| کد خبر: 124860 |

وزیر راه و شهرسازی:

افزایش سه‌برابری سرمایه‌گذاری در بخش ریلی نسبت به دولت گذشته

تین‌نیوز|

وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح 313 واگن جدید و بازسازی شده گفت: در شرایط تنگنای مالی دولت سالانه 2 هزار میلیارد تومان در بخش ریلی انجام داده‌ایم که این عدد در دولت قبل 700 میلیارد تومان بود؛ یعنی افزایش حدود سه برابری.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، عصر روز گذشته ایستگاه راه‌آهن تهران میزبان دو وزیر راه و شهرسازی و کار و تعاون به همراه مدیران عامل شرکت‌های راه‌آهن و رجا بود. میزبانی‌ای که به صحنه ابراز مطالبات بخش خصوصی و پاسخ‌های بخش دولتی به آن تبدیل شد. در این مراسم، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: در سه سال گذشته مجموعه وزارت راه و شهرسازی سالانه بیش از 2 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل داشته که این عدد سال‌های قبل که دوره پر پولی بود چیزی حدود 700 میلیارد تومان در سال بود.

وزیر راه و شهرسازی در آستانه سفرهای نوروزی ضمن تبریک سال نو به مردم شریف ایران اظهار داشت: باید به گسترش حمل‌ونقل ریلی و رفاه بیشتر مردم امید داشته باشیم.

وی در ادامه خطاب به رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی حمل‌ونقل ریلی که پیش از وی در خصوص مطالبات بخش خصوصی ریلی به سخنرانی پرداخته بود، تصریح کرد: رئیس انجمن صنفی حمل‌ونقل ریلی با دیدن دو وزیر در مراسم امروز حتماً با خود گفته که بهترین زمان برای گرفتن کمک از دولت است. درحالی‌که جیب ما خالی است و بهتر بود ایشان از منظر کارشناسی صحبت می‌کرد.
 
آخوندی با بیان اینکه در حوزه حمل‌ونقل ریلی طی ۳ سال گذشته اتفاقات خوبی رخ داده است، گفت: مدیرعامل رجاء بهتر از هرکسی می‌داند که در سال‌های اخیر حدود ۲ هزار میلیاردتومان در حوزه حمل‌ونقل ریلی سرمایه‌گذاری شده است.
 
عضو کابینه دولت تدبیر و امید تصریح کرد: این حجم از سرمایه‌گذاری در دولت یازدهم در حالی رخ داده که طی سال‌های پرپولی این کشور، حجم سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی شاید که به سالی هزارمیلیاردتومان هم نمی‌رسید و این حجم سرمایه‌گذاری دولت در حوزه حمل‌ونقل ریلی بیانگر رشد ۳ برابری سرمایه‌گذاری حمل‌ونقل ریلی طی یک سال است.
 
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: حدود ۲ هزار کیلومتر حجم پروژه‌های دو خطه و چند خطه کردن خطوط ریلی است و طبق برنامه‌ریزی دولت در نظر داریم ۵ استان کشور به شبکه ریلی متصل شوند.
 
وی با اشاره به گزارش مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در خصوص میزان پیشرفت طرح اتصال ۵ استان کشور به شبکه ریلی، گفت: طبق این گزارش به طور متوسط روزانه ۳.۵ کیلومتر ریل‌گذاری انجام می‌شود.
 
آخوندی ابراز داشت: اوضاع راه‌آهن در آینده‌ای نه چندان دور بسیار بهتر از این شرایط فعلی خواهد بود.
 
وی در ادامه خطاب به حاضران در جلسه اظهار داشت: نرخ حق دسترسی بار از ۵۶ به ۳۰ درصد کاهش یافته است.
 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه حمل‌ونقل حومه‌ای افزود: حمل‌ونقل حومه‌ای راهکار توسعه شهری و کمک جدی به کاهش آلودگی هوا محسوب می‌شود. از طرفی ما با تأکید بر شهرسازی ریل‌پایه استفاده از ایستگاه‌های راه‌آهن را به عنوان مراکز توسعه شهر قرار داده‌ایم.
 
آخوندی در ادامه به برنامه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل ریلی اشاره کرد و گفت: طی ۳ سال اخیر قطارهای بالای ۴۵ سال از ناوگان حمل‌ونقل ریلی کنار گذاشته شده است. درحالی‌که قطارهایی با عمر ۶۴ سال در ناوگان مورد استفاده قرار می‌گرفتند ما ۲۰ سال از عمر ناوگان را کنار گذاشتیم.
 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حمل‌ونقل ریلی در برنامه ششم توسعه بیان داشت: برای ۶ هزار واگن باری و همچنین برای واگن‌های مسافری در برنامه ششم توسعه برنامه‌ریزی شده تا به سمت دستیابی به جایگاه حمل‌ونقل ریلی در بخش بار و مسافر حرکت کنیم.
 
وی با بیان اینکه در وزارت راه و شهرسازی حمل‌ونقل ریلی در اولویت و بالاتر از حوزه دریایی و جاده‌ای قرار دارد از برنامه‌ریزی روشن این وزارتخانه برای سرمایه‌گذاری ۲۸ هزار میلیاردی در حوزه حمل‌ونقل ریلی خبر داد.
 
آخوندی در پایان سرمایه‌گذاری و تأمین ۱۱۳ واگن مسافری از سوی بخش غیردولتی را بیانگر امیدواری این بخش به آینده حمل‌ونقل ریلی دانست.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    جناب وزیر مغلطه می کنند بودجه ریلی سه برابر نشده چون قیمتها هم افزایش داشته این دولت نتوانسته خطوط ریلی به نتیجه برساند و وعده نسیه می دهد عوارض حق دسترسی اگر نیروی کشش بوسیله مالک قطار تامین شود همان ۳۰ درصد بوده و تا حدودی کم شده نه اینکه ۲۵ درصد کم شده باشد