| کد خبر: 6395 |

با طرح جدید شرکت ساخت

فاصله تهران تا شمال نیم ساعته می‌شود؟!

تین نیوز | با احداث خط آهن جدید و تونل ریلی البرز، فاصله تهران تا شمال از حدود چهار ساعت به کمتر از نیم ساعت کاهش می‌یابد و به میزان قابل توجهی در وقت و مصرف سوخت نیزصرفه‌جویی خواهد شد.
 
ضرورت احداث خط آهن جدید و سریع السیر شمال - تهران از طریق احداث تونل طویل ریلی البرز و عمیق جهت عبور از سلسله جبال البرز و ایجاد شهرک‌های اقماری در مسیر پروژه که باعث توجیه‌پذیری اقتصادی پروژه از طریق افزایش بار و مسافر روزانه می‌شود در آینده اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.
 
در حال حاضر مدت زمان سفر بین استان‌های تهران و مازندران از طریق جاده‌های ارتباطی موجود، حدود چهار ساعت است که در روزهایی از سال به دلیل افزایش تردد تا بیش از 10 ساعت هم طول می‌کشد. همچنین ارتباط ریلی راه‌آهن شمال که مازندران را به تهران و گرگان در استان گلستان متصل می‌کند حدود 10 ساعت از وقت مسافران را به خود اختصاص می‌د‌هد.
 
بر اساس آمارهای موجود، با احداث این تونل ریلی میزان تناژ حمل بار جاده‌ای از شهرستان‌های استان مازندران به تهران سالانه 25 درصد و میزان حمل مسافر جاده‌ای سالانه پنج درصد رشد می‌کند این در حالی است که 36 درصد کل حمل بار جاده‌ای کشور و 64 درصد کل حمل مسافر جاده‌ای کشور بین دو استان تهران و مازندران است.
 
لذا با توجه به گسترش آتی ظرفیت بندر امیرآباد بهشهر تا 10 میلیون تن، توسعه گردشگری و همچنین وجود ظرفیت‌های بالقوه در استان مازندران می‌تواند این استان را به‌ تنفس‌گاه مناسبی برای تهران تبدیل کند.
 
عمده‌ترین دلایل ضرورت احداث تونل طویل ریلی البرز
قدمت زیاد و عدم برخورداری از ایمنی و استاندارد لازم در جاده‌های شمال، عدم پاسخگویی جاده‌ها به حجم ترافیک وسائل نقلیه مسافری و باری،تخریب محیط زیست، آلودگی هوا و منابع آب با احداث جاده و بزرگراه، مصرف انرژی بهینه، کاهش تصادفات جاده‌ای و حفظ محیط زیست منطقه ،کاهش زمان سفر با سرعت طرح 200 کیلومتر بر ساعت به 30 تا 45 دقیقه، ایجاد جذابیت برای سفرهای تفریحی، توریستی و توسعه صنعت توریسم، ایجاد اشتغال و فرصت‌های شغلی در دوران اجرای طرح و بهره‌برداری از آن و جذب سهم بیشتر سفرهای برون شهری و انتقال با  با توجه به ایمنی شبکه ریلی، جابجایی مسافر جاده‌ای به ریل از عمده‌ترین دلایل ضرورت احداث تونل طویل ریلی البرز محسوب می‌شود.
 
طبق طرحی که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ارائه کرده است، تونل طویل ریلی البرز احتمالا بصورت دوقلو (رفت و برگشتی تک خطه) خواهد بود.
 
ظاهرا تونل طویل ریلی البرز احتمالاً بصورت دوقلو (رفت و برگشتی تک خطه) خواهد بود که به وسیله گالری‌های اتصال دهنده به یکدیگر مرتبط می‌شوند.
 
دو ایستگاه چند وظیفه‌ای در یک سوم طول مسیر تونل، ایستگاه‌های توقف اضطراری و تجهیزات فنی و ماشین آلات برای بهره‌برداری نیز ساخته و نصب خواهند شد.
 
اما طول تقریبی نمونه مسیر ریلی در طرح مورد نظر از تهران تا منطقه‌ای شامل شهرهای نور و رویان در استان مازندران کمتر از 100 کیلومتر است که از این مسافت، حدود 80 کیلومتر آن شامل چندین تونل عمیق و طویل و مابقی مسیر، رو زمینی و شامل چندین دستگاه پل است.
 
در حال حاضر در کشور تجربه بسیار ارزشمندی در ساخت خطوط و تونل‌های ریلی درون شهری و بین شهری کسب شده است، در بخش راه‌آهن بین شهری نیز، موفقیت‌های چشمگیری حاصل شده و هم اکنون طرح‌های متعددی برای ساخت راه‌آهن در حال اجراست که با انجام آنها حدود 2500 کیلومتر به طول خطوط موجود افزوده خواهد شد. علاوه بر این بالغ بر 12 هزار و 500 کیلومتر خط آهن در دست مطالعه یا آماده اجراست.
 
اما هدف از طرح احداث تونل طویل ریلی البرز، اتصال پرسرعت، امن و بدون ایجاد آلودگی مازندران به تهران بزرگ و از طریق آن به شبکه ریلی کشور و استان‌های دیگر است. این خط ریلی پرسرعت، امکان ارائه خدمات جذابی را برای مسافرین و بار شمال کشور و برعکس فراهم و ظرفیت تضمین شده غیر قابل رقابت حمل بار و مسافر را ایجاد خواهد کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کودک کنجکاو 0 0

    قیمت پروژه؟ محل تامین آن؟ گزارش توجیهی؟ مجوز اجرا؟ تکنولوژی اجرایی؟ مبدا خط؟ مقصد خط؟ ایستگاهها؟ مدت اجرا؟ پروژه واقعی یا خیال پردازی؟

  • عدالت 0 0

    به اطلاع می رساند: که خبر فوق مربوط به تحقیقات کارشناسی زمان مدیریت آقای مهندس محسن هاشمی در مترو تهران بود و ایشان در همایش انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران زمان وزارت دکتر بهبهانی در افتتاحیه همایش این طرح را بصورت رسمی گزارش دادند و از دولت فقط درخواست همکاری داشتند که دکتر بهبهانی گفتند شما طرح را به ما(دولت) بدهید ما انجام بدیم که هاشمی گفت این طرح در مترو باید انجام شود که آن زمان بخاطر اختلافات سیاسی دو طرف میسر نشد حتی بولتن هایی از طرف انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران هم تهیه شد در این رابطه و بصورت کامل و ریز طرح تونل ریلی البرز را نمایش دادند

  • عبدی 0 0

    باسلام این مقاله همایش راه اهن پر سرعت بود که از سوی جناب محسن هاشمی ارائه واعلام کرد حتی طرح مطالعتی فاز صفر هم شروع نشده است؛ لذا بدون اشاره به موارد فوق بنظر میرسد؛ سایت امانت دار خوبی نیست!!! تین نیوز: خبر توسط ایسنا تهیه شده است!

  • رضا جعفر پور 0 0

    شرکت ساخت وکلیه اعیان وانصار او اگر عرضه کار دارند بزرگراه تهران شمال که دهها سال است بلا تکیف افتاده را بسازند این کار پیشکش آقایان ازقدیم گفته اند قاچ زین را محکم بگیر سواری پیشکش مردم دارای شعور وفهم هستند خودتان …

  • عدالت 0 0

    سلام جناب عبدی عزیز اسم طرح به نام تونل طویل ریلی البرز مطرح گردید و قرار بود که یکی از خط های مترو تهران به آن وصل شود البته آن روزها روزنامه ها و خبرگزاری ها خیلی آن را آنعکاس می دادن ولی دولت وقت اجازه این کار را نداد. لذا در خصوص امانتداری هم من متوجه نشدم چه ربطی به تین نیوز یا کس دیگه ای داشته باشه شما اگر یه جستجو بزنید متوجه می شوید باتشکر

  • سیدمرتضی ناصریان 0 0

    شرکت ساخت چنین پروژه ای را در مرحله اجرا ندارد و مشخص نیست چرا این در این مطلب با عنوان پروژه شرکت ساخت مطرح شده است؟ البته در مجله داخلی شرکت وصف این پروژه درج شد است ولی این معنای انجام آن توسط شرکت نیست. پروژه های شرکت باید ابتدا در قانون بودجه درج و ردیف اجرایی داشته باشند. در شرکت ساخت ردیف جدیدی با عنوان راه آهن رودهن - لاریجان - آمل وجود دارد که غیر از پروژه مزبور است و آن هم داستان مجزایی دارد.

  • 0 0

    شما به جای این کار ها خطوط باقی تهران و همچنین متروی شهر های اقماری تهران برای اتصال به تهران را تکمیل کنید که این شهر ها روزانه ۲ - ۳ میلیون تردد به تهران دارند دارند، اون وقت می خواید کلی پول خرج پروژه ای کنید که تفریحی می باشد و فقط گاهی اوقات مسافر دارد تازه نه به مقدار زیاد، چون همه ترجیح میدند با ماشین های خودشان تردد کنند، وضمن این که هزینه احداثاین خط به مراتب بیشتر از احداثسایر خطوط باقیمانده خواهد بود، در ضمن ما خط تهران قائم شهر را داریم، شما ان را بهینه کنید

  • 0 0

    حالا مسافر ها را رساندید شمال، اونجا سوار چی بشند، این طرح اصلا کارشناسی نیست،

  • کارشناس خبره راه آهن 0 0

    بحمداله نان و آب در حوزه ساخت و طراحی فراهم و مهیاست!!! در نگهداری و حفظ و صیانت داشته ها برای عزیزانی که جدیدا " در مصدر امور قرارگرفته اند توجیه خاصی وجود ندارد!!! البته بهتر است بگوئیم نان و آبی وجود ندارد!!! دیگران کاشتند و ما خوردیم!! ما می کاریم تا فقط خودمان بخوریم!!