| کد خبر: 125225 |

تصویب مجدد افزایش ۱۴ درصدی نرخ بلیت مترو و ۱۵ درصدی بلیت اتوبوس

تین‌نیوز| اعضای شورای اسلامی شهر تهران با اصرار بر مصوبه شورا مبنی بر افزایش 14 درصدی نرخ بلیت مترو و نیز 15 درصدی نرخ بلیت اتوبوس را به تصویب رساندند.
 
به گزارش تین‌نیوز، در سیصد و سی و هشتمین جلسه شورا رسیدگی به اعتراض فرمانداری به مصوبه "تعیین قیمت بلیت مترو و تعیین نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی و مینی بوس رانی شهر تهران در سال 96 " مورد بررسی قرار گرفت.
 
در ابتدای بررسی این امر احمد دنیا مالی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل گفت : ظرف چند سال گذشته یک ریال هم از یارانه دولت در بخش بلیت پرداخت نشده است.
 
وی افزود: امسال 75 میلیارد تومان تومان باید در قالب یارانه به شهرداری تهران پرداخت می‌شد که پرداخت نشده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اگر دولت نیز سهم خود را پرداخت کند ما حاضر هستیم امسال هیچگونه افزایش کرایه‌ای را نداشته باشیم.
 
دنیامالی یادآور شد: درخواست بنده این است که مصوبه‌ای که قبلاً مطرح شده است را مجدداً تصویب کنید اگر نظرشان تأمین نشد مصوبه به شورای حل اختلاف برود و تعیین و تکلیف شود.
 
در ادامه جلسه علیرضا دبیر نیز گفت : ما حاضریم اگر دولت سهم خود را در حمل و نقل عمومی پرداخت کند افزایش قیمتی نخواهیم داشت.
 
به گزارش تین‌نیوز به نقل از اداره کل ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهرانوی ادامه داد : قرار بود یک سوم نرخ بلیت را دولت، یک سوم شهروندان و یک سوم دیگر را شهرداری پرداخت کند که در حال حاضر دولت سهمش را پرداخت نمی‌کند و مردم نیز بخشی از قیمت بلیت مترو را پرداخت می‌کنند و شهرداری به تنهایی 76 درصد از سهم بلیت را پرداخت می‌کند.
 
دبیر افزود: حق شهروندان از بلیت مترو 33 درصد بوده که با افزایش 14 درصدی تنها 25 درصد پرداخت می‌کنند.
 
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: در حال حاضر بلیت 700 تومان مترو 100 تومان افزایش داشته در صورتی که پیشنهاد شهرداری 2410 تومان بوده که شورا این قیمت را 800 تومان افزایش داده است.
 
وی یادآور شد: دولت‌های نهم،‌دهم و یازدهم سهم خود را در یارانه بلیت پرداخت نکرده‌اند و اگر دولت سهم خود را پرداخت کند حاضر هستیم افزایش کرایه‌ها را به صفر برسانیم و ریالی اضافه‌تر نسبت به سال جاری در سال آینده نگیریم.
 
احمد حکیمی پور گفت : این درست نیست برای تامین هزینه ها فقط فشار روی مردم باشد . امروز مجموعه مترو پر هزینه اداره می شود و صرفه جویی در مترو می تواند خیلی از هزینه ها را جبران کند.
 
وی ادامه داد : به جای آنکه بر مصرف کنندگان از حمل و نقل عمومی فشار وارد آوریم باید عوارض استفاده از خودرو شخصی را بالا بریم.
 
اقبال شاکری نیز گفت : این اختلاف قیمت (افزایش 100 تومانی )آنچنان نیست که قابل توجه باشد لذا بر مصوبه قبل خود اصرار داریم.
 
محسن سرخو نیز گفت : ما بیاییم با تورم اعلام شده بانک مرکزی این افزایش را تطبیق دهیم تا هم نظر فرمانداری تامین شود و هم افزایش آنچنان نباشد که به مردم فشار وارد شود.
 
اسماعیل دوستی گفت : در حال حاضر به گفته خود مسئولان مترو قیمت تمام شده بلیت مترو 2400 تومان است که دوسوم این مبلغ را شهرداری می پردازد.
 
حبیب کاشانی نیز گفت : قیمت ساخت هر کیلومتر مترو 250 میلیارد تومان است و ساخت 30 کیلومتر معادل 7 هزار 500 میلیارد یعنی معادل با نصف بودجه شهرداری است. در چنین شرایطی پیشنهاد ما گران شدن 100 تومان بوده است در حالی که فرمانداری گفته 70 تومان پس مشکل سر 30 تومان است و این در حالی است که گویی در هیچ کالای دیگری و در هیچ نقطه ای از کشور اتفاقی نمی افتد؟
 
وی ادامه داد : ما در حال حاضر برای بودجه مترو 950 میلیارد تومان در نظر گرفتیم که در بودجه اصلاحی قطعا به بالای 1100 میلیارد می رسد که همه آن برای پرداخت بدهی مترو صرف می شود و در سال آینده نیز این بودجه به بالای 1600 میلیارد می رسد که به بیانی هر چه درآمد داریم باید صرف بدهی های مترو کنیم.
 
در ادامه پیشنهاد 10 درصد افزایش نرخ کرایه مترو در صحن علنی مطرح شد که رأی لازم را نیاورد و مجدداً پیشنهاد افزایش حداکثر 14 درصدی نرخ بلیت مترو در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد که اکثر اعضای شورا به این افزایش رأی دادند.
 
همچنین اعضا شورا میانگین 15 درصدی افزایش نرخ کرایه های اتوبوس را به تصویب رساندند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.