| کد خبر: 66290 |

◄نخستین کنفرانس ملی حمل و نقل روستایی برگزار شد

تین نیوز | همزمان با روز ملی روستا، نخستین کنفرانس ملی حمل و نقل روستایی به منظور بررسی راه‌های توسعه حمل و نقل راه های روستایی امروز با محورهای ایمنی، محیط زیست و آمایش سرزمین،زیرساخت و شبکه، مشارکت اجتماعی و نهادهای محلی، مدیریت سیستم های حمل و نقل، اقتصاد و تولید ملی، جابه جایی مسافر و بار روستایی و قوانین، مقرارت و استانداردها  سیزدهم مهرماه سال جاری در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی  برگزارشد.

به گزارش تین نیوز دکتر صفارزاده؛ دبیر نخستین کنفرانس توسعه ملی حمل و نقل روستایی و معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در آیین افتتاح این کنفرانس با تاکید بر ضرورت موضوع حمل و نقل و جابجایی گفت: نیاز به همفکری و هم‌اندیشی برای ساماندهی به شرایط  موجود در حوزه راه روستایی و انجام نیازسنجی مناسب از حوزه راه روستایی از مهمترین اهدافی است که در این همایش به دنبال دستیابی به آن هستیم.

وی ادامه داد:  ابعاد و اندازه و حجم در روستا، عدم برخورداری از موقعیت قدرت،‌ ثروت و سیاست در قیاس با شهرها، عدم وجود کوریدورهای انبوه و متراکم در روستاها، تمرکز بر روی جاده در شبکه حمل و نقل روستا و... از جمله موضوعاتی است که مقوله توجه به مقوله راه روستایی را پررنگ‌تر از گذشته نموده است.

دکتر صفارزاده در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه آماری از مقالات ارسالی به این کنفرانس گفت:‌در مجموع 118 مقاله به  نخستین کنفرانس ملی حمل و نقل روستایی ارسال شد که از میان 93 مقاله پذیرفته شد. همچنین از 93 مقاله مورد قبول 14 ارائه شفاهی را در این کنفرانس خواهیم داشت و 20 مقاله نیز در قالب پوستر ارائه شده است. انتخاب مقالات برتر نیز ار دیگر برنامه‌ها خواهد بود.

وی برگزاری دو نشست تخصصی با موضوعات ارزیابی فنی و اقتصادی راه‌های یک‌خطه روستایی و نیز ارائه روش مطالعات جهت تهیه یک برنامه راهبردی به منظور توسعه و تکمیل راه‌های روستایی کشور را از دیگر محورهای این کنفرانس برشمرد.

دکتر شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی نیز در بخش دیگری از نخستین کنفرانس ملی حمل و نقل روستایی گفت: مقوله روستا و راه روستایی به طور خاص مورد تاکید وزیر راه و شهرسازی است و بر همین اساس تلاش نمودیم تا با جریان‌سازی موضوع این کنفرانس در سطح کشور، نخستین کنفرانس ملی حمل و نقل روستایی را در ابعاد وسیع برگزار کنیم.

وی دو مقوله سکونت‌پذیری و حرکت‌پذیری که در حوزه شهری بسیار مورد تاکید است را از محورهایی دانست که باید برای ورود آن به حوزه روستایی نیز با دقت و توجه ویژه برنامه‌ریزی نمود.

حمل و نقل روستایی نیازمند تخصیص یارانه است
مهندس کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور دیگر سخنران مراسم امروز با اشاره به این نکته که یکی از اساسی‌ترین نیازهای روستاهای کشور، راه دسترسی و سیستم‌های حمل و نقل است گفت: در حال حاضر ۱۰۵ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت و حدود ۲۸ هزار کیلومتر راه روستایی شوسه داریم که ارزش این راه‌ها بدون در نظر گرفتن ارزش تملک بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است که این رقم به طور متوسط برای هر کیلومتر ۵۰۰ میلیون تومان محاسبه شده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با یادآوری اینکه بودجه نگهداری راه‌های روستایی از سوی سازمان مدیریت از محل اعتبارات عمرانی استانی باید تامین شود ادامه داد: متاسفانه راه‌های روستایی موجود به نحو مطلوبی نگهداری نمی‌شوند و در شرایطی که باید حدود ۴ درصد از ارزش این راه‌ها یعنی حدود ۲ هزار میلیارد تومان به نگهداری راه‌ها اختصاص پیدا کند ولی کمتر از ۱۰ درصد از این میزان محقق می‌شود.

وی افزود: راه‌های روستایی ساخته می‌شوند ولی پس از مدتی به دلیل کمبود اعتبارات مستهلک و از بین می‌روند و اعتبارات عمرانی نیز برای آنها در نظر گرفته نمی‌شود.
کشاورزیان گفت: هیچ اقدام جدیدی برای حمل و نقل روستایی در گذشته انجام نشده و همان سیستم قدیمی با همان ناوگان در روستاها تردد می‌کنند که متاسفانه بعضا شاهد حوادث ناگوار در روستا هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هیچ گونه یارانه‌ای به حمل و نقل برون شهری اختصاص پیدا نمی‌کند گفت: عملا استفاده از یارانه پنهان سوخت تنها موردی است که ناوگان برون شهری از آن بهره می‌برد ولی یارانه خوبی به سیستم حمل و نقل درون شهری اختصاص پیدا می‌کند.

کشاورزیان با طرح یک سوال مهم در حوزه حمل و نقل روستایی گفت: باید به این موضوع فکر شود که چگونه می‌توان برای حمل و نقل روستایی یارانه در نظر گرفت.
وی با اشاره به مصوبه هیئت دولت در سال گذشته در خصوص حمل و نقل روستایی گفت: این مصوبه حمل و نقل روستا را به ۲ بخش  داخل حریم روستا و  خارج حریم روستا تقسیم بندی کرده است و وظیفه حمل و نقل درون روستایی را به شهرداری ها، تاکسیرانی‌ها و غیره سپرده و وظیفه حمل و نقل خارج از حریم روستا را به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای سپرده است که در این زمینه بحث‌های زیادی درباره تفکیک‌پذیر بودن حمل و نقل داخل حریم و خارج از روستا در سازمان راهداری صورت گرفته است.

کشاورزیان ادامه داد: براساس قرارداد منعقد شده در زمينه ارايه تسهيلات كم بهره براي توسعه ناوگان حمل ونقل روستايي، امكان استفاده از تسهيلات خريد ناوگان حمل و نقل روستايي با بهره ۴ درصد فراهم شده است.

وی از وجود دفاتر هزار نمایندگی حمل و نقل روستایی در روستاهای سراسر کشور خبر داد و گفت: مردم می‌توانند نیازها و خواسته‌های خود را از این  طریق با سرویس حمل و نقل روستایی تامین کنند و هدف ما تامین ایمنی و عدم مزاحمت برای مردم است.


تعریف برنامه ملی به منظور توسعه حمل و نقل روستایی
دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی با حضور در نخستین کنفرانس ملی حمل و نقل روستایی گفت: موضوع راه و راهداری فرآیندی است که نیازمند همکاری بسیاری از دستگاه‌ها و سازمان‌های کشور است.

وی ادامه داد:‌ در چند سال اخیر بحث روستا فراز و نشیب‌های فراوانی داشته است. روستاها مرکز عمده تولید در گذشته بودند و تا قرن پیش بخش عمده‌ای از تولید در روستاها انجام می‌شد ،اما امروز روستاها به کانون مصرف تبدیل شده‌اند که باید در این راستا مدیریت صحیح داشت.

وزیر راه و شهرسازی افزود: نگاهی به مطالعات بین‌المللی انجام شده نشان می‌دهد که اروپایی‌ها به حفظ محیط زیست و توزیع جمعیت در قاره سبز اهمیت می‌دهند؛ نکته دوم مورد توجه آنها تامین غذا است که با وجود تجارت جهانی همه حدی از تامین غذا را به عنوان ذخیره استراتژیک برای خود منظور می‌کنند. همچنین آنها توجه خاصی به کیفیت زندگی دارند زیرا توزیع جمعیت در سرزمین نقش مهمی دارد. امنیت ملی و گردشگری مبتنی بر استفاده از منابع طبیعی نیز از دیگر موضوعات مهم در این فهرست است. با نگاهی به این عناوین و اهمیت نقش آنها در حوزه روستایی در کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که بحث توسعه روستایی یک موضوع استراتژیک است که توجه ویژه‌ای را می‌طلبد.

دکتر آخوندی با اشاره به موضوع کنفرانس و تمرکز آن بر حمل و نقل روستایی ادامه داد: به شدت اعتقاد دارم که باید با یک نگاه راهبردی و مبتنی بر محورهای یاد شده در مباحث مربوط به روستاها برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: صرفه‌های اقتصاد ملی و اجتماعی برای سرمایه‌گذاری در حمل و نقل روستایی از صرفه‌های مالی بسیار بیشتر است و بنابراین نیاز است تا نگاه ویژه‌ای را معطوف به این بخش نماییم.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری گفت: بازنگری در سیستم حمل و نقل روستایی ضرورت دارد و نگاه وزارتخانه توجه به حمل و نقل روستایی فراتر از راه‌های روستایی است البته به راه‌های روستایی نیز توجه می‌شود. در همین رابطه تاکنون یک هزار شرکت حمل و نقل روستاهای از وزارت راه مجوز گرفتند، ضمن آنکه 1300 میلیارد تومان پروژه راه روستایی در دست اجرا داریم .

وی تاکید کرد: به هر حال گردشگری طبیعی و کالای کشاورزی دو گزینه اصلی است که توسعه روز افزون حمل و نقل روستایی را نمایان‌تر می‌کند و امیدواریم که با طرح این اندیشه بتوانیم برنامه ملی را در جهت توسعه حمل و نقل روستایی و توسعه کشاورزی و گردشگری روستایی تدوین نماییم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.