رئیس کل بانک مرکزی مطرح کرد:
◄ چالشها و مشکلات پیش روی حمل و نقل کشور
تین نیوز | رئیس کل بانک مرکزی، نامناسب بودن زیرساختها، فرسودگی و کمبود ناوگان حمل و نقل، کمبود منابع مالی تخصیص یافته در بودجههای سنواتی، عدم به کارگیری ظرفیتهای بازار سرمایه و نیز محدودیتهای ناشی از تحریمهای ظالمانه غرب را از چالشها و مشکلات پیشروی حمل و نقل کشور عنوان و تصریح کرد: بدون تردید حل این مشکلات و توسعه بخش حمل و نقل در گرو فراهم سازی پیش نیازهایی از جمله لزوم تدوین برنامه توسعه حمل و نقل و پیش بینی تدابیر لازم در برنامه ششم توسعه است.
به گزارش خبرنگار تین نیوز، ولی الله سیف در همایش فرصتهای سرمایه گذاری در حمل و نقل، راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه برررسی عملکرد سرفصل حمال و نقل موید تراز مثبت صادرات و واردات در حوزه حمل و نقل در سال 93 است، گفت: در این سال عملکرد صادرات و واردات 3.3 و 9.2 میلیارد دلار بود که به نسبت به سال قبل از آن به ترتیب 9.2 و 2.19 درصد افزایش را نشان می دهد.
وی افزود: تراز مثبت خدمات در بخش حمل و نقل در تیجه تراز مثبت ناوگان باری در بخش حمل و نقل بین الملل است. این درحالی است که بخش حمل و نقل مسافری همواره با تراز منفی مواجه است.
سیف تصریح کرد: تراز منفی بخش مسافری، نشانگر ضرورت توجه بیشتر به این بخش از طریق سرمایهگذاری جدید و نیز ارتقای کیفیت امکانات است. وی با بیان اینکه رشد و توسعه زیرساختهای حمل و نقل به دو روش اصلی انجام می شود، گفت: روش اول افزایش سرمایه گذاری است و گسترش زیرساختهای حمل و نقل از طریق احداث فرودگاههای جدید و بازسازی ناوگان فرسوده و روش دوم ارتقای کارایی در بهره برداری ظرفیتهای موجود از طریق بهینهسازی سازمانهای حمل و نقل با به کارگیری سیستمهای حمل و نقل هوشمند است.
این مقام مسئول افزود: براساس مطالعات انجام شده، نامناسب بودن زیرساخت ها، فرسودگی و کمبود ناوگان حمل و نقل از مهم ترین چالش ها و مشکلات پیش روی حمل و نقل است.
وی کمبود منابع مالی تخصیص یافته در بودجههای سنواتی جهت توسعه زیرساختهای موجود را از دیگر مشکلات پیشروی حمل و نقل اعلام کرد و افزود: عدم به کارگیری ظرفیت های بازار سرمایه و نیز محدودیتهای ناشی از تحریم های ظالمانه غرب بخش دیگری از چالش های حمل و نقل در ایران محسوب می شود.
وی در ادامه توضیح داد: بدون تردید حل این مشکلات و توسعه بخش حمل و نقل در گرو فراهم سازی پیش نیازهایی از جمله لزوم تدوین برنامه توسعه حمل و نقل و پیش بینی تدابیر لازم در برنامه ششم توسعه است.
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر لزوم ایجاد و پذیرش مدیریت واحد و یکپارچه در توسعه زیرساخت ها باید سازوکارهای جذاب در جلب مشارکت بخش خصوص از روش هایی مثل ارائه تضامین دولنی در بازگشت اصل و سود سرمایه بخش خصوص تعریف شود.
سیف تصریح کرد: بررسی تجربه سایر کشورها موید آن است که بخشی از تامین زیرساختهای حمل و نقل همواره با منابع و حمایتهای دولتها صورت گرفته است با این حال کشورهایی که با محدودیتهای منابع دولتی همراه هستند برای جبران کمبود سرمایه از راهکارهایی مثل مشارکت با بخش خصوصی، استفاده از ظرفیتهای بازار سرمایه و جلب سرمایه های خارجی، مشارکت خارجیها در فعالیت های تولیدی و استفاده از بانکهای سرمایهای در قالب انتشار اوراق بهادار بهره می برند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.