|
کد خبر:
124373
|
مشکلات تحریم بر دوش «هما»
تیننیوز| وبلاگ، فرهاد پرورش- در روزنامه گسترش تجارت میخوانیم: صنعت هوایی ازجمله صنایعی است که بیشترین تحریمها را در سالهای گذشته از سرگذراند. درج نام هما در فهرست شرکتهای ممنوعه اداره خزانهداری امریکا، توقف خدمات انجمن بینالمللی حملونقل هوایی (یاتا) به ایران ایر و نبود امکان فروش بلیت مسافری و بار از سوی آژانسهای طرف قرارداد در سراسر دنیا، برخی آسیبهای تحریم به هما بوده است.
این اتفاق درحالی به وقوع پیوست که شرکت هواپیمایی هما با پیشینهای ۵۵ ساله به عنوان یکی از قدیمیترین اعضای یاتا شناخته میشد.
بلوکه شدن حسابهای فروش بلیت مسافری و بار هما در خارج از کشور (ناشی از تحریم یاتا)، انسداد حسابهای هما در خارج از کشور و معضلات انتقال ارز در زمینه پرداخت هزینههای الزامآور عملیاتی، جلوگیری از پروازهای هواپیماهای باری هما در کشورهای اروپایی از سوی اتحادیه اروپا، نبود همکاری مراکز تعمیراتی خارج از کشور با هما و تشدید محدودیتهای گمرکی کشورهای خارجی برای ترخیص قطعات و تجهیزات مورد نیاز، نمونهای دیگر از فشارهای ناشی از تحریم بر صنعت هوایی کشور به شمار میرود.
دسترسی نداشتن به موتور و قطعات یدکی هواپیماها از منابع دست اول، افزایش شدید هزینههای تامین قطعات یدکی و موتور، افزایش زمان زمینگیری هواپیما به دلیل نیازهای تعمیراتی ناشی از پیر بودن ناوگان و نبود دسترسی سریع و آسان به قطعات یدکی و تجهیزات مورد نیاز از دیگر مشکلات حملونقل هوایی در زمان تحریم بود.
افزایش بهای تمامشده خدمات به دلیل افزایش نرخ تمامشده لوازم یدکی، افزایش مصرف سوخت به دلیل افزایش سن ناوگان، افزایش هزینه مبادلات ارزی، افزایش نرخ سوخت تحویلی و افزایش هزینههای قطعات به دلیل نشست و برخاست اضافه در فرودگاههایی که از تحویل سوخت خودداری میکردند، افزایش هزینههای فرودگاهی و جایگزینی بخشی از صندلی قابل ارائه در پروازهای بینالمللی با سوخت هواپیما برای مقابله با تحریم که زیاندهی شرکت را افزایش میداد، بخش دیگری از گرفتاریهای صنعت هوایی در سالهای تحریم بود.
پس از اجرای قطعنامه ۱۹۲۹ و تحریم فروش میعانات سوختی به هواپیماهای ایرانی، به یکباره کشورهای اروپایی تعامل خود را در ارائه سوخت به پروازهای ایرانی تا ۵ سال قطع کردند. در آن دوران برای آنکه نشان دهیم به هیچ وجه تسلیم تحریمهای غرب نخواهیم شد و برای ایستادگی در برابر این نابرابری، مجبور به انجام ۴ هزار و ۴۰۰ نشست و برخاست اضافی در پروازهای خود به اروپا شده و برای هرکدام حدود ۲۰ هزار دلار هزینه مازاد پرداخت کردیم.
در زمان تحریمها گاهی ناچار بودیم برخی قطعات هواپیما را تا ۳۰۰ درصد بالاتر از نرخ واقعی خریداری و به کشور وارد کنیم اما خوشبختانه بعد از رفع تحریمها بخشی از این مشکلات حل شده و توانستهایم بدون هیچ واسطهای قطعات هواپیما وارد کنیم.
پس از برجام، با باز شدن حسابهای ایرانایر در سایر کشورهای جهان، شرکت ایرانایر توانست قراردادهای ارزشمندی برای خرید هواپیما منعقد و بیش از هزار ساعت با بزرگترین شرکتهای هواپیمایی دنیا به مذاکره بپردازد. یک سال پیش از اعلام برجام، مذاکرات خود با ایرباس را آغاز و در سفر آقای روحانی به فرانسه، تفاهمنامه خرید ایرباسها را امضا کردیم. در راستای اجرای قرارداد خرید ۱۰۰ ایرباس، مدتی پیش نخستین هواپیمای برجامی وارد کشور شد و به احتمال زیاد، هفته آینده دومین و تا پایان سال، سومین ایرباس نیز وارد کشور خواهد شد.
در سال ۲۰۱۷میلادی ۵هواپیمای دیگر به ناوگان هما افزوده خواهد شد.
قرارداد ایرانایر با شرکت بوئینگ شاید یکی از مهمترین دستاوردهای ما در حوزه برجام باشد چراکه پس از ۴۰ سال موفق به انجام چنین کاری شدیم.
بلوکه شدن حسابهای فروش بلیت مسافری و بار هما در خارج از کشور (ناشی از تحریم یاتا)، انسداد حسابهای هما در خارج از کشور و معضلات انتقال ارز در زمینه پرداخت هزینههای الزامآور عملیاتی، جلوگیری از پروازهای هواپیماهای باری هما در کشورهای اروپایی از سوی اتحادیه اروپا، نبود همکاری مراکز تعمیراتی خارج از کشور با هما و تشدید محدودیتهای گمرکی کشورهای خارجی برای ترخیص قطعات و تجهیزات مورد نیاز، نمونهای دیگر از فشارهای ناشی از تحریم بر صنعت هوایی کشور به شمار میرود.
دسترسی نداشتن به موتور و قطعات یدکی هواپیماها از منابع دست اول، افزایش شدید هزینههای تامین قطعات یدکی و موتور، افزایش زمان زمینگیری هواپیما به دلیل نیازهای تعمیراتی ناشی از پیر بودن ناوگان و نبود دسترسی سریع و آسان به قطعات یدکی و تجهیزات مورد نیاز از دیگر مشکلات حملونقل هوایی در زمان تحریم بود.
افزایش بهای تمامشده خدمات به دلیل افزایش نرخ تمامشده لوازم یدکی، افزایش مصرف سوخت به دلیل افزایش سن ناوگان، افزایش هزینه مبادلات ارزی، افزایش نرخ سوخت تحویلی و افزایش هزینههای قطعات به دلیل نشست و برخاست اضافه در فرودگاههایی که از تحویل سوخت خودداری میکردند، افزایش هزینههای فرودگاهی و جایگزینی بخشی از صندلی قابل ارائه در پروازهای بینالمللی با سوخت هواپیما برای مقابله با تحریم که زیاندهی شرکت را افزایش میداد، بخش دیگری از گرفتاریهای صنعت هوایی در سالهای تحریم بود.
پس از اجرای قطعنامه ۱۹۲۹ و تحریم فروش میعانات سوختی به هواپیماهای ایرانی، به یکباره کشورهای اروپایی تعامل خود را در ارائه سوخت به پروازهای ایرانی تا ۵ سال قطع کردند. در آن دوران برای آنکه نشان دهیم به هیچ وجه تسلیم تحریمهای غرب نخواهیم شد و برای ایستادگی در برابر این نابرابری، مجبور به انجام ۴ هزار و ۴۰۰ نشست و برخاست اضافی در پروازهای خود به اروپا شده و برای هرکدام حدود ۲۰ هزار دلار هزینه مازاد پرداخت کردیم.
در زمان تحریمها گاهی ناچار بودیم برخی قطعات هواپیما را تا ۳۰۰ درصد بالاتر از نرخ واقعی خریداری و به کشور وارد کنیم اما خوشبختانه بعد از رفع تحریمها بخشی از این مشکلات حل شده و توانستهایم بدون هیچ واسطهای قطعات هواپیما وارد کنیم.
پس از برجام، با باز شدن حسابهای ایرانایر در سایر کشورهای جهان، شرکت ایرانایر توانست قراردادهای ارزشمندی برای خرید هواپیما منعقد و بیش از هزار ساعت با بزرگترین شرکتهای هواپیمایی دنیا به مذاکره بپردازد. یک سال پیش از اعلام برجام، مذاکرات خود با ایرباس را آغاز و در سفر آقای روحانی به فرانسه، تفاهمنامه خرید ایرباسها را امضا کردیم. در راستای اجرای قرارداد خرید ۱۰۰ ایرباس، مدتی پیش نخستین هواپیمای برجامی وارد کشور شد و به احتمال زیاد، هفته آینده دومین و تا پایان سال، سومین ایرباس نیز وارد کشور خواهد شد.
در سال ۲۰۱۷میلادی ۵هواپیمای دیگر به ناوگان هما افزوده خواهد شد.
قرارداد ایرانایر با شرکت بوئینگ شاید یکی از مهمترین دستاوردهای ما در حوزه برجام باشد چراکه پس از ۴۰ سال موفق به انجام چنین کاری شدیم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.