|
کد خبر:
62361
|
روزی که تلفن همراه تان، خودروی نزدیک شونده به شما را متوقف می کند
تیننیوز | در بخشی از تلاشهای انجام شده برای ايمنتر کردن خيابانها در دنيای واقعی، خودروهای خودران در يک شهر شبيهسازی شده سعی خواهند کرد تا به عابرين پيادهای که از جنس ربات هستند، برخورد نکنند.
M-City، يک بستر آزمون که در اين ماه توسط دانشگاه ميشيگان در شهر آن آربور راهاندازی شده است، مجموعهای از تنظيمات خيابانها و شرايط جادهای در مساحت 13 هکتار را با تسهيلاتی برای آزمودن فناوریهای نوظهور خودرويی فراهم میکند. اين مکان دارای چراغهای راهنمايی، ميادين، جادههای شنی و سنگفرش و نماهای ساختمانی متحرک میباشد. برخی آزمونهای سامانه تشخيص ارتباطات خودرو با عابرين پياده (V2P) نيز که شرکت ارتباطات Verizon اميدوار است تبديل به واقعيتی تجار شود، در اين مکان به انجام خواهد رسيد.
V2P از ارتباطات برد کوتاه اختصاصی (DSRC) استفاده میکند، که همان راديوی بکار گرفته شده در فناوری V2V برای جلوگيری از تصادفات بين خودروها میباشد، وقتی بطور غيرمنتظره در حوالی يک نقطه کور به هم نزديک میشوند. در سامانه ايمنی عابر پياده، گوشيهای هوشمندی که در دست افراد هستند میتوانند با تجهيزات راديويی ويژهای در خودروها يا حتی گوشیهای رانندگان ارتباط برقرار کنند. به گفته اداره ملی ايمنی ترافيک بزرگراههای آمريکا (NHTSA)، اين مبادلات بیسيم بخشی از تلاشهای گسترده برای جلوگيری از تصادفات خودرويی است که سالانه جان 30,000 نفر را در آمريکا میگيرند. اين اداره برآورد میکند که در 14 درصد از اين تصادفات، عابرين پياده دخيل هستند.
تجهيزات راديويی گوشیها يا خودروها توسط DSRC ، سيگنالهايی را ارسال میکنند که ديگر دستگاههای DSRC در آن نزديکی میتوانند آنها را تفسير کرده تا وقوع تصادفات احتمالی را پيشبينی کنند. آميت جين مدير توسعه راهبردی و کسب و کار حوزه اينترنت اشياء (IoT) در شرکت Verizon میگويد آنها مجبور نيستند که بر اطلاعات GPS دريافتی از ارتباطات ابری متکی باشند چرا که با استفاده از DSRC، تأخيرهای بين تشخيص، تفسير و هشدار به قدر کوتاه است که بتواند از تصادفات جلوگيری نمايد.
اگر خودرويی با اين فناوری به فردی که از عرض خيابان عبور میکند نزديک شود و او نيز دارای تلفنی مجهز به DSRC باشد، خودرو میتواند به رانندهاش هشداری تصويری، صوتی يا لرزشی بدهد تا سرعت خود را کم کند. جين اشاره میکند که راديوی DSRC دارای بردی به طول يک کيلومتر است، اما سامانه هشداردهی میتواند به صورتی تنظيم شود که از همه چيزها بجز مواردی در نزديکی خودرو که خطر آفرين باشند، صرفنظر کند.
DSRC از يک پهنای باند فرکانسی استفاده میکند که شبيه آنچه توسط Wi-Fi استفاده میشود، فاقد گواهی حق بهرهبرداری (ليسانس) است، اما به کاربردهای جادهای اختصاص يافته است. شرکت Verizon منتظر نمیماند تا مدلهای جديد خودروها که مجهز به اين دستگاههای راديويی هستند جايگزين شوند. اين امر به گفته NHTSA ممکن است 37 سال طول بکشد. به جای آن شرکت Verizon روشی را برای تلفنهای عابرين پياده مورد آزمون قرار میدهد تا بتوانند به راحتی با تلفن رانندگان ارتباط برقرار کنند، روشی که باعث تشخيص موقعيت آنها و هشداردهی مورد نظر میشود.
فناوری V2P قبلاً به عنوان بخشی از آزمون ارتباطات خودرو با خودرو با حضور 3,000 خودرو در در دنيای واقعی و در خيابانهای شهر آن آربور، آزمايش شده است، آزمونی که هماکنون در حال گسترش است تا خودروهای بيشتری را دربر گيرد. M-City که شرکت Verizon در همکاری با ديگر شرکتها و دانشگاه ميشيگان به استقرار آن کمک کرده است، مکانی ايمن، بيشتر برای آزمودن فناوریهای آيندهنگر مانند خودروهای بدون راننده (خودران) میباشد.
در خودروهای خودران، فناوری V2P ممکن است روزی برای حفاظت از ايمنی يک عابرپياده در نزديکی خودرو، خود اقدام به ترمز نمايد. توجيه يک آزمون انسانی برای تأئيد صحت عملکرد اين فناوری، حداقل تاکنون کاری دشوار بوده است. لذا برای اين آزمون از تعدادی ربات بسيار جسور يا ناهشيار استفاده خواهد شد.
جين میگويد که هنوز خيلي زود است تا بگوييم چه زمانی سامانههای V2P از هر نوعی، به صورت تجاری در دسترس قرار خواهند گرفت. شرکت Verizon میخواهد که در توسعه اين فناوری پيشرو باشد اما بايد چندين شرکت بازيگر در اين عرصه را نيز دخيل کند، بنابراين به دنبال يک شرکت خودروسازی و يک سازنده تراشه موبايل است تا با آنها همکاری کند. جين اشاره میکند که کليد گسترش استقرار، استانداردها خواهند بود. قانونگذاری NHTSA که قرار است تا پايان امسال انجام شود، ممکن است وجود DSRC بر روی تمام خودروهای جديد را اجباری کند، اما اين امر ممکن است برای اجرا شدن چند سال به طول بينجامد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.