|
کد خبر:
125640
|
در سال گذشته ۴۵ فرودگاه میزبان هواپیمای فلایتچک بودند
تیننیوز| رئیس مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی گفت: در سالی که گذشت هواپیمای فلایتچک طی ۴۰۰ ساعت پرواز وارسی پروازی خود به ۴۵ فرودگاه کشور سفر کرد و در این مدت ۱۵۳ دستگاه کمک ناوبری و ۲۵ دستورالعمل پروازی را وارسی کرد. همچنان ماموریتهای این هواپیما حتی در تعطیلات نوروز هم ادامه دارد.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، عبدالرحیم کاشف علیپور درباره تصدیگری عملیات وارسی پروازی توسط شرکت فرودگاهها توضیح داد: با انتقال وظيفه وارسی پروازي از سازمان هواپيمايي كشوري به شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، فصل نويني در صنعت هوانوردي كشور گشوده شد. در واقع، كارشناسان شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با همكاري مسئولان سازمان هواپيمايي كشوري پس از بررسي دقيق و كارشناسي هواپيماهاي وارسي پرواز در سراسر دنیا، براي خريد هواپيماي King Air 350i به نتيجه رسيدند.
وی ادامه داد: اين هواپيما در بسياري از كشورهاي دنيا به عنوان هواپيماي فلايتچك استفاده ميشود و بيشترين تعداد هواپيماهاي بازرسي پروازي دنيا از اين مدل است. همچنين در مورد دستگاه FIS نصب بروی آن، بهترين مدل در میان دستگاههاي بازرسي پروازي دستگاهAERODATA ساخت كشور آلمان است كه پيشرفتهترين و قابل اعتمادترين دستگاه FIS روز دنيا را دارد.
به گفته رئیس مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی، بازرسي پروازي دستگاههاي كمك ناوبري امري حياتي در تضمين ايمني پروازهاي عبوري و پروازهای ورودي و خروجي فرودگاههاي كشور است. در مدتي كه كشور عزيزمان پس از سانحه دلخراش فالكن ۲۰، از داشتن هوایپمای فلایتچک بیبهره شد، مجبور به استفاده از امكانات كشورهاي همسايه براي انجام وارسی پروازي فرودگاههاي كشور شد كه اين امر علاوه بر مشكلات امنيتي هزينههاي سرسامآوري را به كشور تحميل ميکرد.
وی افزود: با وجود تحريمهاي گسترده بر صنعت هوانوردي كشور، برای خريد هواپيماي پيشرفته King Air 350i با دشواريهاي بسياري مواجه شدیم، بارها تلاش براي خريد اين هواپيما و عبور از تحريمها با شكست مواجه شدیم اما با تلاش و شجاعت فراوان مديران شركت و پذيرش خطرات و ريسكهاي بسيار، اين شركت موفق شد هواپيماي فلایتچک مورد نظر خود را که مدل 2013 است همراه با دستگاه FIS با مدل 20144 را خريداري کرده و با تحمل شرایط سخت پس از ماهها وارد کشور کند.
کاشف علیپور با بیان اینکه پس از طي مراحل قانوني همراه با مشكلات فراوان و تلاش شبانهروزي تمامي همكاران مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران شرایط ثبت در ایران فراهم شد و با كمك كارشناسان سازمان هواپيمايي كشوري این هواپیما به ثبت ایران رسيد، یادآور شد: در اين مدت پيشبينيهاي لازم برای انجام عمليات هواپيما در ايران انجام گرفت. آموزش خلبانان مركز آموزش فنون و خدمات هوايي و سازمان هواپيمايي كشوري برنامهريزي شد و با وجود هزينههاي زیاد آموزش خلبانان با كمترين هزينه ممكن و بهترين كيفيت در خارج از كشور برای ۸ نفر برگزار شد و خلبانان ايراني با بهترين نمرات و امتيازات كه باعث حفظ آبروي نظام شدند، از اين دورهها فارغالتحصيل شدند.
به گفته وی، همزمان در این مدت مقدمات لازم برای خريد قطعات يدكي و پشتيباني لازم در خصوص تجهيزات، ابزارآلات و تسترهاي مربوط به آن انجام شد و آموزش کارکنان متخصص فني هواپيما با حضور كارشناسان مجرب در ايران با موفقيت انجام شد و تمامی این امور به طور مستقیم و بدون واسطه با یک مرکز معتبر تعمیر و نگهداری انجام شد. آموزش ۶ نفر از بهترین متخصصان الکترونیک هواپیمایی به عنوان متخصصان FISدر شرکت سازنده دستگاه به مدت یک ماه و تکمیل آموزش آنها در ایران تحت نظارت کارشناسان شرکت سازنده دستگاه FIS انجام شد.
وی افزود: در اين مدت كارشناسان مركز آموزش فنون و خدمات هوايي شركت فرودگاهها با تلاش شبانهروزي براي انجام امور و با حمایت سازمان هواپیمایی کشوری مجوزهای لازم را کسب کردند.
در سالی که گذشت ۴۵ فرودگاه میزبان هواپیمای فلایتچک شدند
رئیس مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی در پاسخ به این سوال که «هواپیمای فلایتچک متعلق به شرکت فرودگاهها در سال ۹۵ چه کارنامه از خود به جا گذاشته است؟» گفت: پرواز آزمایشی هواپیما در ۱۱ خرداد ماه ۱۳۹۵۵ انجام شد و پس از آن ماموریتهای این هواپیما آغاز شد. تاکنون بیش از ۴۰۰ ساعت پرواز وارسی پروازی به ۴۵ فرودگاه کشور صورت گرفته و در این مدت ۱۵۳ دستگاه کمک ناوبری شاملILS/DME، VOR/DME ،DVOR/DME ، NDB PAPI LIGHTS و ۲۵۵ دستورالعمل پروازی وارسی شده و هواپیمای فلایتچک همچنان در حال ادامه فعالیت خود است.
به گفته وی، هواپیمای فلایتچک در ۳۰ بهمنماه ۹۵ وارد تهران شد تا فاز چهارم تعمیر و سرویس دورهای آن آغاز شود. این فاز اواخر اسفندماه به پایان رسید و از آن زمان دوره جدیدی از ماموریتهای هواپیمای فلایتچک ورق خورد. در واقع، گروه پروازی این هواپیما در تعطیلات نوروز هم دست از کار نکشیدند و برای وارسی پروازی دستگاههای کمک ناوبری راهی فرودگاههای ایران شدند.
مهمترین فعالیتهای مرکز آموزش فنون و خدمات هوايي شركت فرودگاهها
کاشف علیپور تصریح کرد: مهمترین اقدامات در این مرکز شامل اخذ گواهینامه تداوم صلاحیت پروازی CAMO، اخذ گواهینامه مرکز تعمیر و نگهداری هواپیما PART- 145، تهیه و تدوین نظامنامه مرکز تعمیر و نگهداری هواپیما (M.O.E)، تهیه و تدوین نظامنامه مدیریت تداوم صلاحیت پروازی (C.A.M.E)، تهیه و تدوین نظامنامه تضمین کیفیت Q.M، تهیه و تدوین نظامنامه دستورالعملهای استانداردهای انجام پروازS.O.P، برگزاری دوره آموزش تخصصی پرواز هواپیمای King Air 350i برای خلبانان مرکز در خارج از کشور و برگزاری دوره آموزش تخصصی فنی تایپ هواپیمای King Air 350i برای مهندسان فنی مرکز میشود.
وی ثبت علامت اختصاری EP-BAA و صدور گواهی ثبت (C of R) برای هواپیمای وارسی پروازی در سازمان هواپیمایی کشوری، مجهز کردن آشیانه هواپیما در فرودگاه مهرآباد به شاپهای فنی مورد نیاز هواپیمای King Air 350i، راهاندازی مرکز کنترل عملیاتOCC در ترمینال ۴ فرودگاه مهرآباد با هدف اجرای عملیات بازرسی پروازی، صدور مجوزAWOC برای انجام پروازهای بازرسی پروازی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برای مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی و کلیبراسیون دستگاه FIS هواپیما را از دیگر اقدامات مرکز آموزش فنون و خدمات هوايي شركت فرودگاهها برشمرد.
رئیس مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی ادامه داد: همچنین آموزش کارشناسان وارسی پروازی، صدور گواهینامه صلاحیت پروازی C of Aبرای هواپیمای کینگ ایر 3500، تامین قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز هواپیما و انجام فازهای یک تا چهار سرویسهای تعمیر و نگهداری هواپیما در مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی انجام شده است.
وی ادامه داد: اين هواپيما در بسياري از كشورهاي دنيا به عنوان هواپيماي فلايتچك استفاده ميشود و بيشترين تعداد هواپيماهاي بازرسي پروازي دنيا از اين مدل است. همچنين در مورد دستگاه FIS نصب بروی آن، بهترين مدل در میان دستگاههاي بازرسي پروازي دستگاهAERODATA ساخت كشور آلمان است كه پيشرفتهترين و قابل اعتمادترين دستگاه FIS روز دنيا را دارد.
به گفته رئیس مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی، بازرسي پروازي دستگاههاي كمك ناوبري امري حياتي در تضمين ايمني پروازهاي عبوري و پروازهای ورودي و خروجي فرودگاههاي كشور است. در مدتي كه كشور عزيزمان پس از سانحه دلخراش فالكن ۲۰، از داشتن هوایپمای فلایتچک بیبهره شد، مجبور به استفاده از امكانات كشورهاي همسايه براي انجام وارسی پروازي فرودگاههاي كشور شد كه اين امر علاوه بر مشكلات امنيتي هزينههاي سرسامآوري را به كشور تحميل ميکرد.
وی افزود: با وجود تحريمهاي گسترده بر صنعت هوانوردي كشور، برای خريد هواپيماي پيشرفته King Air 350i با دشواريهاي بسياري مواجه شدیم، بارها تلاش براي خريد اين هواپيما و عبور از تحريمها با شكست مواجه شدیم اما با تلاش و شجاعت فراوان مديران شركت و پذيرش خطرات و ريسكهاي بسيار، اين شركت موفق شد هواپيماي فلایتچک مورد نظر خود را که مدل 2013 است همراه با دستگاه FIS با مدل 20144 را خريداري کرده و با تحمل شرایط سخت پس از ماهها وارد کشور کند.
کاشف علیپور با بیان اینکه پس از طي مراحل قانوني همراه با مشكلات فراوان و تلاش شبانهروزي تمامي همكاران مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران شرایط ثبت در ایران فراهم شد و با كمك كارشناسان سازمان هواپيمايي كشوري این هواپیما به ثبت ایران رسيد، یادآور شد: در اين مدت پيشبينيهاي لازم برای انجام عمليات هواپيما در ايران انجام گرفت. آموزش خلبانان مركز آموزش فنون و خدمات هوايي و سازمان هواپيمايي كشوري برنامهريزي شد و با وجود هزينههاي زیاد آموزش خلبانان با كمترين هزينه ممكن و بهترين كيفيت در خارج از كشور برای ۸ نفر برگزار شد و خلبانان ايراني با بهترين نمرات و امتيازات كه باعث حفظ آبروي نظام شدند، از اين دورهها فارغالتحصيل شدند.
به گفته وی، همزمان در این مدت مقدمات لازم برای خريد قطعات يدكي و پشتيباني لازم در خصوص تجهيزات، ابزارآلات و تسترهاي مربوط به آن انجام شد و آموزش کارکنان متخصص فني هواپيما با حضور كارشناسان مجرب در ايران با موفقيت انجام شد و تمامی این امور به طور مستقیم و بدون واسطه با یک مرکز معتبر تعمیر و نگهداری انجام شد. آموزش ۶ نفر از بهترین متخصصان الکترونیک هواپیمایی به عنوان متخصصان FISدر شرکت سازنده دستگاه به مدت یک ماه و تکمیل آموزش آنها در ایران تحت نظارت کارشناسان شرکت سازنده دستگاه FIS انجام شد.
وی افزود: در اين مدت كارشناسان مركز آموزش فنون و خدمات هوايي شركت فرودگاهها با تلاش شبانهروزي براي انجام امور و با حمایت سازمان هواپیمایی کشوری مجوزهای لازم را کسب کردند.
در سالی که گذشت ۴۵ فرودگاه میزبان هواپیمای فلایتچک شدند
رئیس مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی در پاسخ به این سوال که «هواپیمای فلایتچک متعلق به شرکت فرودگاهها در سال ۹۵ چه کارنامه از خود به جا گذاشته است؟» گفت: پرواز آزمایشی هواپیما در ۱۱ خرداد ماه ۱۳۹۵۵ انجام شد و پس از آن ماموریتهای این هواپیما آغاز شد. تاکنون بیش از ۴۰۰ ساعت پرواز وارسی پروازی به ۴۵ فرودگاه کشور صورت گرفته و در این مدت ۱۵۳ دستگاه کمک ناوبری شاملILS/DME، VOR/DME ،DVOR/DME ، NDB PAPI LIGHTS و ۲۵۵ دستورالعمل پروازی وارسی شده و هواپیمای فلایتچک همچنان در حال ادامه فعالیت خود است.
به گفته وی، هواپیمای فلایتچک در ۳۰ بهمنماه ۹۵ وارد تهران شد تا فاز چهارم تعمیر و سرویس دورهای آن آغاز شود. این فاز اواخر اسفندماه به پایان رسید و از آن زمان دوره جدیدی از ماموریتهای هواپیمای فلایتچک ورق خورد. در واقع، گروه پروازی این هواپیما در تعطیلات نوروز هم دست از کار نکشیدند و برای وارسی پروازی دستگاههای کمک ناوبری راهی فرودگاههای ایران شدند.
مهمترین فعالیتهای مرکز آموزش فنون و خدمات هوايي شركت فرودگاهها
کاشف علیپور تصریح کرد: مهمترین اقدامات در این مرکز شامل اخذ گواهینامه تداوم صلاحیت پروازی CAMO، اخذ گواهینامه مرکز تعمیر و نگهداری هواپیما PART- 145، تهیه و تدوین نظامنامه مرکز تعمیر و نگهداری هواپیما (M.O.E)، تهیه و تدوین نظامنامه مدیریت تداوم صلاحیت پروازی (C.A.M.E)، تهیه و تدوین نظامنامه تضمین کیفیت Q.M، تهیه و تدوین نظامنامه دستورالعملهای استانداردهای انجام پروازS.O.P، برگزاری دوره آموزش تخصصی پرواز هواپیمای King Air 350i برای خلبانان مرکز در خارج از کشور و برگزاری دوره آموزش تخصصی فنی تایپ هواپیمای King Air 350i برای مهندسان فنی مرکز میشود.
وی ثبت علامت اختصاری EP-BAA و صدور گواهی ثبت (C of R) برای هواپیمای وارسی پروازی در سازمان هواپیمایی کشوری، مجهز کردن آشیانه هواپیما در فرودگاه مهرآباد به شاپهای فنی مورد نیاز هواپیمای King Air 350i، راهاندازی مرکز کنترل عملیاتOCC در ترمینال ۴ فرودگاه مهرآباد با هدف اجرای عملیات بازرسی پروازی، صدور مجوزAWOC برای انجام پروازهای بازرسی پروازی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برای مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی و کلیبراسیون دستگاه FIS هواپیما را از دیگر اقدامات مرکز آموزش فنون و خدمات هوايي شركت فرودگاهها برشمرد.
رئیس مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی ادامه داد: همچنین آموزش کارشناسان وارسی پروازی، صدور گواهینامه صلاحیت پروازی C of Aبرای هواپیمای کینگ ایر 3500، تامین قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز هواپیما و انجام فازهای یک تا چهار سرویسهای تعمیر و نگهداری هواپیما در مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی انجام شده است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.