| کد خبر: 123875 |

◄یکپارچگی تصمیم‌ها در فعالیتهای عمرانی و زیرساخت‌های حمل و نقلی

تین‌نیوز| وبلاگ حسین قاسمی نژاد- اخیرا در برخی از شهرها دیده می شود پروژه های عمرانی و زیرساختی  و بالاخص حمل و نقلی در شهر آغاز می گردد و پس از مدت زمانی از آغاز عملیات و حتی پس از بهره برداری گمانه زنی هایی از سوی كارشناسان و مسئولین امر در خصوص اجرای نامناسب و حتی جانمایی نادرست آن مطرح می گردد.

این مساله بدان جهت اتفاق می افتد كه در بعضی اوقات مدیران شهری،فارغ از هرگونه تحلیل مساله و هدف گذاری و تعریف میزان های كارآیی ،اقدام به اجرای پروژه های مختلف زیرساخت حمل و نقلی می نمایند.
این موضوع در علم پزشكی به مانند آن می باشد كه بدون داشتن جواب آزمایش برای تعیین نوع میكروب ،اقدام به تجویز آنتی بیوتیك كنیم.از این رو ،معلوم نیست كه بتوانیم بر بیماری پیروز شویم ،در بحث حمل و نقل نیز شهرها همچنان در التهاب مسائل حمل و نقلی خود باقی می مانند، شاید هم در این بین چه بسا بیماری نیز مزمن تر گردد.

روش هایی از قبیل تحلیل اطلاعات و آمار تردد، آمار تصادفات،نظرسنجی از شهروندان وبالاخص دست اندركاران بخش حمل و نقل و نیز نگاهی به آینده با مد نظر قرار دادن مدل های عرضه و تقاضای حمل و نقل ما را به سوی مسائل و مشكلات حمل و نقل شهری رهنمون می كند، همچنین پی بردن به ارتباط بین ارزشهای جامعه هدفهای كلی و میزان ارزیابی از آنها یاریگر ما در شناخت مسائل و مشكلات حمل و نقل شهری می باشد حال نوبت به آن می رسد كه با اجرای پروژه های مناسب، وضعیت شهر را بهبود بخشیم.

برای حل این موضوعات می بایست با ساخت مدلهای عرضه و تقاضای حمل و نقل شهری ،تعیین نماییم كه هر اقدام یا پروژه ای كه در سطح شهرها در دست مطالعه و یا شروع اجرا می باشد تا چه اندازه بر میزان كارآیی اثرگذار است.

در غیر اینصورت مصداق آن پزشك یاد شده در بالا می شویم كه برای رفع درد مقطعی یك دارو به بیمار می دهد بدون آنكه بیماری وی را تشخیص داده و یا از میزان اثر آن دارو بر نوع بیماری اطلاعی داشته باشد.

متاسفانه با توجه به بالا بودن هزینه های ایجاد سیستم های زیرساختی حمل و نقل و طولانی بودن مدت زمان اجرا و بهره برداری از آنها ،اگر پس از این مدت و صرف هزینه دریابیم پروژه ای مانند تقاطع همسطح و یا غیر همسطح و...را در جایی نامناسب ایجاد كرده ایم و یا با صرف این هزینه می توانستیم پروژه های دیگر را پیش بریم بسیار دیر خواهد بود.

در پایان به این نتیجه دست می یابیم كه تعریف مسائل شهر نخستین گام در حل  مشكلات حمل و نقل شهری است و هدف از انجام مطالعات حمل و نقل در شهرها حل این مسائل و مشكلات می باشد.بنابر این برای انجام هر مطالعه ای در ابتدا می بایست مساله را تعریف نمود تا به دنبال آن اهداف تعیین گردند  .برای آن كه معلوم شود در پایان كار چقدر به هدفهای تعیین شده نزدیك شده و به چه میزان از آن دست یافته ایم  باید برای هر هدف میزان كارآیی های آن را تعریف نمود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.