| کد خبر: 64818 |

هیات‌های خارجی و فرصت ایران

وبلاگ تین نیوز، سیده فاطمه مقیمی | ‌پس از توافق هسته‌ای میان ایران و كشور‌های غربی، رفت و آمد هیات‌های اروپایی به ایران افزایش یافت تا این كشور‌ها بتوانند مبادلات تجاری خود را رونق ببخشند. هر هیاتی كه وارد ایران می‌شود به منزله سفیر بخش اقتصادی كشور‌های خود محسوب می‌شود تا وضعیت ما را بینند و راه مناسبات اقتصادی جدید را باز كنند.

می‌توان انتظار داشت كه این امر نتایج مطلوبی را همراه خود به دنبال بیاورد. این سفرها در مدتی 5 تا 9 ماه بازخورد خود را نشان خواهد داد و احتمالا آثار لغو تحریم را نهایتا تا یك سال دیگر می‌توان مشاهده كرد. باید اذعان داشت تحریم‌ها صرفا منحصر به چند سال اخیر كه شدت پیدا كرد، نیست.

بعد از انقلاب و به دنبال آن جنگ تحمیلی، تحریم‌هایی علیه کشورمان اعمال، و تقریبا تمام حوزه‌های اقتصادی ایران دچار تحول شد. این مدتی كه از فشار تحریم‌ها خارج شده‌ایم، فرصت مناسبی است تا به‌طور جدی‌تری مسائل اقتصادی خود را در سطح جهانی مطرح‌سازیم. از نظر زیرساخت‌ها، بخش نفت، گاز و پتروشیمی مواردی هستند كه می‌توان روی آنها مانور داد.

اما از نگاه تخصصی‌تر باید گفت كه اگر زیرساخت‌های بخش حمل ونقل را تقویت كنیم، مشاركت با مجموعه‌های خارجی را افزایش دهیم و فرصت سرمایه‌گذاری خارجی در كشور را ممكن‌سازیم، در واقع می‌توانیم مطلوبیت كار مشترك سود آور و درآمدزا را برای كشور فراهم آوریم. همچنین استفاده از مسیر‌های ترانزیتی كشور می‌تواند این بخش را با رونق همراه سازد.

به هر حال تمام هیات‌های تجاری كه از کشورهای مختلف می‌آیند، اگر هم به خود ایران به عنوان حوزه سرمایه‌گذاری نگاه نكنند، می‌توانند از مسیری امن و نزدیك به كشور‌های مجاور اقتصادی ما سفر كنند. ایران 15 كشور مجاور در حوزه اقتصادی را داراست و می‌تواند زمینه‌ساز همكاری بین كشور‌های مجاور خود و كشور‌های اروپایی باشد. پس بخش خدمات و سرمایه‌گذاری در آن و توسعه اقتصادی در این زمینه می‌تواند از فرصت‌های مطلوبی باشد كه با حضور هیات‌های تجاری در ایران شكل بگیرد.

تسهیل سرمایه‌گذاری در ایران از موارد دارای اهمیت است، اما مهم‌تر از آن تسهیل قوانین و مقررات مربوط به ترانزیت و امكانات سرمایه‌گذاری در حیطه حمل و نقل است. یكی از مواردی كه در برنامه پنجم توسعه مورد توجه قرار گرفته، خرید ناوگان و نو‌سازی این بخش است كه در بند 163 این برنامه به آن اشاره شده است.

در بخش ریلی تا به امروز مفید كار شده است و نظرات مثبتی درباره آن وجود دارد و اگر در تمام حوزه‌های حمل و نقل این پیشرفت حاصل شود و بودجه آنها افزایش پیدا كند و قوانین مربوط‌شان نیز تسهیل شود می‌تواند در ایجاد انگیزه موثر باشد. زمانی ایران صرفا به بازار محصولات خارجی تبدیل نمی‌شود كه بتواند سطح كیفی محصولات خود را با استاندارد‌های جهانی منطبق سازد.

زمانی كه بحث اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود، این نگاه وجود دارد كه مصرف‌كننده ایرانی از كالای داخلی استفاده كند اما مصرف‌كننده ترجیح می‌دهد كالای با كیفیت را خریداری كند كه متاسفانه كالا‌های ایرانی در مقایسه با مشابه خارجی خود از استاندارد لازم برخوردار نیستند. رقابت فقط در نوع كالا نیست، بلكه در قیمت و تنوع نیز كالا‌های خارجی از كالا‌های ایرانی پیشی گرفته‌اند. 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.