| کد خبر: 65270 |

◄ اخبار شهری و مترو در هفته گذشته / از عدم تایید طرح LEZ تا تلاش وزارت راه برای از سرگیری ساخت مترو ورامین

تین نیوز | پلیس هنوز طرح LEZ را تایید نکرده است، مسیر های مناسب احداثLRT، واکنش شورای شهر به فاجعه منا، بوی بد مسیر فرودگاه امام و نمای ستون های پل صدر، چهارمين نشست كميسيون تدوين استاندارد ايمنی قطارهای شهری، ادامه مسیر خط ده BRT تا پایان آبان ماه، جریمه ۵۰ هزارتومانی ورود غیرمجاز به پایانه‌های تاکسی، 500ميليارد ريال از يارانه بليط اتوبوس و مترو سال 94 به شهرداري ها پرداخت شد، دلایل تاخیر در راه اندازی مترو فرودگاه مهرآباد، ورود وزارت راه و حل اختلاف در خصوص پروژه ریلی ورامین- قرچک و پیشوا، برخی از خبرهای مهم در بخش حمل ونقل شهری و مترو در هفته گذشته بوده است.

به گزارش تین نیوز، جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه پلیس هنوز پای اجرای طرح LEZ را امضا نکرده است، گفت: این طرح هنوز برای ما ابهام دارد و تا زمانی که ابهامات برای پلیس رفع نشده است نمی‌توانیم با اجرای آن موافقت کنیم.
 
سردار موسی امیری درباره اجرای طرح LEZ در پایتخت که شهرداری وعده اجرای آن از ابتدای آبان را داده بود، افزود: ما هنوز نظر مثبتی برای این طرح نداریم و معتقدیم همچنان بحث‌ها و پیش فرض‌های زیادی در این زمینه وجود دارد. برای اظهارنظر صریح در مورد طرح نیازمند تحلیل درستی هستیم. ما هنوز نمی‌دانیم که تعداد واقعی خودروهای سبز و زرد چه قدر است و آیا این تعداد از خودروها که به عنوان زرد اعلام شده‌اند درواقعیت نیز همین شرایط را دارند؟
 
وی با بیان اینکه شاید آنچه که شمارش می‌شود با آنچه که امروز در حال اجراست همخوانی نداشته باشد، تصریح کرد: قرار است با اجرای این طرح جلوی آلودگی هوا گرفته شود؛ اما معلوم نیست که چقدر در این زمینه به نتایج مطلوب خواهیم رسید.
 
مسیر های مناسب احداثLRT
 عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران، گفت: LRT در اولویت حمل و نقل عمومی نیست و بهتر است بیشتر اعتبارات توسعه حمل و نقل عمومی در حوزه مترو تعریف شود.
 
ابوالفضل قناعتی با اشاره به پیشنهاد احداث LRT توسط شهردار تهران گفت:این سیتم حمل و نقلی جدید عملکردی همانند BRT دارد اما قطارهای آن در مسیر ریل گذاری شده حرکت می کند. حرکتLRT در مسیرهای کوتاه تعریف شده و مکان هایی که مزاحمتی مانند تقاطع و یا ترافیک شهری نداشته باشند.
 
این عضو شورای شهر تهران در توضیح بیشتر کدام مناطق مناسب به احداثLRT هستندT گفت: یک مسیر می تواند در نزدیکی دریاچه چیتگر تعریف شود و یا اگر مراکز تفریحی فرهنگی تپه های عباس آباد تکمیل شد این محدوده به LRTمجهز شود. می توان در این منطقه نیز خطوط LRT را تعریف کرد اما آنچه برای حمل و نقل تهران لازم است سرمایه گذاری در حوزه مترو است. مترو به دلیل آنکه زیرسطح زمین است هزینه احداث بالایی دارد اما در دراز مدت اثرات بیشتری نسبت به سایر سیستم های حمل و نقلی دارد.

واکنش شورای شهر به فاجعه منا، بوی بد مسیر فرودگاه امام و نمای ستون های پل صدر
اعضای شوراي شهر تهران در تذكرات پيش از دستور خود علاوه بر طرح مشكلات شهرداری، عملكرد آل سعود را محكوم كردند.
 
اسماعيل دوستی نائب رئيس كميسيو عنوان و حمل و نقل شوراي هر تهران با اشاره به طرح آزمايشی خط اتوبوس تندرو واقع در خيابان شهيد بهشتی گفت: مسئولان شهرداری به اين نتيجه رسيده اند كه اين مسیر را به مدت سه ماه و آزمايشی راه اندازی كنند. سوال اصلی اين است كه زمان اجرا معلوم شود و با صرف هزينه كلان براي اجرا پروژه اگر نتيجه دلخواه حاصل نشود چه خواهد شد؟ 
 
عبدالحسين مختاباد، رئيس كميته فرهنگي نيز نسبت به بوی بد موجود در مسير فرودگاه امام خمينی تذكر داد و آن را باعث افت شان پايتخت در برابر ميهمانان خارجی است. 
   
ابوالفضل قناعتی در ادامه با تذكر نسبت به پل صدر تصريح كرد: پل صدر زشت است و ستون هاي آن نمای ايرانی-اسلامي ندارد و پيشنهاد مي شود از اسمای الهی براي تزيين ستون ها استفاده شود.

چهارمين نشست كميسيون تدوين استاندارد ايمنی قطارهای شهری
چهارمین نشست كمیسیون تدوین استاندارد ملی ایمنی قطارهای شهری كشور با هدف تدوین استانداردهای ملی برای همه قطارهای شهری در تبریز در حال برگزاری است.
 
در این نشست كه به  مناسبت روز ملی ایمنی برپا شده تعدادی كارگروه با موضوعات گوناگون تشكیل شده است كه كارگروه های معماری و سازه، سیگنالینگ، كنترل و علایم، ایمنی، ابنیه، تاسیسات مكانیكی و برقی، مونوریل قم و ... از جمله این كارگروه ها هستند كه در موضوعات مربوط به خود به ارائه مطالب استاندارد می پردازند.
 
تدوین استانداردهای ملی برای همه قطارهای شهری برای ارائه خدمات بهتر به مسافران از اهداف مهم برگزاری این نشست است.  كمیته استاندارد ملی ایمنی قطار شهری كشور به كمك سازمان ملی استاندارد در حال حاضر در 5 بخش فعالیت دارد كه بخش ایمنی و بخش معماری این كمیته تا پایان سال تدوین می شود.

 ادامه مسیر خط ده BRT تا پایان آبان ماه
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی از آمادگی این سازمان به منظور ادامه سامانه خط 10 BRT از دانشگاه علوم تحقیقات به شهرک عبدل آباد خبر داد و گفت: مصوبه ادامه مسیر اتوبوس تندرو از دانشگاه علوم تحقیقات صادر شده و در دستورکار قرار گرفته است.
 
پیمان سنندجی افزود: تعدادی اتوبوس به منظور افزودن به این خط توسط شهرداری خریداری شده و با پایان یافتن عملیات اجرایی مسیر، این سامانه راه اندازی خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه سازمان اتوبوسرانی در چند ماه گذشته اقدامات لازم جهت آموزش رانندگان را آغاز کرده است، اظهار داشت: به این منظور علاوه بر آموزش های تئوریک، رانندگان با حضور در کنار رانندگان مجرب به شناسایی مسیر و آموزش عملی پرداختند.
 
سنندجی دلیل تاخیر در ادامه مسیر BRT علوم تحقیقات به محله عبدل آباد را ناشی از مهیا نبودن زیر ساخت آن پس از پایانه آزادی دانست و تاکید کرد: صحبت های خوبی با شهردار محترم منطقه 18 داشته ایم و با اطلاعاتی که در دست داریم عملیات اجرایی این کار شروع شده است.
 
شهردار منطقه 18 نیز با تائید گفته های سنندجی، به اجرای عملیات عمرانی ادامه مسیر خط  ده BRT از ابتدای مهراشاره داشت و تصریح کرد: به دلیل اجرای پروژه های بزرگراهی و احداث بوستان مادر که پیش از این طرح کلید خورده بود ناگزیر این طرح را با کمی تاخیر در دستور کار قرار گرفت.این پروژه تا پایان آبان ماه آماده بهره برداری می شود.
 
 جریمه ۵۰ هزارتومانی ورود غیرمجاز به پایانه‌های تاکسی

خودروهای شخصی که با هدف سوارکردن مسافر یا هر دلیل دیگری وارد پایانه‌های تاکسیرانی شوند، علاوه بر جریمه ۵۰هزار تومانی یک نمره منفی در گواهینامه دریافت می‌کنند.
 
به گفته میثم مظفر، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاكسیرانی شهر تهران، از ابتدای مهر سال94 ورود خودروهای شخصی به پایانه‌های تاكسیرانی براساس قانون تخلف محسوب می‌شود و برای راننده خاطی 50 هزار تومان جریمه اعمال می‌شود.

مظفر با بیان اینكه این قانون از ابتدای مهر در 40 پایانه تاكسیرانی شهر تهران اجرا می‌شود، تصریح كرد: این پایانه‌ها مجهز به دوربین‌ها و آنتن‌هایی هستند كه به محض ورود پلاك‌هایی به غیر از پلاك تاكسی آنها را ثبت می کند و از این طریق علاوه بر ثبت در مركز كنترل و نظارت هوشمند تاكسیرانی، در سیستم راهور نیز ثبت و جریمه برای راننده اعمال می‌شود. این در حالی است كه این تخلف در گواهینامه رانندگان متخلف به‌عنوان نمره منفی نیز درج می‌شود.
 
به گفته وی، به‌زودی و با نصب دوربین‌های ثبت تخلف در هشت پایانه باقی مانده سازمان تاكسیرانی ورود به این پایانه‌ها نیز ثبت و ورود خودروهای شخصی به پایانه‌ها كنترل می‌شود. وی افزود: ‌‌ این اقدام پلیس راهور و اختصاص كد تخلفاتی برای ورود خودروهای شخصی به پایانه‌های تاكسی گامی رو به جلو برای حل این معضل است.
 
 500 ميليارد ريال از يارانه بليت اتوبوس و مترو سال 94 به شهرداري ها پرداخت شد
 معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور از پرداخت مرحله اول یارانه بلیت حمل و نقل عمومی شهری سال 1394، به میزان 500 میلیارد ریال به حساب شهرداری ها خبر داد.

اسد معانی با بیان مطلب فوق گفت: از این اعتبار 346 میلیارد و 940 میلیون ریال بابت یارانه بلیت اتوبوسرانی های درون شهری به سازمان های اتوبوسرانی و حمل و نقل همگانی شهرداری ها پرداخت شد.
 
وی در ادامه گفت : در مرحله اول پرداخت یارانه بلیت حمل و نقل عمومی شهری سال جاری، 153 میلیارد به قطار شهری ها اختصاص یافت كه سهم متروی تهران 139 میلیارد و 462 میلیون ریال و قطار شهری‏های مشهد، شیراز و تبریز 13 میلیارد و 538 میلیون ریال می باشد.  در سال جاری از محل كمك به توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی مبلغ 580 میلیارد و 147 میلیون ریال به اتوبوسرانی‏ های درون شهری و سازمان های حمل و نقل همگانی پرداخت شده است.

 دلایل تاخیر در راه اندازی مترو فرودگاه مهرآباد
 مدیرعامل مترو تهران در خصوص دلایل تاخیر راه اندازی مترو فرودگاه مهرآباد، گفت: اعتبارات 400 میلیارد تومانی این پروژه توسط شهرداری تامین شده و تا پایان سال این پروژه در تهران به بهره برداری خواهد رسید.
 
هابیل درویشی، افزود: مترو تهران با طراحی ویژه خود نیاز به صرف وقت بیشتری نسبت به دیگر خطوط داشته و به همین دلیل بهره برداری از آن با کمی تاخیر صورت می گیرد. طول این خط 2 کیلومتر بوده و دارای 4 ایستگاه است که مسافران می‌توانند در سالن فرودگاه از آن پیاده شوند.
 
وی با بیان این‌که قطارهای این خط از مترو تهران به‌ صورت اختصاصی و کاملا ویژه طراحی و ساخته شده است، افزود: واگن‌های مترو  فرودگاه مهرآبادبه صورت صد درصد تولید داخلی و در واگن‌سازی تهران در حال ساخت است. مبلمان آن با قطارهای موجود در خطوط مترو به دلیل کاربری خاص، متفاوت خواهد بود.
 
درویشی با اشاره به اینکه سازه‌های ایستگاه مترو فرودگاه‌ مهرآباد صد درصد به پایان رسیده است، از پیشرفت فیزیکی 85 درصدی کل پروژه خبر داد و گفت: این پروژه تقریبا به پایان کار خود رسیده و همکاران ما در حال رو سازی و نصب تجهیزات در این مسیر 2 کیلومتری هستند.
 
مدیر عامل مترو تهران، با بیان این‌که پیشرفت فیزیکی این پروژه حدود 83 درصد است ادامه داد: اعتبار مورد نیاز برای اتمام این پروژه 300 میلیارد تومان است که در صورت تامین در شش ماه کاری این طرح نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

ورود وزارت راه و حل اختلاف در خصوص پروژه ریلی ورامین- قرچک و پیشوا
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص نتیجه جلسه با وزیر راه و شهرسازی در ارتباط با پروژه مورد اختلاف مترو ورامین - قرچک و پیشوا گفت: در جلسه ای که به همین منظور برگزار شد، اختلاف بین مترو و راه آهن با یک صورت جلسه جامع و کامل حل و فصل شد.
 
سید حسین نقوی حسینی ابراز داشت: پروژه مترو تهران به قرچک - ورامین و پیشوا به علت بروز اختلاف بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت ساخت مترو، مدتی دچار مشکل بود که با ورود به موقع وزیر راه و استاندار تهران به این بخش به خوبی مدیریت شد.
 
وی در ادامه تصریح کرد: همزمان با این مسئله، کار ساخت و اجرای مترو در حوزه ورامین هم به دلیل اختلاف نظرمیان شورای شهر ورامین و مترو متوقف بود که خوشبختانه با رفع تعارض، عملیات اجرایی ساخت مترو بار دیگر در این شهر از سر گرفته شد.
 
به گفته حسینی، وزیر راه و شهر سازی پس از این توافق متعهد به پردخت حدود 320 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت خطوو مترو ورامین، پیشوا و قرچک شده که با آغاز عملیات ساخت، به این بخش تخصیص داده می شود. با این کار قطعا روند پیشرفت ساخت و تکمیل مترو در این مسیر تا پایان سال 95 به اتمام رسیده و وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

افزایش سرویس دهی در خط سه مترو تهران
نیمه شمالی خط سه مترو تهران با افزایش ساعت سرویس دهی، سطح خدمات خود به مسافران را افزایش داد.

 احسان مقدم مدیر ارتباطات و امور بین الملل شركت بهره برداری مترو تهران و حومه با اعلام خبر فوق افزود: از صبح دوشنبه  6 مهر ماه ساعت پذیرش مسافر در چهار ایستگاه نیمه شمالی خط سه مترو تهران از ساعت 7 صبح آغاز شد.
 
وی با بیان اینكه مسافران تا ساعت 15 می توانند از این بخش تازه افتتاح شده استفاده كنند، خاطر نشان كرد: در این 6 روز گذشته كه دوران راه اندازی نیمه شمالی خط سه محسوب می شد ساعت شروع سرویس دهی 10 صبح بود.
 
گفتنی است سه شنبه، 31 شهریور چهار ایستگاه قائم(عج)، نوبنیاد، شهید زین الدین و ایستگاه تقاطعی شهید بهشتی در نیمه شمالی خط سه با حضور رییس جمهور، شهردار تهران و سایر مسولان افتتاح و پذیرش مسافر در آن آغاز شد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.