| کد خبر: 65089 |

◄ مقایسه خودروهای هیبرید و دیزل

وبلاگ تین نیوز، عباس قربانعلی بیک | با توجه به رونمایی از اولین خودروی هیبرید داخلی توسط رئیس جمهور در تاریخ 15 اسفند سال گذشته و حمایت های متعدد قانونی از خودروی هیبرید با هدف کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها به نظر می رسد توجه به نکات زیر برای مسئولین مفید و ضروری باشد.

برد خودروهای سواری هیبریدی حدود 20 درصد و در مقابل برد خودروهای سواری دیزلی با مصرف سوخت یکسان نسبت به انواع بنزینی بیش از 50 درصد بالاتر و آلودگی آنها به صورت معکوس کمتر است که این امر موجب شده فروش خودروهای سواری دیزلی در اروپا از 50 درصد نیز فراتر رود و بر همین اساس پس از بررسی های انجام شده از سال 76 و هماهنگی با مسئولین از سال 82 موانع قانونی ورود خودروهای دیزل سواری شناسایی و مرتفع گردید.

ضمن اشاره به مقایسه سه نوع خودروی بنزینی، دیزلی و هیبرید کلاس 500 شرکت BMW با قدرت مشابه،یادآوری می شود که در مقایسه ای بین شتاب، مصرف سوخت و آلایندگی این سه خودرو، برتری نوع دیزلی با تفاوت زیاد حتی به هیبرید مشخص شده و اضافه می شود که قیمت خودرو دیزلی نسبت به بنزینی حدود 5 درصد بیشتر ولی هزینه تعمیرات آن کمتر است اما قیمت خودروی هیبرید حدود 40 درصد بیشتر از بنزینی و هزینه تعمیرات آن نیز به مراتب بیشتر می باشد.

بر این اساس و با توجه به موفقیت وزارت نفت در تولید و توزیع گازوئیل یورو چهار در چندین کلانشهر کشور، مناسب است تعرفه واردات خودروهای دیزلی نیز مشابه انواع هیبرید صفر گردد، صرفه جویی روزانه این رویکرد می تواند به حدود بیست میلیون لیتر بالغ گردد که درآمد ارزی آن برای کشور با حفظ سقف تولید نفت بیش از چهار میلیارد دلار خواهد شد.
  مقایسه خودروهای بنزینی، دیزلی و هیبرید سری 500 شرکت BMW در سال 2014 خودرو 535 بنزینی با قدرت 225 کیلووات، وزن 1765، شتاب 5.8 ثانیه، مصرف سوخت 8.2 لیتر و آلایندگی 191گرم

خودرو 535 دیزلی با قدرت 230 کیلووات، وزن 1810، شتاب5.3 ثانیه، مصرف سوخت 5.45  لیتر و آلایندگی 143گرم

خودرو 530 هیبرید با قدرت 250 کیلووات، وزن 1925، شتاب 5.9 ثانیه، مصرف سوخت 6.7 لیتر و آلایندگی 156گرم
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • جهانگرد 0 0

    با توجه به توزیع ضعیف نفت گاز در شهرهای ایران، حتی کلان شهرها، امکان گسترش خودروهای دیزلی به سادگی امکان پذیر نیست و قبل از آن باید جایگاه های ارائه نفت گاز به شدت افزایش یابند. مسئله دیگر در این باره آلایندگی بسیار پایین خودروهای هیبریدی است که آنها را از این نظر قابل مقایسه با خودروهای برقی می کند. دیگر موردی که باید به آن اشاره شود، قیمت پایین سوخت در ایران است که باعثمی شود خریدار ایرانی رغبتی به خرید خودرو هیبریدی گرانتر به خاطر مصرف کمتر سوخت نسبت به گونه بنزینی نداشته باشد و امکان گسترش خودروهای هیبریدی هم تا حد زیادی وجود ندارد. با توجه به اشتباه بزرگ دولت در گسترش بدون کارشناسی سوخت CNG در کشور که موجب شد تا اکنون این سوخت به دلایل مختلف موجب مشکلات در سیستم حمل و نقل شخصی شود بهتر است همه کارشناسان اول خوب مسائل را بررسی کنند و سپس سوخت جایگزین بنزین را ارائه کنند. به طور مثال اتانول یا متانول به عنوان سوختهایی که قادر به سوختن در موتورهای عادی هستند می توانند در صورت مخلوط شدن با بنزین گزینه خوبی برای کاهش آلایندگی کشور باشند. یا سوخت دیزل در صورت ورود تکنولوژی روز آن به کشور قادر خواهد بود بسیاری از مشکلات را حل کند. اما اول صنعت خودرو داخل باید استاندارد شود و بعد سر سوخت بحثصورت گیرد.

    • قربانعلی بیک 0 0

      با سلام و تشکر از ارسال دیدگاه آقای جهانگرد عزیز، مسئله سوخت خودرو دیزل برخلاف سوختCNG نیاز به تاسیسات و امکانات خاصی ندارد و اگر در سوابق پمپهای سوخت تهران و شهرستانها دقت شود اغلب آنها سه نوع سوخت مایع بنزین، بنزین سوپر و دیزل عرضه میکردند. موضوع دیزل از این حیثاهمیت بیشتری مییابد که در مرحله اول میتواند و بهتر است با خودروهای وارداتی شروع شود و لذا نگرانی مطرح شده برطرف میگردد.

  • سید مرتضی ناصریان 0 0

    با پیشنهاد استاد قربانعلی بیگ کاملا موافقم.