دولت: ۸ درصد، شورای شهر: ۱۴ درصد
تیننیوز| پیشنهاد افزایش قیمت بلیت مترو متناسب با تورم بوده است.
به گزارش روزنامه ابتکار، در طول سال 95 قیمت بلیتهای تک سفره شهر تهران 700 تومان و سفرهای دو سفره 1100 تومان بود. هرچند با در دست داشتن کارت های هوشمند و اعتباری این هزینه کمتر نیز میشد. طبق قانون تصویب شده بالاترین هزینه های سفر درون شهری450 تومان بود. براساس اطلاعات موجود مردم تهران تنها یک سوم هزینه بلیت مترو را میپردازند و باقی هزینه به عهده دولت و شهرداری است. هرچند به گفته احمد دنیا مالی، رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای اسلامی شهر تهران دولت هنوز یارانه مترو سال 95 خود را پرداخت نکرده است. با این حال قیمت تعیین شده توسط شورای شهر که با اعتراض فرمانداری
برگشت خورده بود بار دیگر توسط اعضای شورای شهر تصویب شد. شاید دلیل اعتراض فرمانداری به افزایش 14 درصدی قیمت بلیت ها این موضوع بود که با توجه به نرخ 8 درصدی تورم، افزایش 14 درصدی بلیت ها طبیعی نیست.
21 درصد مسافران مترو تهران، کرجی هستند
روز گذشته اعضای شورای شهر تهران به بررسی اعتراض فرمانداری تهران نسبت به تعیین قیمت بلیت های مترو پرداختند. این جلسه که با بیان اظهارنظرهای مختلف همراه بود نتیجه ای جز به تصویب رسیدن این طرح در بر نداشت. رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای اسلامی شهر تهران یارانه مترو بالع بر 75 میلیارد تومان عنوان می کند. براساس گفته های احمد دنیا مالی هزینه یارانه ارائه شده توسط شهرداری تهران به مسافران مترو توسط دولت پرداخت نمیشود و این هزینه 75 میلیارد تومان در سال 95 بوده است که دولت پرداخت نکرده است، 75 میلیارد تومان هم برای سال آینده یارانه بلیت مترو سهم دولت میباشد.
گفتنی است براساس اطلاعات موجود دولت بالغ بر 380 میلیارد تومان در قبال مترو تهران به شهرداری بدهکار است.
دنیا مالی در توضیح قیمت تصویب شده مترو در سال 96 عنوان کرده بود: « مردم بدانند که عمده سفرهای مردم تهران که حدود 45 درصد از سفرهای انجام شده با مترو میباشد، تا 12 کیلومتر و با هزینه بین 400 تا 450 تومان انجام میشود. اینکه در بخش قیمت مترو برای سال 96 قیمت 800 تومان اعلام شده است تنها سفرهای حومهای شهر تهران بوده است که در سال جاری 700 تومان و برای سال آینده 800 تومان است و 21 درصد از مسافران که اغلب نیز ساکنان کرج هستند با چنین سفرهایی مواجه میشوند.»
دولت سهمش را بدهد، بلیت مترو و اتوبوس را رایگان اعلام می کنیم
در ارتباط با بدهی دولت به شهرداری و افزایش قیمت بلیت مترو، هفته گذشته اقبال شاکری گفته بود: «دولت سهمش را بدهد، بلیت مترو و اتوبوس را رایگان اعلام می کنیم.»
رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: «اگر دولت سهم خود را در رابطه با بلیت مترو و اتوبوس پرداخت کند ما حاضریم این نرخ را افزایش ندهیم یا اتوبوس و مترو را رایگان اعلام کنیم.» براساس روال قانونی پیشنهاد افزایش کرایه ها به فرمانداری ارسال شد و پس از مخالفت این ارگان دولتی، موضوع به شورای حل اختلاف ارجاع داده می شود.
اقبال شاکری در این بار گفته بود: «هر ساله بر اساس نرخ تورم نرخ کرایه ها افزایش پیدا میکرد، به همین دلیل قصد داشتیم امسال هم کرایه ها را افزایش دهیم. اگر دولت سهم خود را در بحث کرایههای اتوبوس و مترو به شهرداری پرداخت کند، قادر خواهیم بود تا افزایش کرایه ها را اعمال نکنیم. دولت سهم خود را پرداخت کند، قول می دهیم کرایه ها را رایگان کنیم.»
علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز با تاکید بر اینکه حدود 14 درصد در قیمت بلیت مترو برای سال 96 رشد دادهایم در جلسه شورا گفت: «مردم و مسافران مترو تنها یکسوم از هزینه واقعی بلیت مترو را پرداخت میکنند و شهرداری و دولت نیز هر یک موظفند یک سوم دیگر از قیمت بلیت مترو را به عنوان سهم خود بپردازند. در حال حاضر با افزایش انجام شده سهم مردم به حدود 25 تا 26 درصد میرسد و حتی هنوز هم تا سهم 33 درصدی مردم از هزینه بلیت مترو فاصله داریم. این در حالی است که پیشنهاد شهرداری در لایحه ارائه شده به شورای شهر تهران برای قیمت بلیت مترو 2 هزار و
410 تومان بوده است.»
دبیر ادامه داد: «تعارف نداریم، شهرداری در خصوص هزینه مترو هم سهم خود و هم سهم دولت را پرداخت میکند.» رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر گفت: «دولتهای نهم، دهم و یازدهم سهم خود را در خصوص مترو پرداخت نکردهاند و الان هم دولت سهم خود را پرداخت نمیکند و فرمانداری و دولت اگر میخواهند بدهیهای خود را به مردم تهران بدهند و ما حاضریم افزایش قیمتها را صفر کنیم.» دبیر در ادامه صحبتهایش تاکید کرد: در کمیسیون در خصوص افزایش قیمتهای حمل و نقل عمومی کار کارشناسی انجام شده و بر روی مصوبه خود محکم ایستادهایم.
یعنی چه؟
همچنین حکیمیپور، رئیس فراکسیون اصلاحطلب شورای شهر تهران در ادامه با عنوان این موضوع که نباید تمام هزینهها را به دوش مردم انداخت گفت: «ما باید هزینه انجام شده در مترو را بررسی کرده و با صرفهجویی در هزینهها، مصارف را مدیریت کنیم واینکه هر ساله قیمتها را بالا ببریم و گویا جا افتاده است موضوعی مناسب نیست و در کشورهای دیگر چنین چیزی نداریم.» در بخشی از این جلسه اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز به عنوان موافق مصوبه شورا گفت: «اینکه عنوان میشود سیاستهای عمومی دولت و افزایش بلیت مترو از این سیاستها بیشتر بوده است
یعنی چه؟ سیاستهای عمومی دولت همین اتفاقاتی است که شاهد آن هستیم. تخم مرغ در طول یکی دو هفته گران شده است و این 14 درصد پیشنهاد افزایش قیمت بلیت مترو متناسب با همین تورم عمومی است که در کشور دیده میشود.» وی پیشنهاد داد اگر فرمانداری با مصوبه شورا موافقت نکرد جلسهای بگذارید که موضوع به صورت مستقیم مطرح و بررسی شود.
ای کاش نماینده فرماندار در این جلسه حضور پیدا میکرد
ابوالفضل قناعتی عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران نیز در سخنانی گفت: «ای کاش نماینده فرماندار در این جلسه حضور پیدا میکرد تا از موضع اعضای شورای شهر اطلاع پیدا میکرد.» در پی این سخنان مهدی چمران تاکید کرد: «نماینده فرماندار اختیاراتی در این زمینه ندارد.»
در ادامه جلسه محسن سرخو رئیس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران بر این نکته تاکید کرد که باید بررسی شود قیمت بلیت مترو واقعی است و یا باید کم یا بیشتر از آن شود. وی همچنین با اشاره به سیاستهای کلی دولت مبنی بر نگه داشتن تورم در حدود 8 درصد به ابراز مخالفت خود با افزایش 14 درصدی هزینه بلیت مترو در سال 96 تاکید کرد.
سرخو گفت: «حمل و نقل یکی از شاخصهای پایه برای ارزیابی نرخ تورم است و قطعا در صورت افزایش این قیمت در افزایش تورم موثر است و اگر قیمت حمل و نقل عمومی بالا رود دود آن به چشم شهرداری میرود چرا که در تعدیل قیمت قراردادهای پیمانکاری با افزایش مواجه خواهیم شد.»
وی همچنین گفت: «اینکه فرمانداری استدلال کرده قابل توجه است و ایکاش قبل از این جلسه دوستان با فرمانداری جلسه میگذاشتند و نظراتشان را به هم نزدیک میکردند. » محسن سرخو در پایان تاکید کرد: «دستگاههای دولتی دیگر نیز باید در قیمتهای سال آینده و از جمله قیمت بلیت هواپیما موضوع تورم اعلام شده توسط دولت را رعایت کنند.»
در ادامه دوستی در موافقت با مصوبه پیشین شورای شهر تهران در خصوص تعیین قیمت مترو برای سال آینده گفت: در کشورهای خارجی اول قیمت تمام شده را حساب میکنند و این طور نیست که بخواهند از ابتدا با یارانه قیمتها را محاسبه کنند و به مرور قیمتها را آزاد کنند. وی با اشاره به اینکه در کمیسیون بودجه قیمت برآورد شده برای بلیت مترو 2 هزار و 500 تومان بوده است، گفت: اگر این رقم را تقسیم بر 3 کنیم سهم مردم حدود 800 تومان میشود.
دوستی در ادامه گفت: دولت با کسری بودجه و گرفتاریهایی که دارد یا توان آن را ندارد که سهم خود در قیمت بلیت مترو را بپردازد یا توانش در سایر جاها خرج میشود و در حقیقت این شهرداری است که بار اصلی را بر دوش میکشد. در ادامه جلسه مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز با بیان سخنانی گفت: «سیاستهای عمومی دولت به ما اعلام نشده و اگر دولتهای قبلی و این دولت سهم خود را در حمل و نقل عمومی بپردازند قول میدهیم قیمتها را افزایش ندهیم و این سهم دولت سالانه حدود 90 میلیارد تومان است که پرداخت نمیشود.» چمران تصریح کرد: «وقتی صحبت از افزایش نرخها
در مترو و اتوبوس و تاکسی میشود میگویند که افزایش ندهیم اما سایر اقلام روز به روز گران میشود.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نحوه محاسبه قیمت بلیت مترو برای سال 96 و اشکالاتی که فرمانداری به این مصوبه تعیین قیمت توسط شورا داشته، پیشنهاد داد: «نحوه محاسبه قیمتها به گونهای بررسی شود که حداکثر افزایش قیمت در تمامی خطوط 14 درصد باشد.» در ادامه اعضای شورای اسلامی شهر تهران جهت رسیدگی به اعتراض فرمانداری تهران به مصوبه تعیین قیمت بلیت مترو رایگیری شد و اعضای شورای شهر تهران به اتفاق آرا به مصوبه پیشین خود مجدد رای دادند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.