| کد خبر: 123802 |

جابه‌جایی مسافر توسط خط یک قطار شهری مشهد به مرز ۴۱ میلیون نفر می‌رسد

تین‌نیوز|  مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد گفت: در سال گذشته ۳۸.۵ میلیون مسافر توسط خط یک جا‌به‌جا شده‌اند که پیش‌بینی می‌شود امسال به حدود ۴۱ میلیون مسافر برسد.
 

قاسم طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار داشت: خط دو قطار شهری مشهد در فاز یک از میدان شهدا تا انتهای طبرسی شمالی به فاصله 8 کیلومتر و در 7 ایستگاه است که در حال حاضر 6 ایستگاه آن آماده شده و با سر فاصله زمانی حدود 20 تا 30 دقیقه به صورت آزمایشی در حال فعالیت است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد تصریح کرد: از حدود 15 سال گذشته که بحث مترو اوج گرفته است در مشهد، شهرداران، اعضای شورای شهر و استانداران زحمات زیادی کشیده‌اند، همچنین تمام سیستم‌های حمل و نقل دنیا نیاز به کمک یا از طریق شهرداری و دولت دارند و طبق قانون یک سوم بهای بلیط را مردم، یک سوم را شهرداری و یک سوم را دولت کمک می‌کند که متاسفانه امسال دولت بودجه ای اختصاص نداده است و برای به روز رسانی سامانه حمل و نقل نیاز به کمک دولت داریم.

وی در رابطه با میانگین جا به جایی مسافر در خط یک گفت: خط یک از شش صبح تا ده شب خدمت رسانی می‌کند که در ایام خاص 170 هزار نفر روزانه مسافر جا به جا می‌شوند و در روزهای عادی نیز به طور میانگین 130 هزار مسافر جا به جا می‌شوند، همچنین به طور کلی در سال گذشته 38.5 میلیون مسافر توسط خط یک جا‌به‌جا شده‌اند که پیش بینی می‌شود امسال به حدود 41 میلیون مسافر برسد.

طاهری با اشاره به اینکه شرکت قطار شهری مشهد جوان ترین سازمان شهرداری است، عنوان کرد: امیدواریم در مدت زمان کوتاهی به شبکه جامع حمل و نقل برسیم تا رغبت عمومی بیشتر شود زیرا در شهرهای شلوغ باید عادت کنیم از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنیم و خط یک قطار شهری طی شش سال تاکنون 170 میلیون مسافر را جا به جا کرده که نیاز به فرهنگ سازی بیشتر در راستای استفاده از حمل و نقل ریلی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد ادامه داد: هر سفر درون شهری که در مشهد اتفاق می‌افتد به صورت میانگین 10 کیلومتر پیمایش می‌کند و اگر از تاکسی و اتوبوس استفاده شود باید گازوئیل و بنزین زیادی مصرف شود و با توجه به پژوهش‌های انجام شده استفاده از حمل و نقل ریلی 3100 تومان به صرفه‌تر است و به همین دلیل در کشور های پیشرفته دنیا به حمل و نقل ریلی توجه بیشتر می‌شود چون به نفع سرمایه ملی است.

وی بیان کرد: طول خط یک 40 دقیقه است که به صورت میانگین مسافران 20 دقیقه را در مترو می‌گذرانند و در راستای ترویج فرهنگ شهروندی انیمیشن‌هایی پخش می‌شود همچنین در ایام خاص با برگزاری برنامه‌های مختلف سعی در تغییر حال مردم در زمان انتظار برای ورود قطار داریم.

طاهری با اشاره به اینکه تعمیرات و نگه‌داری واگنها عمده ترین فعالیت در مترو است گفت: استاندارد عمر واگن‌ها بین 30 تا 50 سال است که قطعات یدکی را باید خودمان تامین کنیم و با استفاده از مشاوران پارک علم و فناوری تجهیزات بومی سازی و مهندسی معکوس شده‌اند و امیدواریم شعار سال اقدام و عمل را عملی کنیم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد با بیان اینکه رعایت ایمنی ضرورت بسیار دارد و مردم باید همکاری کنند، عنوان کرد: باید به کودکان، افراد نابینا و کم بینا توجه بیشتر شود همچنین مسافران باید از آوردن بارهای حجیم به داخل مترو جلوگیری کنند زیرا باعث آزار و اذیت خود و دیگران می‌شوند، همچنین در زمان بهار به جز روز اول و پایانی 30 درصد کاهش مسافر را داریم و باتوجه به نیاز شهروندان در حال فعالیت هستیم.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    آمار جابجایی ۴۰ میلیون نفر و روزانه صد هزار نفر بسیار کم است حداقل مسافران روزانه باید به یک میلیون نفر برسد الان مشهد در حال ساخت خط سوم مترو هست که بعد تهران دومین شهر متروساز کشور میباشد این آمار جابجایی نا امیدکننده هست با افزایش ناوگان باید بهره برداری حداکثری از ظرفیت ها شود آمار جابجایی ۱۳۰ هزار نفر در روز واقعا بسیار نا امید کننده است. شاید کمبود ناوگان علل اصلی باشد یا مسایل دیگر و یا طراحی اشتباه. اما این را میدانم هر خط مترو حداقل قدرت جابجایی یک میلیون نفر را دارد. و هزاران میلیارد تومان خرج برای ۱۰۰ هزار جابجایی در روز در اصل نوعی ضرر هست، باید در قبال سرمایه گذاری ای که میکنیم بیشترین بهره برداری را ازظرفیت خط داشته باشیم شاید این خط به غایت یک میلیون نرسد ولی مطمئنا چند برابر این آمار روزانه وظرفیت رشد را دارد. باید مسئولان در قبال سرمایه گذاری ای که میشود بیشترین بهره برداری و ظرفیت انتظار را داشته باشند و بگیرند. اینها با کاهش مصرف سوخت و تصادفات و تلفات آلودگی هوا غیر مستقیم خود را نشان خواهد داد.