| کد خبر: 65530 |

واکنش اعضا به گزارش معاون مالی شهرداری تهران؛

فاینانس مترو گزینه یک روی میز دولت بود

تین نیوز | رییس شورای اسلامی شهر تهران بعد از استماع گزارش مالی مترو اظهار داشت: فاینانس ۳ خط مترو از لولویت های اول روی میز دولت بود اما بانک مرکزی آن را جز اولویت های سه و چهار فاینانس قرار داده است.


مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران بعد از استماع گزارش مالی مترو اظهار داشت: فاینانس ۳ خط مترو از اولویت های اول روی میز دولت بود اما بانک مرکزی آن را جزو اولویت های سه و چهار فاینانس قرار داده است.

وی افزود: مشکل دیگری که در فاینانس ها وجود دارد پرداخت ۵۰ درصد آن توسط دولت است و چون این اتفاق نیفتاده است بانک برای فاینانس های جدید شرکت مترو را بدهکار اعلام می کند و تا این بدهکاری که همان تعهدات دولتی است پرداخت نشود فاینانس جدید تحقق پیدا نمی کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص ساخت واگن در داخل نیز گفت: تنها ۶۰ درصد این تجهیزات در داخل تامین می شود و مابقی موارد مورد نیاز باید از خارج تامین شود.

چمران در ادامه با اشاره به استفاده از روش های دیگر در تامین اعتبارات مورد نیاز پروژه های شهری گفت: این روش ها خوب است اما قیمت بلیت را برای مصرف کننده بالا می برد. این در حالی است که مترو جزو حمل ونقل عمومی است و نباید از نظر هزینه بار مالی مضاعفی را به مردم تحمیل کنیم.

در سال های اخیر چین زده شده ایم
احمد مسجد جامعی پس از استماع گزارش معاون مالی شهرداری تهران از وضعیت مالی مترو از مدیریت مترو به واسطه توان جذب همه اعتباراتی که در اختیار داشته تشکر و از شهرداری درباره عدم تخصیص کامل اعتبارات سوال کرد.

وی افزود: بخشی از منابع مترو از طریق فاینانس تامین و راه آن هم عموما به چین ختم می شود.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در این سال ها به ناچار خیلی "چین زده" شده ایم، ولی با توجه به تحرک سیاست خارجی و بهبود مناسبات بین المللی که برای کشور ایجاد شده می توانیم راههای دیگری برای تامین نیازهای مترو و استفاده از ظرفیت ها و تکنولوژی های جدید، رقیب و برتر پیدا کنیم. این تفاوت در تکنولوژی برای کسانی که در سال های طولانی از مترو استفاده کرده و امکانات چینی و غیر چینی را از نزدیک دیده اند به خوبی محسوس است.
مسجد جامعی همچنین با اشاره به حضور رییس جمهور و چند تن از وزرا و نمایندگان موثر مجلس در مراسم بهره برداری از خط سه مترو اظهار داشت: این حضور در نظام قانون گذاری و اجرایی بایستی نتایجی را در بر داشته و مقدمه شراکت موثر دستگاه اجرایی باشد و اگر از آن بهره ای نبریم امکان بالقوه ای را از دست داده ایم و حیف است چنین اقدامی در حد یک مراسم تشریفاتی باقی بماند.

وی همچنین به کمیسیون تهران و کلان شهرها که محصول چهارمین دوره شورای شهر و دولت است اشاره داشت و خاطر نشان کرد: نیاز به ساختار جدیدی -در دولت و شورا- برای پیگیری این کار نیست و می توان از ظرفیت این کمیسیون جدید در دولت برای هماهنگی موثرتر و افزایش بیشتر مشارکت دستگاه اجرایی در طرح های مترو و حمل و نقل شهری استفاده کرد، تا آنچه در برنامه پنجم شهرداری تهران در خصوص توسعه و تجهیز مترو پیش بینی شده است تحقق یابد. وی گفت: برای پیگیری این کار در شورا هم نیاز به تصمیم جدیدی نیست و همان کمیسیون حمل و نقل شورا بهترین گزینه برای این کار است؛ که از طریق کمیسیون هشتم دولت و با همکاری شهرداری، زمینه تصویب طرح ها در مجلس و دولت را فراهم سازد.

مسجدجامعی افزود: توجه به حمل و نقل ریلی برای نمایندگان مردم در شورای شهر به اندازه ای اهمیت داشت که پس از تدوین اعتبارات مورد نیاز برنامه، سهم جدیدی فقط برای سرعت بخشیدن به کار مترو در آن سر جمع گنجانیده شد و قرار بود که برخی خطوط مترو تا انتهای سال گذشته به پایان برسد، ولی این مهم تحقق نیافت و هم اکنون، از برنامه عقب هستیم.

محسن سرخو نیز در واکنش به این گزارش گفت: نکته ای که در این گزارش به چشم می آید آن است که طبق برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران می بایست خطوط ۳،۶ و ۷ تا پایان سال ۹۵ یعنی ۳ سال اول برنامه به بهره برداری کامل برسند و دو سال پایانی به خطوط ۸ و ۹ تعلق گردد. در حالی که در گزارش ارائه شده اشاره شد خط ۶ در سال ۹۶ به بهره برداری می رسد که البته این تاریخ نیز بر طبق پیش بینی ها است و باید دید در عمل چه زمانی به بهره برداری می رسد.

وی ادامه داد: نکته دیگر مربوط به بند های بودجه است، در بودجه بازپرداخت های وام ۱۱۶ درصد بوده یعنی از وام هایی که باید به مترو داده می شده ۱۶ درصد هم اضافه تر داده شده و نیز در کمک سرمایه فروش بلیت هم ۱۰۶ درصد پرداخت شده است.

سرخو افزود: با این حال شاهدیم در خود پرداخت کمک سرمایه ای به شرکت مترو که باید مستقیما از سوی شهرداری تزریق شود تنها ۶۸ درصد تخصیص داده شده است.

رییس کمیته حمل و نقل شورا تصریح کرد: اتفاقی که افتاده این است که در بخش معوقات مالی هزینه هایی صورت گرفته که موجب تاخیر در بهره برداری خطوط شده چرا که خط ۳می بایست در سال ۹۳ و خط ۷ در امسال به بهره برداری می رسیدند.

سرخو ادامه داد: در گزارش های مالی ما ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش تخصیص به مترو از سوی شهرداری تهران داشتیم و همین امر کفایت می کند که بهره برداری خط ۳ از سال ۹۳ به سال ۹۴ موکول شود. بنابراین با این روند همین برنامه ارائه شده از سوی شهرداری هم محقق نمی شود.

اسماعیل دوستی نیز گفت: من معتقدم شهرداری تهران در موضوع مترو دریغ نمی کند اما با اعتبارات موجود و کمک اندک دولت که البته دولت هم دستش خالی است نمی توان انتظار داشت که خطوط طبق برنامه تکمیل شوند.

ابوالفضل قناعتی نیز گفت: بر اساس گزارش ارائه شده مبلغ مورد نیاز مترو برای راه اندازی خطوط اولویت دار بالغ بر ۶۰۶۰ میلیارد تومان بوده که برای تکمیل و راه اندازی خطوط ۶ و ۷ تا سال ۹۶ پیش بینی شده است.

وی افزود: سوال من این است که آیا در پیش بینی این رقم تورم سالانه و فهرست بها لحاظ شده است یا نه اگر این رقم نهایی است پس نباید انتظار افزایش آن را در سال های بعد داشته باشیم. بنابراین درخواست من این است که این ارقام به طور دقیق و با پیش بینی های لازم در نظر گرفته شوند.

احمد دنیامالی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز خاطر نشان کرد: درتوسعه و تجهیز مترو کارهای زیادی توسط شهرداری تهران صورت گرفته است اما از آقای قالیباف انتظارکمک بیشتری در مباحث مترو دارم.

وی به چگونگی کارسازی ۲ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت اشاره داشت و خواستار ارئه گزارشی در این زمینه شد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.