| کد خبر: 125768 |

◄ باید بخش خصوصی قوی در حوزه ریلی ایجاد شود

تین‌نیوز| مدیرعامل شرکت راه‌آهن برای مشارکت در اتصال ریل به مراکز انبوه بار و مراکز تولید اعلام آمادگی کرد.
 
سعید محمدزاده با اشاره به دستور رئیس‌جمهور برای ایجاد لیزینگ ریلی گفت: برای حل مشکلات ریلی باید از روش سرمایه‌گذاری مشترک بین دولت، بخش های صنعتی و خصوصی استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه در سیاست‌های کلی برنامه ششم به موضوع حمل‌ونقل توجه شده و حمل‌ونقل ریلی می‌تواند یکی از مزیت‌های رقابتی بر اقتصاد کشور باشد گفت: از سوی دیگر در برنامه پنجم و ششم دولت مکلف به رعایت سهم 30 درصدی،‌حمل‌ونقل ریلی در حمل بار شده و قیمت گازوئیل نیز باید 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس برسد.
 
محمدزاده محاسبه نرخ صفر برای مالیات بر ارزش افزوده در حمل‌ونقل ریلی را از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در برنامه ششم عنوان کرد و گفت: در حال حاضر سهم مالیات بر ارزش افزوده در این بخش 8 درصد و همچنین یک درصد فروش نفت و گاز برای توسعه کشور در نظر گرفته شده است.

پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری–تحلیلی صنعت حمل‌ونقل تین‌نیوز؛ یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید.

این کاربر در پیام خود آورده است: باید معادن و مراکز کارخانه فولاد و پتروشیمی و صنایع شناسایی شده و به ازای متصل شدن به ریل و سرمایه‌گذاری آنها در این زمینه، برای‌شان مشوق‌هایی گذاشت و همینطور روی حمل‌ونقل جاده‌ای آنها عوارض تعیین کرد تا بخش ریل رونق یابد.

وی افزوده است: همینطور ایستگاه‌های راه‌آهن باید هاب انبار و بندری بشوند و باید در سند توسعه شهرسازی شهرهای ایران با رعایت پدافند غیرعامل سردخانه‌ها و انبارها و سیلو‌ها نزدیک ریل ساخته شوند.

این کاربر در ادامه تاکید کرده است: به‌نظرم کارشناسان متخصص ریلی باید با انجام پروژه‌ای تحقیقاتی دلایل عدم توسعه ترانزیتی و حمل‌و‌نقل ریلی را شناسایی و طرح‌های کشورهای موفق مثل امریکا، ژاپن، چین، روسیه، آلمان و... را مطالعه و تجربه‌های آنها را بررسی و در ایران پیاده‌سازی کنند.

این کاربر خاطرنشان کرده است: مهمترین عامل عدم توجه ما به ریل در طراحی‌ها بوده که هنگام ساخت راه‌آهن، انگلیسی‌ها راه‌آهن را بیشتر به نفع منافع خود در ایران ساختند و به عمد از کنار معادن و مراکز جمعیتی و تولیدی عبور نکردند و آن‌زمان هم متاسفانه اشخاص دوراندیشی نبودند که منافع ایران را تامین کنند لذا خط آهن ساخته شد ولی هدفش کوتاه کردن راه انتقال انگلیس‌ها به شوروی بود.

این کاربر افزوده است: ولی به هرحال آن دوران گذشته و ما باید با اصلاح آن، به نهایت بهره‌وری برسیم همینطور شرکت‌های خصوصی و حتی بانک‌ها در ساخت بارانداز ریلی و بندرخشک و اتصال ریلی مشارکت کنند.

وی در ادامه پیام خود آورده است: راه‌آهنی که هزاران میلیارد خرج آن شده مطمئنا اگر برنامه‌ریزی مناسبی شود می‌تواند چند برابر سرمایه‌گذاری سود و منفعت برای توسعه کشور برگرداند.

این کاربر تاکید کرده است: باید بگذاریم بخش خصوصی در بخش ریلی با حمایت از طریق مشوق‌ها و تسهیل قوانین شکل بگیرد و قدرتمند شود.

وی افزوده است: باید سرمایه‌های راکد مردم را به‌سمت توسعه کشور راهنمایی و هدایت کنیم همچنین باید اولویت اول ما در بخش حمل‌ونقل، ریل و قطار شود و بخش جاده دوم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.