| کد خبر: 125027 |

◄ انتظاراتی که برآورده نخواهد شد

تین‌نیوز| اواخر بهمن ماه امسال بود که گزارشی به نقل از مهر در تین‌نیوز منتشر شد که در آن به بررسی وضعیت ساخت راه‌آهن مراغه - ارومیه پرداخته شده بود.

در این گزارش آمده بود: «راه آهن مراغه - ارومیه از سال ۸۰ آغاز شده به طول ۱۸۵ کیلومتر در پنج قطعه در دست اجراست ولی با گذشت ۱۵ سال فراز و فرود هنوز به سرانجام نرسیده است.

این طرح که باید در سال ۸۸ به اتمام می‌رسید، با وجود وعده‌های متعدد مسئولان همچنان درگیر مشکلات اعتباری است بر اساس اعلام مسئولان کشوری و استانی با تزریق اعتبارات جدید قرار بود ایستگاه نقده دهه فجر امسال و ایستگاه ارومیه نیز بهار سال ۹۶ افتتاح شود اما عدم تحقق وعده نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر افتتاح ایستگاه نقده موجب شد باردیگر امیدهای مردم منطقه رنگ ببازد.

حمل و نقل ارزان، ظرفیت‌های گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در امر ارتباطات، امنیت و راحتی آن برای مسافرت‌های طولانی از بزرگترین مزایای خط آهن در این منطقه است ولی مردم این دیار سالهاست از این نعمت محروم‌اند.

موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان غربی دسترسی آسان کشورمان به بازارهای جهانی را فراهم کرده است به طوری که جاده و ریل های ارتباط با اروپا و به ویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربایجان غربی قرار دارد اما متاسفانه شاخص‌های توسعه‌ای حمل‌ونقل به ویژه ضریب نفوذ شبکه ریلی کمتر است.

بی توجهی برخی مسئولان به ضرورت توسعه راه‌های استان به ویژه خط راه آهن مراغه – ارومیه و نیز اتمام طرح‌های نیمه تمام این حوزه از سالهای گذشته تاکنون نه تنها موجب عقب ماندگی در اقتصاد استان می‌شود بلکه سبب مشکلات فراوانی برای شهروندان از جمله سلب آسایش و تصادفات و ... نیز می‌شود...»

پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حمل‌ونقل، تین‌نیوز؛ یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید.

این کاربر در پیام خود آورده است:  راه‌آهن مراغه -ارومیه خوب است ولی متاسفانه به‌نظرم راه‌آهن ارومیه نمی‌تواند با جاده رقابت کند چرا که از حوزه استحفاظی میانه تا مراغه به‌قدری صعب‌العبور است که میانگین سرعت قطار 50 کیلومتر بوده و قطار از تهران تا میانه را 6 ساعته و تا مراغه را 11 ساعته طی می‌کند و تا ارومیه هم حداقل 13 ساعت می‌شود.

این کاربر افزوده است: حال کلاه خود را قاضی کنیم آیا به‌نظرتان از ریل در ارومیه استقبال زیادی خواهد شد؟ شاید سفرهای بین تبریز و ارومیه رونق یابد ولی خط‌آهن میانه تا مراغه باید اصلاح شود تا سرعت سیر افزایش یابد و موجب استقبال مهاجران ارومیه‌ای ساکن تهران از این خط شود.

وی آورده است: البته باتوجه به این مشکل، راه‌آهن میانه تبریز به‌طور کل از مسیر دیگری درحال ساخت است. قطار مطمئنا موجب توسعه آذربایجان غربی می‌شود ولی نباید انتظار داشت قطار ارومیه نسبت به جاده تحول ایجاد کند.

این کاربر با بیان این‌که به‌خاطر ایرادات و اشکال هندسی در خط‌آهن میانه تا مراغه که صعب‌العبور است میانگین سرعت قطارها بسیار پایین خواهد بود، خاطرنشان کرده است: بر این اساس دولت بتی برای خود نسازد که فردا نتواند توضیح دهد.

وی تاکید کرده است: به نظر می‌رسد بخش مسافری راه‌آهن ارومیه با توجه به مشخصات مسیر و سرعت سیر خط انتظارات را برآورده نمی‌کند که استقبال از آن به میزان مشابه خط‌های دیگر بشود ولی در بخش ترانزیت این خط‌آهن یک تحول بزرگ است.

این کاربر با بیان این‌که با توجه به مشخصات فیزیکی و ویژگی‌ها و محدودیت‌های موجود نباید انتظارات بیجا داشته باشیم که بخش حمل‌ونقل مسافر متحول شود، افزوده است: باید واقع‌گرا باشیم به‌دلیل زمان سیر بالا مطمئنا اثرگذاری این خط‌آهن انتظارات بخش مسافری را برآورده نخواهد کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.