| کد خبر: 63581 |

قطار پر سرعت تهران - قم - اصفهان؛ در مرحله نهایی شدن اجرای قرارداد

وبلاگ تین نیوز، علی نورزاد | برای  احداث قطار پر سرعت تهران-قم-اصفهان  قراردادی با چینی‌ها منعقد شد و هم اکنون چینی‌ها از کشور خود در حال پیگیری هستند تا مراحل نهایی اجرای این قرارداد را تکمیل کنند.
 
البته قطعه تهران-قم مجوزی برای اجرای فاینانس ندارد چون قرار بود همین راه موجود را ارتقا دهیم اما بعد تصمیم‌گیری شد که ارتقای مسیر به شکل قطار پرسرعت انجام شود بنابراین به دنبال این هستیم که مجوز فاینانس برای قطعه تهران-قم را نیز از دولت بگیریم.

در واقع به جای اینکه فقط فاینانس قطار پرسرعت مربوط به قطعه قم-اصفهان باشد تعریف فاینانس پروژه تهران-قم-اصفهان می‌شود؛ البته برای تحقق این هدف نیز مشکلی وجود ندارد.
 
به هر حال به دنبال این هستیم تا ظرف یکی دو ماه آینده کار فاینانس این پروژه نهایی و از اوایل پاییز اجرایی شود البته  امیدواریم مشکل خاص دیگری پیش نیاید.

زمان‌بندی اجرای پروژه این قطار پرسرعت نیز  ۴ ساله است ضمن این که عملیات زیرسازی قطعه قم-اصفهان بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ریل‌گذاری و تأمین ناوگان نیز در دستورکار است.

برگرفته از خبر پایگاه خبری وزارت راه

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیدمرتضی ناصریان 0 0

    تلاشهای بسیار برای امکان توافق و انعقاد این قرارداد صورت پذیرفته است. به نظرم جا دارد شرکت ساخت و توسعه سمیناری برای اطلاع رسانی به متخصصین در خصوص این قرارداد مهم و تاریخی برگزار کند و از دیدگاه های ایشان در ادامه راه این طرح ویژه و پرهزینه بهره ببرد. هزینه کل طرح حدود ۴ میلیارد یورو است که اکنون حدود نصف آن از طریق فاینانس فراهم شده است. بنده تقریبا به اغلب زوایای قرارداد حاضر اطلاع دارم و نکاتی را برای توفیق این طرح یادآور میشوم: ۱ - مهمترین موضوع برای هدایت مناسب و مدیریت آن وجود یک سازماندهی تخصصی و ویژه در نهاد کارفرمایی است که در این خصوص قبلا مطلبی در وبلاگ بنده. در تین نیوز منتشر شده است. چنین طرح عظیمی با روال متعارف مدیریت پروژه های ریلی به نتیجه نخواهد رسید. ۲ - تامین مالی بقیه طرح موضوع ساده ای نیست و تامین بقیه هزینه از منابع دولتی غیرممکن به نظر میرسد و لذا لازم است تلفیقی از منابع دولتی و غیردولتی برای تکمیل بودجه لازم بکارگرفته شود و قراردادی به صورت مشارکت عمومی خصوصی برای ساخت و بهره برداری از آن منعقد شود. ۳ - مجوز ترک تشریفات مناقصه برای انعقاد این قرارداد سال گذشته صادر شده ولی با محتوای قرارداد تنظیم شده مغایرت دارد و قبل از التزام به قرارداد باید مجوز مزبور اصلاح شود. ۴ - راه آهن سریع تفاوتهای اساسی با راه آهن عادی دارد و نیروهای انسانی و سازمان مجزا برای بهره برداری لازم دارد و از اکنون باید سازماندهی و آموزش مدیران و متخصصین لازم برای بهره برداری از این طرح خاص آغاز شود.