| کد خبر: 63207 |

ابعاد تازه از فساد ۷۰۰ میلیون‌ دلاری " ریلی " در دولت قبل

تین نیوز |  سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای (الف - ر) با حمایت همه جانبه مقامات دولت گذشته 220 میلیون دلار برای احداث خط ریلی ایران - ترکمنستان گرفت اما بدون انجام دادن کار مشخصی برای احداث این خط ریلی، متواری شد که این موضوع به لغو قرارداد پروژه بزرگ 700 میلیون دلاری منجر شد.

رحیم زارع در خصوص راه آهن اترک- برکت گفت: احداث راه آهن بین کشورهای جمهوری اسلامی ایران،ترکمنستان و قزاقستان تحول بزرگی درعرصه حمل و نقل بین قاره ای ایجاد می کرد،این موضوع باعث شد که بعداز چندین سال مذاکرات طولانی بین ایران و ترکمنستان، در تاریخ 5 ژانویه سال 2010 قرارداد ساخت راه آهن اترک - برکت با امضای رئیس جمهورهای ایران و ترکمنستان به امضا برسد.

نماینده مردم آباده، بوانات و خرم‌بید درمجلس شورای اسلامی درباره قرارداد مذکور افزود: بر اساس اسنادی که در رابطه با ساخت راه آهن ایران - ترکمنستان به دست آمده مقرر شده بود تأمین کننده مالی طرح مذکور به این صورت باشد که 50% (350 میلیون دلار) از طریق بانک توسعه اسلامی به دولت ترکمنستان وام اعطا شود و 50% (350 میلیون دلار) سهم جمهوری اسلامی ایران نیز به صورت وام به دولت ترکمنستان ارائه شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم مطرح کرد: در سال 88 از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران، ساخت پروژه عظیم ملی و زیربنایی راه آهن مذکور بنا به دلایل نامعلوم به شرکت پارس انرژی ایران به مالکیت آقای (الف - ر)بدون داشتن کوچک ترین تخصص و عدم امکانات لازم و نداشتن سرمایه اولیه به نامبرده تحویل داده می شود.

زارع ادامه داد: بر اساس اطلاعات به دست آمده آقای (الف - ر) فاقد تخصص لازم و ماشین آلات و سرمایه بوده و بعد از مذاکرات متعدد در مورخ 1388/12/10 طی قراردادی با شرکت "چاوش یاران بندر" جهت ساخت زیرسازی این خط راه آهن 325 کیلومتری و اعزام 85 دستگاه ماشین آلات سنگین راهسازی و تجهیزات و ادوات کارگاهی با صدها نفر کادرفنی و مهندسی از کشورمان به کشور ترکمنستان به امضا می رساند.

وی درخصوص آقای (الف - ر) گفت: بر اساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده (الف - ر) از زمان‌های گذشته دارای فعالیت ناسالم اقتصادی و غیرشفاف، فرار از مالیات، و رانت خواری بوده و در سال های دهه 1370 آقای (الف - ر) متهم شناخته شده و در زندان اوین بازداشت شده و دستگاه‌های ذیربط تمامی اموال بدست آمده نامبرده را درایران و نیز درچندین کشور خارجی به نفع بیت المال مصادره می کند.

دلایل شکست پروژه 700 میلیون دلاری راه آهن ایران -ترکمنستان

زارع افزود: اینکه (الف - ر) پس از گذشت چندین سال سکونت درکشورهای اروپایی و با گذشته نامناسب دوباره توسط چه کسانی و با چه دست‌های پیدا و پنهانی وارد عرصه اقتصادی نظام جمهوری اسلامی ایران می شود جای سوال دارد.

این نماینده مردم درمجلس نهم تاکید کرد: براساس اطلاعات واصله رئیس دفتر رئیس جمهور دولت‌دهم در واگذاری پروژه ساخت راه آهن ایران - ترکمنستان به آقای (الف - ر) تاثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: با کمال تأسف آقای (الف - ر) پروژه عظیم و ملی ساخت راه آهن ایران - ترکمنستان را از دولت می گیرد و با سوءاستفاده از منابع مالی بانک توسعه اسلامی و با هدایت و حمایت های همه جانبه از سوی مقامات دولت گذشته با گرفتن امتیازات بسیار و تسهیلات بانکی و گمرکی، ضربه مهلکی به این پروژه بزرگ 700 میلیون دلاری وارد می کند و از تمامی منابع مالی و حمایت های مقامات دولتی کشور سوءاستفاده کرده و این پروژه عظیم ملی را به علت ناتوانی و با نیت کلاهبرداری از منابع مالی آن به شکل نیمه تمام رها می سازند و تا آنجایی که مشخص شده نامبرده تاکنون بالغ بر بیش از 220 میلیون دلار پول دریافت نموده و از کشور ترکمنستان متواری می شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم مطرح کرد: شنیده ها حاکی از آن است رئیس جمهور ترکمنستان بعد از 3 سال انتظار جهت ساخت خط ریلی واگذار شده به آقای (الف - ر) و معرفی شدن وی از سوی ایران، در نهایت در تاریخ 18/6/1391 در هیأت وزیران تصمیم به لغو قرارداد با شرکت پارس انرژی ایران به مسئولیت آقای (الف - ر) گرفت و این پروژه اقتصادی را به علت تخلفات زیاد وی از او خلع ید می نمایند.

زارع گفت: شنیده ها حاکی از آن است که (الف - ر) چندین شرکت کاغذی با نیت کلاهبرداری و خیانت در امانت تاسیس کرده است. یکی از شرکت هایی که برای (الف - ر) کار کرده پس از گذشت 3 سال نتوانسته بدهی خود را بالغ بر 50 میلیارد تومان از وی دریافت کند.

وی با تشکر از اقدامات قوه قضائیه و سازمان بازرسی در زمینه مبارزه با فساد اقتصادی تاکید کرد: از دستگاه قضایی می خواهم با عاملان این زیان میلیاردی به کشور برخورد کند و از تمامی دستگاه‌های می خواهم اطلاعات خود را برای مبارزه با فساد اقتصادی در اختیار قوه قضائیه قرار دهند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس یادآورشد: باید بررسی شود که چرا و چگونه چنین پروژه عظیم تخصصی 700 میلیون دلاری را به این فردی که در گذشته کارنامه شفافی ندارد واگذار شود؟ چه دست های پیدا و پنهانی در کار بوده که تمامی وزارتخانه ها و دوائر دولتی اعم از ریاست جمهوری وقت سابق، وزارت امور خارجه، سفارت و سفیران ایران در کشور ترکمنستان، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت و معدن و تجارت، وزارت اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی ایران، بانک توسعه صادرات ایران، و گمرک جمهوری اسلامی ایران، برای اجرای این کار بزرگ از او حمایت کردند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس وزارت راه 0 0

    در ترکمنستان برای انجام این پروژه مناقصه برگزار شده بود و شرکت خط و ابنیه فنی راه آهن(تراورس) مدعی بود که برنده می شود ولی مناقصه بی نتیجه ماند. این شرکت بعدها نامه نگاریهای بسیاری به وزارت راه و وزارت خارجه ایران نمود و از مداخله مقامات وزارت خارجه و سفارت ایران در ترکمنستان شکایت نمود مبنی بر اینکه مقامات ایران از مقامات ترکمنستان خواسته که پروژه را فارغ از مناقصه به شرکت پارس انرژی بسپارند. متاسفانه هیچ پاسخی به شکایات شرکت خط و ابنیه داده نشد. یکی از مدیران وقت راه آهن ایران نیز تصدیق می نمود که مقامات ایران باعثابطال مناقصه و واگذاری کار به پارس انرژی شد. بهرحال پارس انرژی با وجود اخذ کار نتوانست پروژه را پیش ببرد و خلع ید شد و باعثبدنامی شرکتهای ایرانی در ترکمنستان شد و یک فرصت کلان صدور خدمات فنی و مهندسی از دست رفت و اجرای این پروژه دیگر به شرکتهای ایرانی واگذار نشد. همزمان با اخذ کار پروژه فوق توسط پارس انرژی بخش داخل ایران این مسیر نیز به همان شرکت سپرده شد بدون هیچ قراردادی و یک سال کار را شروع کرد ولی در انجام کار ضعیف بود تا اینکه وزارت راه مجبور شد کار بخش داخل ایران را نیز از این شرکت بگیرد و به یک پیمانکار دیگر بسپارد. اکنون پروژه در داخل ایران اجرا شده ولی هنوز کامل نشده است.

  • مهندس راه آهن گرگان 0 0

    اگر مقامات مداخله نمی کردند این پروژه قرار بود در " آخر سال ۲۰۱۲ میلادی افتتاح شود ولی مداخله طرف ایرانی و معرفی شرکت بی خاصیت پارس انرژی باعثوقف در پروژه شد و پروژه در آخر سال ۲۰۱۴ افتتاح شد. یعنی مداخله باعثشد که این کریدور بین المللی دو سال به تعویق افتد. حساب کنید ضررهای ما را که هم بدنام شدیم و هم صدور خدمات فنی و مهندسی انجام نشد و هم دو سال از ترانزیت و حمل بین المللی محروم ماندیم.

    • 0 0

      پارس انرژی بی خاصیت نبوده برای بعضی خیلی خاصیت داشته است

  • 0 0

    بعضی افراد فقط پروژه های قدیمی را وارسی می کنند. بهتر نیست به امروز بپردازیم مثلا همین پروژه راه آهن آمل را چرا کسی بحثو بررسی نمی کند؟ لابد در دولت بعد پرونده آن مطرح خواهد شد.

    • 0 0

      املای نانوشته و غلط؟ گناه ناکرده و تهمت؟ از فضای گفتمان هشت سال گذشته بیرون بیاییم دوستان بهتر است

  • 0 0

    سلام ۱ - چرا شما این موضوع رو مکرر و با یک محتوا به آن پرداخته اید یعنی در روزهای قبل هم خبر رااورده اید مجددا هم آن را ذکر کرده اید ۲ - فساد اگر از سوی مسئولین قبلی مثل مقامات گذشته وزارت راه و راه آهن بوده نحوه ی بیان شما درست است اما اگر پیمانکاری متخلف بوده مساله و نحوه طرح آن فرق می کند

    • خشنود 0 0

      خبر بسیار مهم است، از چندین جهت: ۱ _ مبلغ فساد و تاثیرش در وضعیت بحران مالی دولت کنونی کشور ۲ _ انچنانکه نمایندگان محترم مجلس اعلان نموده اند: شرکت مذبور نه اهلیت و نه تخصص و نه حتامنابع لازم را جهت اجرای چنین پؤوژه عظیمی را داشته است! ۳ _ مورد دوم دقیقا موید آن است که: این واگذاری با " سفارش " و " رانت " از سوی دولت قبل، واگذار گردیده است درهمین زمینه اقای قادرمرزی - نماینده مجلس - صراحتا می گویند: " ا‌جایی‌که می‌دانم این فرد مشابه بابک زنجانی پرونده‌های تخلف زیادی داشته و مسئولان هم بدون‌شک در جریان پرونده رانت‌خواری و فساد اقتصادی او بوده‌اند و معلوم نیست دلیل سپردن این پروژه به چنین فرد بدنام اقتصادی چه بوده؟ آیا افرادی در این معرفی و برون‌سپاری سودی کرده‌اند یا منافع دیگری در میان بوده؟ چطور از افراد و چهره‌های شناخته شده اقتصادی با شرکت‌های ثبت‌شده و شناسنامه اقتصادی مشخص در این پروژه و پروژه‌های مشخص استفاده نشد " ۴ _ در همین زمینه روزنامه شرق درباره ادامه ماجرای این پروژه ۷۰۰ میلیون دلاری از قول رحیم زارع نماینده مجلس نوشته است: " فرد مورد نظر پروژه را از دولت می‌گیرد و با سوءاستفاده از منابع مالی بانک توسعه اسلامی و با هدایت و حمایت‌های همه جانبه از سوی مقام‌های دولت گذشته و با دریافت امتیاز و تسهیلات بانکی و گمرکی در ‌‌نهایت این پروژه را به علت ناتوانی و با نیت کلاهبرداری نیمه‌تمام‌‌ رها می‌سازد. نامبرده تاکنون بالغ بر بیش از ۲۲۰ میلیون دلار پول دریافت کرده و از کشور ترکمنستان متواری» شده است " ۵ _ آقای زارع _ نماینده محترم مجلس _ در مورد ۴ دقیقا پاسخ اشکال دوم شما را داده اند. ۶ _ از آنجا که مبلغ معادل این فساد(بر حسب ریال) _ مانند موارد دیگر این هشت سال نجومی ست _ حتا اگر _ نمایندگان محترم هم صراحتا اعلام نمی کردند! مشخصا معلوم بود این مبالغ از " پس یک نفر " و حتا چندین نفر _ بر نمی آید! و البته دلیل دیگر " نوع و نحوه واگذاری چنین پروژه هایی ست " که معمولا بخش خصوصی واقعی در آن از پیش بازنده اند و قدرت رقابت با بخش های خصو + لتی! که از حمایت ها و سفارشات دولتی های سابق برخورداند را ندارند ۷ _ اگر صد ها پست در راستای اطلاع رسانی به مردم درینگونه موارد بچاپ برسد و هریک مطالب و پشت پرده های جدیدی را آشکار نمایند _ هم _ چاپ شود باز هم کافی نیست _ اشتباهات تاریخی اکثریت مردم _ معمولا از عدم اطلاع کافیست! این اطلاع رسانی های شفاف و بی طرفانه نیاز امروز جامعه کشور است. با سپاس از تین نیوز

  • رسول 0 0

    چون این پروژه خارج ایران بود و با وام ایران انجام می شد طرف ترکمن از حرف ایران در معرفی پیمانکار تبعیت می کرد و چون مقامات ایران براحتی می توانستند شرکت موردنظر را معرفی کنند به این وضع مبتلا شدیم و فکر نمی کردند سازمانهای بازرسی سالها بعد این پروژه برون مرزی را تفحص و بازرسی کنند.

  • 0 0

    یادمه که در همون سالها با درخواست یکی از مقامات ارشد بانک مرکزی دنبال اطلاعاتی در مورد این پروژه بودم. رفتم پیش یکی از مدیر کلهای شریف راه آهن که الانم در راه آهن مسئولیت دارند. ایشان گفتند که خیلی دنبال این موضوع نباش بوهای بدی از این ماجرا به مشام میرسه. از طرف وزیر و مقامات حمایت میشه و وزیر دستور داده که واگذار بشه به پارس انرژی. ایشون هرگونه همکاری در این زمینه را خیانت میدونست. افسوس …