| کد خبر: 5883 |

واگذاری بخشی از جاده‌ی حوزه‌ی استحفاظی گیلان به اداره‌کل راه و ترابری اردبیل

تین نیوز | نماینده‌ی شهرستان مرزی بندر آستارا در مجلس گفت: تجهیزات و ماشین‌آلات خریداری شده و مدیریت کنونی در اداره‌کل راه و شهرسازی گیلان، توانایی مدیریت بر 20 کیلومتر جاده‌ی «حیران - آستارا» پس از بازپس‌گیری از استان اردبیل را دارد.
 
«صفر نعیمی‌رز» در خصوص قرار داشتن 20 کیلومتر از جاده‌ی اصلی «آقچای تا ونه بین» در منطقه‌ی «حیران» شهرستان آستارا و حوزه‌ی استحفاظی استانداری گیلان، تحت نظارت استان اردبیل، خاطرنشان کرد: طی هماهنگی‌ها و توافقات، 20 سال پیش میان مسئولان استان گیلان و استان تازه تأسیس اردبیل، در راستای تشکیل و تأسیس اداره‌کل راه و ترابری این استان جدید، 20 کیلومتر از جاده‌ی حوزه‌ی استحفاظی گیلان در حد فاصل محور مواصلاتی «آستارا - اردبیل»، از «آقچای تا حیران و ونه بین» به اداره‌کل راه و ترابری اردبیل واگذار شد.
 
وی ادامه داد: پس از حصول این نتیجه از همان زمان نگهداری قطعه‌ی مذکور که در استان گیلان است توسط اداره‌کل راه و ترابری اردبیل و هم‌اینک توسط اداره‌کل راه و شهرسازی این استان انجام می‌شود.
 
نعیمی‌رز با اشاره به تقسیمات کشوری و قرار گرفتن حدود این منطقه از آستارا تا تونل ونه بین در حوزه‌ی استحفاظی جغرافیایی و سیاسی استان گیلان، اظهار کرد: چون حفظ نظم و امنیت و از همه مهم‌تر ایجاد آرامش عمومی، مدیریت و نظارت بر همه اقدامات انجام می‌شود در این حوزه از وظایف و مسئولیت استانداری گیلان و فرمانداری شهرستان مرزی بندر آستارا و اجرای استقرار این نظم در شهرستان از حیث قوانین و مقررات بر عهده‌ی فرماندهی انتظامی استان گیلان و شهرستان آستارا و مرزبانان جان بر کف این فرماندهی است، از این‌رو برای نظارت بر همه‌ی امور، باید جاده‌ی مذکور به نیروهای خدوم و زحمتکش راه و شهرسازی گیلان و آستارا پس داده شود.
 
نماینده‌ی آستارا در مجلس شورای اسلامی، منطقه حیران را جزو 4 منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری شهرستان آستارا در استان گیلان برشمرد و خاطرنشان کرد: هم‌اکنون یک تعامل ویژه در خصوص برطرف کردن این مسأله میان مسئولان شهرستان اعم از فرماندار، بخشدار، فرماندهان نیروی انتظامی و مرزبانی با مسئولان استان گیلان وجود دارد که امیدواریم زودتر از موعد مقرر، نتیجه حاصل شود.
 
در 20 سال اخیر به بهانه‌ی نظارت و نگهداری این جاده توسط اداره‌کل راه و شهرسازی استان اردبیل، ادارات تابعه و غیرتابعه این اداره‌کل از قبیل، اداره‌ی هواشناسی، هلال‌احمر، امداد خودرو، اورژانس و دیگر نهادها و ارگان‌ها با احداث ساختمان در حریم جاده مستقر شده‌اند و برخی سوءاستفاده‌هایی توسط دیگر ادارات کل سبب توقف پروژه‌های بزرگ توریستی و تفریحی شهرستان شده است.
 
از همه جالب‌تر اینکه صدا و سیمای مرکز اردبیل(سبلان) با وجود بسیاری از چشم‌اندازهای خدادادی و اماکن زیبا و توریستی این استان کوهستانی، بارها به پخش گزارش از «گردنه‌ی حیران آستارا» با نام منطقه‌ای گردشگری از استان اردبیل پرداخته که سبب بروز تنش‌هایی میان اهالی دو استان و اهالی روستاهای منطقه شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • افندی زاده 0 1

    دهستان حیران به شهرستان نمین استان اردبیل نزدیک تر هستش. بنابراین بهتره به این شهرستان سپرده شه تا بهتر اداره شه. چون در بحثمدیریت و آبادانی فاصله حرف اول را می زند. البته همه دهستانها و شهرستانها و استانها در داخل مرزهای کشور عزیزمون ایرانه و مرزبندی برای دشمنی و کدورت نیستش بلکه برای اداره بهتر و پیشرفت یکنواخت همه جای کشور هستش. خود شهرستان آستارا به دلیل دوری از مرکز استان آذربایجان شرقی به استان گیلان واگذار شده بود و بعد از استان شدن اردبیل منطقاً باید جزئی از استان اردبیل باشد. الحاق دوباره بندر آستارا به استان اردبیل رشد و شکوفایی بیشتری را نسبت به استان گیلان برای آنها به ارمغان خواهد آورد. البته خدای نکرده یه موقع سوء برداشت نشه که مدیران استان گیلان به پیشرفت آستارا فکر نمی کنند بلکه مسأله این است که به واسطه فاصله دورتر نسبت به مرکز استان در اولویت های بعدی استان گیلان برای سرمایه گذاری قرار می گیرد و این یک چیز طبیعی ست. مثلاً با وجود بندر بزرگ، تاریخی، مدرن و نزدیک به رشت بندر زیبای انزلی، مجالی برای آستارای عزیز(تنها بندر بدون کشتی ایران) پیدا نمی شود که رشد کند. در حالی که اردبیلیها و آستاراییها در تب و تاب داشتن بندری مدرن و پیشرفته و منطقه توریستی سرمایه گذاری شده می سوزند و رشتی ها و انزلیایی ها هم بخیل آستاراییها نیستند و دوست دارند شاهد پیشرفت آنها باشند ولی چرا پیشرفت حاصل نشده؟ چون تقسیم بندی استانی مانند تعریف قانونی استان انجام نشده و به خاطر داد و قال و هوچی گری عده ای کوته نظر، مجلس و مسئولین مجبور شده اند به تغییر فکر نکنند. تعریف استان: شهرها و روستاهای کنار هم تشکیل یک استان را می دهد. حال چگونه است که فاصله شهری از مرکز استانش دو برابر فاصله اش از مرکز استان همسایه است؟ البته اگر جمعیت شهرستانهای تالش، آستارا، رضوانشهر و خلخال مجموعاً قابل ملاحظه بود تیم خوبی برای یک استان می شدند ولی فاصله کم هشتپر(مرکز استان) از رشت، کمی جمعیت شهری مرکز استان، برابری جمعیت با شهرهای اطراف از معایبی است که می گوید شهرستانهای استان مورد بحثتالش اگر جزء گیلان و اردبیل باشند بهتر پیشرفت می کنند و عدالت در مورد سایر استانهای ایران هم رعایت می شود. در هر صورت به نظر بنده الحاق آستارا به اردبیل به نفع همه مردم ایرانه. طوری که حتی الحاق آستارا به اردبیل توسعه بیشتر بندر انزلی را هم در پی خواهد داشت(در کنار توسعه آستارا). یکی دیگر از دلایلی که خود آستاراییها و اردبیلیها در الحاق به هم تردید دارند بعضی اختلافهای شخصی برخی شهروندان هم است که در همه جای دنیا شایع است و اصولاً خیلی پیش می آید شهروند دو شهر نزدیک به هم با هم اختلاف پیدا کرده باشند. اینها باید کدورتها را کنار گذاشته و به خاطر آینده منطقه و فرزندانشون با احترام نسبت به هم برخورد کنند. و در مقابل آنها خیلی از ساکنین این دو شهر بوده اندکه با دوستی و احترام نسبت به هم رفتار کرده اند و آینده هر دو شهر را به هم پیوند خورده دیده اند.

  • امین 2 0

    اگه تصمیم تقسیمات مملکتی با جنابعالی بود که ما لااقل ۲۰۰ استان تو مملکت داشتیم. استان رو براساس لهجه و زبان که تعریف نمی کنند. ضمنا گیلان از کوچکترین استانهای ایرانه. تا به حال دیدی که مردم کرمان یا اصفهان از تفکیک حرف بزنند؟. به جای این نبوغ همیشه به فکر اتحاد باش نه جداکردن.

  • افندی زاده 0 0

    امین جان ایران کشور خیلی بزرگیه و اگه اندازه استانهامونا مثل ایتالیا و ترکیه انتخاب کنیم حداقل باید ۱۰۰ استان داشته باشیم. من نگفتم افراد دارای یک زبان رو حتماً باید تو یه استان جا بدن ولی زبان مشترک یکی از معیارهای هم استانی شدن شهرستانها باید محسوب بشه. گیلان استان کوچکی نیست، استانهای دیگه خیلی بزرگن. امین جان شما چون شمال ایرانی از جنوب خبر نداری وگرنه شهرستانهای جیرفت، رفسنجان، بم و سیرجان از کرمان همیشه درخواست مرکز استان شدن داشته اند و به نظر بنده باید همه شون مرکز استان بشن. همچنین شهرستانهای شهرضا و کاشان استعداد مرکز استان شدن رو دارند چون هم بزرگ و پر جمعیت اند و هم فاصله شون از شهر اصفهان خیلی زیاده. و درخواستهای اهالی اونجا رو برای استان شدن من تعجب می کنم که چرا نشنیدی. البته در این که فکر می کنی مثلاً جدا شدن کاشان از اصفهان تفرقه هستش و اتحاد نیست فکر می کنم اشتباه می کنی چون اتفاقاً عین اتحاد در اینه که دوری و دوستی باشه. شما مثل آدمهای نسل پدر بزرگ مادر بزرگ ما فکر می کنی که معتقد بودن دوماد و عروس باید با پدر مادر زندگی کنن و استقلال اونا را دشمنی تعبیر می کردن در حالی که الان میبینیم چقدر این دوری، دوستی می آره.

  • امین 1 0

    جناب افندی زاده عزیز. ممنون ازاطلاعات شما ولی فرمودی که گیلان استان کوچکی نیست که متاسفانه ۰.۹ درصدخاک ایران مال گیلانه واصلا از همه اینها بگذریم چرا ما فکرمی کنیم که با اتحاد نمیشه رشدکردولی با تجریه میشه. من درمناطق دیگه کشورهم زندگی کردم وهمونطور که گفتم اگه ملاک زبان ودین واینا باشه باید بالغ بر۲۰۰ استان داسته باشیم چون انقدرتفاوتهای زیادی وجودداره که دریک نگاه مشخص نمیشه. دوست گرامی گیلان متحد رابخواه نه گیلان منفک را. این موضوعات فقط در گیلان انقدرپررنگه. به امید گیلان بزرگ ومتحد سربلند

  • افندی زاده 0 0

    امین جان همانطور که عرض کردم، علاوه بر عامل زبان و فرهنگ مشترک که باید لحاظ بشه تا شهرها و روستاهای دارای یک فرهنگ و زبان مشترک حتی المقدور در یک استان قرار بگیرند، عامل دوری و نزدیکی شهرها و روستاها به هم از همه مهمتره. وجود زبانهای خیلی متنوع در داخل یک استان باعثخواهد شد تمام زبانها، حتی زبان مرکز استان از بین بره. مثلاً استان گیلان ۳ زبان گیلکی، تالشی و آذری تکلم میشه. و چون هیچکدوم زبان همدیگرو نمی دونند از زبان رسمی کشور استفاده می شه. و در نتیجه تمام زبانها ضعیف می شه. البته شاید خیلی ها موافق از بین رفتن زبانهای ایرانی و باقی ماندن فقط زبان فارسی باشند. ولی این خیلی غمناکه. چرا باید زبان زنده ای روزی بمیره؟ اون زبان توش تاریخ داره. قصه های گذشتگان ما تو اون هستش. توش آرزوهای نیاکان ما نهفته س. که ما اون آرزوها رو برآورده کنیم. ایران ما با همین زبانها ایران شده وگرنه پرشیا بودش. اصلاً شما که حرف حسابت اینه که اگه استانها بزرگتر باشند اتحاد حفظ میشه، خب یه باره بیان همه استانها را یه استان ایران کنن که متحد متحد بشیم. جدا کردن شهری به فاصله ۷۵ کیلومتر از مرکز استانی و چسبوندن به مرکز استانی که بیش از ۲ برابر ازش فاصله داره چطور می تونه اسمش اتحاد باشه؟ این کار به ضرر همه س. هم رشت، هم آستارا و هم اردبیل. از طرف دیگه شهرستانهای تنکابن و رامسر اگه از مازندران جدا و به گیلان ملحق بشند بیشتر رشد می کنند، چون هم به رشت نزدیکترند و هم زبانشان مازنی نه بلکه گیلکی ست. امین جان من نمی دونم سطح تحصیلات و شغلتون چیه ولی امیدوارم متوجه حرفم بشین و درک کنین منظورمو … راستی نکنه فکر می کنی بین استانها مرز هست و برای رفتن از استانی به استان دیگه باید ویزا بگیری؟ نه عزیز شما خیلی راحت می تونی از استانی به استان دیگه سفر کنی، بری کار کنی، تحصیل کنی، ازدواج کنی، طلاق بگیری، خلاصه هیش فرقی نداره همه زیر سقف آسمون آبی ایرانه. اگه آستارا از رشت جدا و جزء استان اردبیل یا استان مستقلی بشه از لحاظ فاصله برات فرقی نداره. شما که حالا داری یه کار مثبت انجام می دی(به اتحاد فکر می کنی)، به اتحاد خیلی بزرگتر فکر کن(ایران متحد) و این کار عملی نیست مگر با رشد و توسعه همگی استانها با هم. و برای توسعه استانها، شهرستانها رو باید درست تقسیم بندی کرد و موقع صحبت از تقسیم بندی استانها در مجلس شورای اسلامی، هوچی گری و داد و هوار نباید راه انداخت. بلکه باید منطقی صحبت کرد.

  • راهداری زاده 1 0

    من هم با امین موافقم. اگه هر کس اهل هر منطقه ای هست بخواد منطقه خودش رو گسترش بده و چشمش به دنبال مناطق دیگه باشه که حکایت داعش اتفاق می افته. عملکرد بعضی ها هم در دولت قبل موجود است می توان به سوابق رجوع کرد و متوجه شد چقدر بعضی ها صاحب نظرند.

  • بنده خدا 2 0

    آقایان دعا نکنید از کیسه خلیفه هم نبخشیدبه خاطر کوتاهی های اداره راه گیلان استانداران این مشکل بوجود آمده است. حیران تا دمِ تونل مال گیلان است بقیه مال آقای افندی شرکا!!!

  • شرکا 2 0

    آفرین به بنده خدا، تا وقتی ما گیلانی ها استاندارن بی عرضه داشته باشیم همین میشه که هر کی در مورد سرزمینمون یه ادعایی می کنه. البته اسم شرکتشون اقندی و شرکا نیست، یه چیز دیگه است که خیلی ها می دونن. یاد پروژه هایی که زمان سکانداری سازمان یه این شرکت می رسید به خیر.

  • افندی زاده 0 1

    شما نمی تونی توی رشت بشینی و برای آستارا تصمیم بگیری. آستارا به هشتپر و اردبیل خیلی نزدیک تره و منافع مشترک بیشتری با این دو شهر داره. مسلماً اکثر آستارایی ها یکی از این دو شهر رو به عنوان مرکز استان به رشت ترجیح خواهند داد.

  • بنده خدا 2 0

    فعلا که شما زیر مجموعه هستید!!!!!

  • سیروس 1 0

    با سلام / / حرفهای منطقی بزنیم نه حرفهای صد من یه غاز. هر وقت رامسر و تنکابن را که بغل گوش رشت هستند و گیلک زبان هم هستند، به استان گیلان دادند، ما هم آستارا را به اردبیل تقدیم می کنیم. فاصله آستارا تا رشت ۱۸۵ کیلومتر است. ولی فاصله رامسر تا ساری ۲۵۵ کیلومتر و فاصله تنکابن تا ساری هم ۲۴۰ کیلومتر است با ترافیک خیلی خیلی زیاد. فاصله تنکابن و رامسر تا رشت هم به ترتیب ۱۳۵ و ۱۲۰ کیلومتر است. هر موقع وزارت کشور در حق گیلان هم از این نوع لطف ها کرد، ما هم در خدمت برادران سختکوش اردبیلی هستیم. وگرنه اردبیلی های عزیز خواب آستارا را ببینند. جریان چیه فقط گیلان باید شهرهایش را واگذار کند؟؟!!!. ظاهرا " مرگ خوب است ولی فقط برای گیلان!!!!!!!!. هر وقت به بهانه نزدیکی به مرکز استان مجاور و زبان و فرهنگ کل کشور ایران را عوض کردند، ما هم در خدمتیم. وگرنه در غیر اینصورت خواب تفکیک گیلان را ببینند. راستی یکی از دلایلی که به ظاهر در آستارا مردم ترکی صحبت می کنند این است که صدها نفر از مردم آستارا در اصل مهاجرین اردبیلی و خلخالی هستند نه آستارایی اصیل که در اصل تالش هستند. آره داداش من. یا علی مدد

  • محمد کاظم 0 0

    دوستان عزیز بهتر نیست به مسائل خیلی مهمتری که کشورمان متاسفانه گرفتار ان است فکر کنیم و از پرداختن به چنین موضوعاتی که باعثدرگیری بی مورد در میان هموطنانمان می شود پرهیز کنیم مثالی برایتان می اورم زمانی اردبیل وتبریز در یک استان قرار داشتند و از این گونه مسائل بسیار گفته می شد سپس اردبیل از استان آذربایجان شرقی جدا شده و خود استان شد واکنون بعد از گذشت این همه سال در عمل هیچ اتفاق خاصی برای هر دو این استانها نیافتاده است پس مشکل در چیز دیگری بوده و ما گرفتار مسائل دیگری بوده ایم.

  • سیروس 1 0

    جناب آقای محمد کاظم با سلام حرف شما به صورت کلی درست است اما زمانی درست است که در کل کشور به همه درخواستها رسیدگی شود بحثما این است که استان گیلان همین الان مشکلات زیادی دارد چرا فقط باید از گیلان چند تا شهر کم بشود؟؟!!!! اگر شما راست می گویید به درخواستهای مردم پارس آباد و بیله سوار و مغان جهت استان شدن و حتی الحاق خلخال به گیلان(حرف نماینده آنها) هم اشاره کنید تا ما فکر نکینم شما دارید سنگ اردبیل را فقط به سینه می زنید سنه قربان قارداش

    • عرفان 0 2

      گیلان این توان را ندارد اگر داشت به استارا کمک می کرد

  • حیران آستارا 2 0

    حیران یکی از سه زیر مجموعه شهرستان آستارا و در نهایت استان گیلان در تقسیمات کشوری است