معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری، در گفتگو با تیننیوز:
◄ راهکارهای لازم برای بهبود وضعیت حمل و نقل هوایی / لزوم تشکیل اتاق فکر تخصصی
تین نیوز | معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری، برای بهبود وضعیت حمل و نقل هوایی گفت: ابتدا باید به رفع اشکال ساختاری صنعت هوانوردی پرداخت و چاره ای نیست که اقتدار دوباره سازمان هواپیمایی کشوری احیا گردد.
علیرضا منظری در گفتگو با خبرنگار تین نیوز، درباره راهکارهای لازم برای بهبود وضعیت حمل و نقل هوایی اظهار کرد: به سادگی نمی توان برای بهبود و توسعه، نسخه پیچید و نیاز به مطالعه و تحقیق دارد ولی به مواردی اشاره می کنم.
اين کارشناس ارشد حمل و نقل هوایی ادامه داد: نهادهای متصدی در صنعت مانند شرکت های هواپیمایی و شرکت های فرودگاهی نباید در عرض این سازمان حاکمیتی قرار گیرند بلکه آنها باید در طول سازمان قرار گرفته و تابع مقررات و استانداردها و سیاستگذاری های این نهاد باشند.
وی با تاکید بر اینکه هم اکنون موازی کاری موجب شده تا نقش سازمان کم رنگ شود، گفت: برای مثال، با تغییر اساسنامه شرکت فرودگاه های کشور و وابستگی مستقیم آن به وزارت راه و شهرسازی، طبیعی است که نقش سازمان کم می شود.
معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری، توضیح داد: بهتر است در این راستا همانند سابق، اساسنامه اصلاح و ارتباط شرکت فرودگاه ها را با سازمان هواپیمایی کشوری قرار دهند، تا هم ارتباط طولی حفظ شده و هم شرکت تابع مقررات سازمان خواهد شد و هم از مشغله وزیر راه و شهرسازی کاسته می شود.
شرایط دوگانه "هما" برطرف شود
وی با تاکید بر لزوم روشن شدن تکلیف خصوصی یا دولتی ماندن شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، گفت: وضعیت دوگانه موجود که چند مدتی ادامه داشته موجب رکود و عقب افتادگی شده است.
منظری با بیان اینکه هما نیاز به خون تازه دارد که این خون می تواند از طریق مدیریت تازه نفس خصوصی و منابع مالی بانکی و یا موسسات مالی و اعتباری خصوصی باشد، اظهار کرد: نیاز نیست مالکیت آن را منتقل کنند. مي توان مالکیت دولتی آن را حفظ کرد ولی مدیریت آن را به یک گروه کارشناس خبره و مدیر اقتصادی و تخصصی واگذار كرد.
وی به وضعیت فرودگاه ها اشاره کرد و گفت: در مورد ایجاد عدم تمرکز در مدیریت فرودگاه ها تصمیم گیری جدی و عملی اتخاذ شود، به طوری که ابتدا وظایف خدمات ناوبری هوایی را از آن جدا و به صورت یک شرکت دولتی مستقل درآورند و سپس فرودگاه ها را به صورت غیر متمرکز تقسیم نمود. همچنین با حفظ مالکیت دولت، مدیریت آنها را به تناسب در اختیار مقامات محلی و یا شرکت های مدیریت خصوصی قرار دهند.
وي با تاکید بر لزوم طراحی دستورالعمل و ابزار نظارتی قوی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با تجاری سازی فرودگاه ها و درآمدزایی نیازی به برقراری عوارض و یا مالیات نخواهد بود تا مردم متحمل افزایش هزینه شوند و فقط دولت برای توسعه تسهیلات فرودگاه از منابع محلی و یا ملی کمک خواهد کرد.
وی با اشاره به فرودگاه امام اظهار داشت: با انتخاب هیات مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی می تواند فصل جدیدی آغاز گردد و آنها باید به سرعت در مورد سازماندهی چابک و مشابه خصوصی تشکیلات، تصمیم گیری کنند به صورتی که عمده وظایف را با برون سپاری و استفاده از خدمات بخش خصوصی انجام دهند.
ضرورت ایجاد نهاد مستقل بررسی سوانح هوایی
معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری، تصریح کرد: کشور به جهت کمک به بررسی سوانح و ارایه توصیه های لازم برای پیشگیری از سوانح بعدی نیازمند ایجاد یک نهاد مستقل بررسی سوانح هوایی است. لازم است همانند تعدادی از کشورهای دیگر کمیته یا کمیسیون بررسی سوانح هوایی را به صورت مستقل از میان خبرگان بخش های مختلف صنعت تشکیل دهند.
لزوم توجه ویژه به آموزش در صنعت هوانوردی
وی با تاکید بر لزوم توجه ویژه به آموزش در صنعت هوانوردی، گفت: لازم است دولت تسهیلات لازم، برای گسترش آموزش چه سخت افزاری و چه نرم افزاری را اختصاص و مراکز آموزشی تقویت و رشته های جدید برقرار شوند و حتی ضرورت دارد تا هزینه کمک آموزشی به صورت وام از صندوقی در اختیار دانشجویان قرار گیرد.
وی در پایان یادآور شد: به منظور دريافت پیشنهادهاي عملی در این زمینه، برقراری یک اتاق فکر تخصصی فارغ از سایر دیدگاه های معمول متشکل از خبرگان و پیشکسوتان صنعت هوانوردی ضرورت دارد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.