارد جهت تنویر اذهان مخاطبین محترم نسبت به انتشار کامل مطالعات انجام گرفته اقدام نماید.

علیرضا ناصری پور
شهردار اسلامشهر"

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اکبرفرشیدی 0 0

    مردم اسلامشهر چندین سال است که خواهان اتصال خط۳ مترو از ایستگاه آزادگان به اسلامشهر می باشند…ولی مسئولین قطار حومه ای در نظر می گیرند که قبل از شروع به کار معلوم است که کارایی ندارد و استقبال نخواهد شد چون به درد مردم نمی خورد…چرا مخالف خواسته های مردم اسلامشهر عمل می کنید؟ مردم اسلامشهر فقط خواهان اتصال خط۳ مترو به اسلامشهر هستند… چون از نان شب برایشان واجب تر است … مردم اسلامشهر روزانه چندین ساعت از عمر خود را در مسیر تهران به اسلامشهر طی می کنند …که امیدواریم با اتصال خط۳ مترو به اسلامشهر به خواسته های به حق مردم اسلامشهر جامه عمل پوشانده شود… امید به آن روز که افتتاح خط۳ مترو اسلامشهر را جشن بگیریم…به امید آن روز…

  • احمد 0 0

    سلام درمورد آلودگی هوای تهران نظری داشتم والا اگراین پروژه مترو تهران و شهرجدید پرند به اتمام برسه هزاران خودرو شخصی به تهران سرازیر نمیشه هم تا حدودی مشکل ترافیک حل میشه هم آلودگی هوای تهران مسئولین بدون حل کردن مشکل همش بطور مسکن از مردم کمک طلب میکنن هرکسی اینو میدونه خطوط مترو شهرهای اطراف تهران راه اندازی بشه چقدر مشکل ترافیک و آلودگی هوا حل خواهد شد امثال ما بدون ماشین چگونه از پرند به میدان ونک که محل کارمون هست رفت آمد کنیم مگه چقدرحقوق میگیریم که بدیم کرایه ماشین ما اهالی شهرپرند ازشما تقاضا داریم این مورد مترو شهرهارا پیگیری کنید وگرنه هرچی درست کردن خراب میشه و به فراموشی سپرده میشه با تشکر