نظرهای کاربران بر خبرها
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۰۵
متن  خبر
◄ کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل ریلی با قطار برقی
تین‌نیوز| به دنبال انتشار پیام یکی از کاربران تین‌نیوز در مورد راه‌های سودده شدن حمل‌ونقل ریلی که در پیام خود آورده بود: « وقتی کیفیت و خدمات و مدت سیر ثابت مانده است، افزایش قیمت بیشتر باعث رویگردانی مسافران می‌شود. تنها راه سودرسانی و افزایش قیمت؛ افزایش سرعت و کاهش مدت سیر است که مسافران آن‌را به جاده ترجیح بدهند و حاضر به دادن پول باشند.

 با وجود قطارهایی که با سرعت متوسط 80 کیلومتر سیر می‌کنند نباید انتظار داشته باشیم مسافران حاضر به پرداخت افزایش قیمت باشند چون مزیتی ندارد. برای مثال مسیر تهران مشهد 140 کیلومتر بر ساعت است اما هنوز این مسیر 10 تا 12 ساعته طی می‌شود. درحالیکه در قدیم و 30 سال پیش حتی 9 ساعته طی می‌شد. در واقع در حال حاضر ترافیک خط به قدری بالارفته که باید برقی شود.

 همین مشکل در خط‌آهن تهران تبریز هم هست در گذشته تا زنجان را 4 ساعته طی می‌کرد امروز 6 ساعته می‌رود. یعنی خط ظرفیتش پر شده، این در حالی‌است که اگر راه‌آهن ارومیه و اردبیل - بستان آباد و قزوین - رشت افتتاح شود و قطارهای آن هم اضافه شوند اوضاع بحرانی می‌شود باید مسیر را به مدت طولانی‌تری طی کرد چون تقریبا چهار شهر جدید رشت، ارومیه، اردبیل، بستان‌آباد اضافه می‌شوند و خط‌آهن باید دوخطه و درنهایت هوشمند سازی و برقی شود.

 زمانی راه‌آهن سودده می‌شود که بتواند پاسخگوی نیاز جامعه و بازار باشد چرا که امروز مدت زمان رسیدن به مقصد و کیفیت، برای همگان دارای اهمیت است. در مسیرهای زیر هزار کیلومتر در اروپا حتی قیمت بلیت قطار از هواپیما هم بیشتر و گرانتر است چراکه قطار سریع‌السیر بروکراسی بازرسی و علافی فرودگاه را ندارد به طوری‌که خط هوایی مادرید - بارسلون را قطار سریع السیر جمع کرد.

 به نظرم راه‌آهن باید برای رسیدن به سوددهی اهدافش را روی افزایش انتقال بار ترانزیتی و افزایش سرعت مسافری هدفگذاری کند.» یکی دیگر از کاربران تین‌نیوز در تایید نظر این کاربر، پیامی ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید.

در پیام این کاربر آمده است: خیلی ساده است هرچه قطارها سریعتر برسند و مدت سیرشان کم شود می‌شود قطارهای بیشتری وارد خط کرد و این یعنی سود بیشتر و مسافر بیشتر و فروش بلیت بیشتر.

وی عنوان کرده است: یک ‌علت توجیه برقی شدن راه‌آهن تهران-مشهد، افزایش چهار برابری ظرفیت و یک چهارم شدن لکوموتیوها بود که هزینه را بسیار پایین می‌آورد.

این کاربر تاکید کرده است: اگرچه هزینه احداث راه‌آهن برقی زیاد است ولی اگر به هزینه‌های جاری قطارهای دیزلی نگاه کنیم قطار برقی در بلند مدت هزینه‌ها را بسیار کاهش می‌دهد و حتی سرمایه‌گذاری را با سود بیشتر در قبال کاهش هزینه‌ها برمی‌گرداند.

وی خا‌طرنشان کرده است: بنابراین افزایش سرعت به نوبه خود اگر امکان داشته باشد خوب است ولی متاسفانه به‌علت عدم توسعه زیرساخت‌های ریلی محدودیت وجود دارد.
کد خبر : 125281
برچسب ها : قطار سریع‌السیر، قطار برقی، حمل‌ونقل ریلی
ارسال نظر

rzf641927@yahoo.com ۱۳۹۶/۰۱/۰۱ پاسخ
مملكت فقط مشهد نيست كه ايشون دلش براي اون مي تپه.تفكرات مثل اين ادم بود كه باعث عقب ماندگي خيلي از استانها شد.
نظرسنجی
آيا از اطلاعات مركز مديريت راههاي كشور www.141.ir در هنگام سفر استفاده مي كنيد؟
 
 
 
 
 
تین نیوز اولین فعالت خود را در حوزه خبری آغاز کرده و در طول هشت سال، بیش از دويست و هفتاد هزار خبر و مطلب را با رویکرد تحلیلی و نقادانه منتشر کرده است این شبکه خبری، از طریق تعامل سازنده با نهادها و شرکت های دولتی و خصوصی حوزه حمل و نقل، رسانه ها و منابع خبری ، در حال حاضر جزو رتبه های برتر در بین رسانه های الکترونیک تخصصی در ایران است.
تلفن : ۰۲۱۴۴۶۰۳۷۸۹
نمابر : ۰۲۱۴۴۶۰۳۷۸۵
آدرس: تهران خیابان اشرفی اصفهانی، بالاتر از میدان پونک، کوچه بهارک، پلاک 9
عمومی زیربنایی جاده‌ای ريلی هوایی دريایی شهری خودرو حوادث رسانه‌‌ها سایر استان‌ها وبلاگ ها English