| کد خبر: 126975 |

آغاز عملیات برقی‌سازی دو خط مهم راه‌آهن کشور از اوایل سال جاری

تین‌نیوز| سعید محمد زاده مدیرعامل شرکت راه‌آهن از آغاز عملیات اجرایی برقی سازی راه‌آهن تهران- مشهد و گرمسار- اینچه‌برون در اوایل سال جاری خبر داد و گفت: پیش‌بینی شده، تا کمتر از ۸ سال آینده حجم ترانزیت عبوری از ایران به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید.
 
سعید محمدزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌های سال ۹۶شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: پس از برجام شاهد گشایش‌های متعددی در حوزه حمل‌ونقل ریلی هستیم که شاخصترین آن به طور حتم آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های برقی کردن راه‌آهن تهران-مشهد و گرمسار-اینچه برون در اوایل سال ۹۶ خواهد بود. همچنین استفاده از مدل‌های تامین مالی برای تامین نیازهای راه‌آهن و همکاری‌های بین‌المللی، ارتباط شرکت‌های داخلی  و خارجی نیز دیگر تاثیرات برجام بر این شق حمل‌ونقل بوده است.
 
مدیرعامل شرکت راه‌آهن تصریح کرد: از سال ۹۲ بر حسب تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تلاش در راستای انتقال بار از جاده بر روی ریل، راه‌آهن به کاهش سهم حق دسترسی خود از حمل‌ونقل ریلی پرداخته است.
 
وی افزود: هم اکنون حق دسترسی شرکت راه‌آهن در حمل‌ونقل ریلی به صفر و در بخش باری از بالای ۴۵ درصد به زیر ۲۲ درصد رسیده است که شرکت راه‌آهن از لحاظ درآمد با مشکلات جدی مواجه شده است اما هدف ما هموار کردن مسیر برای حضور بخش خصوصی است.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای کشور بیان داشت: تا کمتر از ۵ سال آینده، حمل بار در حوزه صنایع معدنی و  فولاد به ۲۱۰ هزار تن خواهد رسید و اگر زمینه برای حضور این حجم بار بر روی ریل فراهم نشود به‌طورقطع در حوزه سوخت با حجم انبوهی از مصرف سوخت مواجه خواهیم شد که شدیداً مخالف مسئله اقتصاد مقاومتی است.
 
مدیرعامل شرکت راه‌آهن در ادامه گفت: همچنین در خصوص میزان خسارات وارده به زیربناها به‌طور حتم با معضل جدی روبرو خواهیم شد و علاوه بر این در زمینه ایمنی راه‌ها با مشکل جدی روبرو خواهیم شد.
 
محمدزاده خاطرنشان کرد: پیش‌بینی شده، تا کمتر از ۸ سال آینده حجم ترانزیت عبوری از ایران به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید. از این رو باید در حوزه حمل‌ونقل به‌طور حتم تلاش‌های گسترده‌ای به‌منظور افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی نسبت به جاده‌ای صورت گیرد تا در راستای اقتصاد مقاومتی بیشترین خدمت به مردم انجام شود.
 
گفتنی است، راه آهن تهران – مشهد پرترافیک‌ترین راه‌آهن مسافری کشور با طولی برابر ۹۲۶ کیلومتر از شهر تهران آغاز و با گذشتن از گرمسار، سمنان، دامغان، شاهرود و نیشابور به مشهد می‌رسد. حداکثر سرعت سیر در این مسیر ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت بوده که پس از برقی کردن به  ۲۰۰ کیلومتر در ساعت افزایش خواهد یافت. طبق برآوردها این راه‌آهن در سال ۱۴۱۰ باید جوابکوی ۳۳ میلیون نفر مسافرو ترافیک باری ۱۰ میلیون تن در سال باشد که این خط را در زمره ده خط پرترافیک جهان قرار خواهد داد.
 
شایان ذکر است در بهمن ماه سال ۹۵ طبق مصوبه هیات وزیران در اجرای تبصره (۳۸) الحاقی قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور برای تسهیلات قرارداد طرح‌ 'برقی کردن راه‌آهن گرمسار - اینچه برون' یک میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱) یورو در نظر گرفته شد.

آغاز عملیات برقی‌سازی دو خط مهم راه‌آهن کشور از اوایل سال جاری/ تلاش باری هموار کردن مسیر بخش خصوصی در انتقال بار از طریق ریل

یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶- ریلی
نسخه قابل چاپ 
سعید محمد زاده

مدیرعامل شرکت راه‌آهن از آغاز عملیات اجرایی برقی سازی راه‌آهن تهران- مشهد و گرمسار- اینچه‌برون در اوایل سال جاری خبر داد و گفت: پیش‌بینی شده، تا کمتر از ۸ سال آینده حجم ترانزیت عبوری از ایران به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید.

سعید محمدزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌های سال ۹۶شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: پس از برجام شاهد گشایش‌های متعددی در حوزه حمل‌ونقل ریلی هستیم که شاخصترین آن به طور حتم آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های برقی کردن راه‌آهن تهران-مشهد و گرمسار-اینچه برون در اوایل سال ۹۶ خواهد بود. همچنین استفاده از مدل‌های تامین مالی برای تامین نیازهای راه‌آهن و همکاری‌های بین‌المللی، ارتباط شرکت‌های داخلی  و خارجی نیز دیگر تاثیرات برجام بر این شق حمل‌ونقل بوده است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن تصریح کرد: از سال ۹۲ بر حسب تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تلاش در راستای انتقال بار از جاده بر روی ریل، راه‌آهن به کاهش سهم حق دسترسی خود از حمل‌ونقل ریلی پرداخته است.

وی افزود: هم اکنون حق دسترسی شرکت راه‌آهن در حمل‌ونقل ریلی به صفر و در بخش باری از بالای ۴۵ درصد به زیر ۲۲ درصد رسیده است که شرکت راه‌آهن از لحاظ درآمد با مشکلات جدی مواجه شده است اما هدف ما هموار کردن مسیر برای حضور بخش خصوصی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای کشور بیان داشت: تا کمتر از ۵ سال آینده، حمل بار در حوزه صنایع معدنی و  فولاد به ۲۱۰ هزار تن خواهد رسید و اگر زمینه برای حضور این حجم بار بر روی ریل فراهم نشود به‌طورقطع در حوزه سوخت با حجم انبوهی از مصرف سوخت مواجه خواهیم شد که شدیداً مخالف مسئله اقتصاد مقاومتی است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در ادامه گفت: همچنین در خصوص میزان خسارات وارده به زیربناها به‌طور حتم با معضل جدی روبرو خواهیم شد و علاوه بر این در زمینه ایمنی راه‌ها با مشکل جدی روبرو خواهیم شد.

محمدزاده خاطرنشان کرد: پیش‌بینی شده، تا کمتر از ۸ سال آینده حجم ترانزیت عبوری از ایران به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید. از این رو باید در حوزه حمل‌ونقل به‌طور حتم تلاش‌های گسترده‌ای به‌منظور افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی نسبت به جاده‌ای صورت گیرد تا در راستای اقتصاد مقاومتی بیشترین خدمت به مردم انجام شود.

گفتنی است، راه آهن تهران – مشهد پرترافیک‌ترین راه‌آهن مسافری کشور با طولی برابر ۹۲۶ کیلومتر از شهر تهران آغاز و با گذشتن از گرمسار، سمنان، دامغان، شاهرود و نیشابور به مشهد می‌رسد. حداکثر سرعت سیر در این مسیر ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت بوده که پس از برقی کردن به  ۲۰۰ کیلومتر در ساعت افزایش خواهد یافت. طبق برآوردها این راه‌آهن در سال ۱۴۱۰ باید جوابکوی ۳۳ میلیون نفر مسافرو ترافیک باری ۱۰ میلیون تن در سال باشد که این خط را در زمره ده خط پرترافیک جهان قرار خواهد داد.

شایان ذکر است در بهمن ماه سال ۹۵ طبق مصوبه هیات وزیران در اجرای تبصره (۳۸) الحاقی قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور برای تسهیلات قرارداد طرح‌ 'برقی کردن راه‌آهن گرمسار - اینچه برون' یک میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱) یورو در نظر گرفته شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.