| کد خبر: 123267 |

◄ تهدیدی هوایی که به فرصتی زمینی بدل شد

تین‌نیوز| در پی یک همکاری موفقیت‌آمیز، با تلاش کارشناسان الکترونیک اداره‌کل ارتباطات و ناوبری و همچنین کنترلرهای مرکز فضای کشور، رادار از کار افتاده ایستگاه برومی فرودگاه اهواز، بدون کاهش حتی یک پرواز بین‎المللی، دوباره راه‎اندازی شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط‎عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، رادار اهواز به عنوان یک رادار مهم در جنوب و جنوب غرب کشور و حوزه خلیج‌فارس به عنوان منطقه‎ای پرتردد و بسیار مهم واقع شده است و حجم بسیار زیادی از پروازهای عبوری این منطقه را پوشش می‎دهد که از کار افتادن آن نگرانی بسیار بزرگی را در ایران و کشورهای منطقه مانند کویت، قطر، بحرین و عربستان به وجود آورده بود.

با وقوع این حادثه کارشناسان خبره الکترونیک هواپیمایی شرکت پس از بررسی‎های دقیق موفق به یافتن قطعه آسیب‌دیده در گریبکس زیر آنتن شدند و پس از پیگیری‌های اعضای هیئت مدیره و معاونت عملیات هوانوردی و همکاری بسیار خوب اداره‌کل تدارکات، قطعات مورد نظر به سرعت از شرکت تالس فرانسه خریداری و به ایران منتقل شد.

این در حالی بود که انتظار می‎رفت ایران از کارشناسان این شرکت فرانسوی برای نصب و راه‎اندازی قطعات مورد نظر کمک بگیرد، اما معاونت عملیات هوانوردی این کار را به کارشناسان الکترونیک خود سپرد و آنها نیز پس از دریافت قطعات مورد نیاز در کمتر از یک هفته توانستند با تحمل سختی شرایط اقلیمی منطقه به خوبی از عهده این کار تخصصی و کلیدی برآیند و برگ زرینی بر دستیابی به خودکفایی و اقتصاد مقاومتی در دفتر خود و شرکت بیفزایند و باعث ارسال نامه‎های تشکر از تعدادی از کشورهای منطقه از جمله کویت به دلیل راه‎اندازی سریع رادار شدند.

به همین مناسبت  مراسمی در دفتر مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی با حضور تعدادی از مدیران برگزار شد تا از زحمات کارشناسان مقیم و اعزامی اداره کل ارتباطات و ناوبری و سرکشیک‎های تیم‌های مرکز کنترل فضای کشور به نمایندگی از کنترلرهای مراقبت پرواز قدردانی شود.

درک رسالت شرکت اساس همدلی و احترام در سازمان است
رحمت‎الله مه‌آبادی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت در این مراسم گفت: موفقیت در سازمان مستلزم یک کار تیمی است. کار تیمی هم زمینه مشترک همکاری را می‎طلبد که این زمینه خودش یک تجربه مشترک می‎خواهد و ایجاد این تجربه مشترک زمان زیادی می‎برد و نیازمند اطلاعات پیوسته و تعاملات مستمر است و این هم ایجاد نمی‎شود مگر اینکه ما به همدیگر احترام بگذاریم و منزلت یکدیگر را بپذیریم و اینها هم انجام نمی‎شود مگر اینکه رسالت مشترک داشته باشیم یعنی اینکه ببینیم برای چه دور هم جمع شده‎ایم و چه هدفی را دنبال می‎کنیم.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت با نگاهی مثبت به این تهدید به وجود آمده، گفت: این موضوع فشار بسیار زیادی را به وجود آورد اما خوشبختانه به خوبی کنترل و رفع شد و یکی از ثمرات آن این بود که همکاران مراقب پرواز ببینند که نبود رادار چه اختلالی در امور جاری کنترل و هدایت پروازها ایجاد می‎کند و چقدر فعالیت همکاران الکترونیک‎شان اهمیت دارد.

وی این اقدام را یکی از مصادیق مهم تحقق اقتصاد مقاومتی دانست که باید آن را در زمان افتتاح برنامه‎های فرودگاهی که در پیش داریم به اطلاع مقامات عالی کشور رساند و افزود: وقتی یک کار تیمی موفق می‎شود باید آن را مستندسازی و معرفی کرد. گروه موفق و همدل باید دستاورد خود را به بقیه مجموعه‎ها تسری بدهد تا باعث افزایش عمل صالح و توفیقات بیشتر شود.

این کار حاصل عشق و تجربه بود
سيداحمد مومنی‎رخ، مشاور عالی مديرعامل در امور عمليات هوانوردی، نیز در این مراسم گفت: همکارانی که روی رادار کار کردند هیچکدام دوره تعمیر و نگهداری آنتن، موتور و گریبکس و سایر متعلقات مرتبط را ندیده بودند، لذا کاری که در آنجا انجام دادند ناشی از عشق و با استفاده از تجربه‎شان بود و در مرکز کنترل فضای کشور نیز فشار بر روی کنترلرها مخصوصاً سرکشیک‎ها که مدیریت تیم‎ها را برعهده دارند، بسیار زیاد بود تا بتوانند پروازها را بدون رادار کنترل کنند.

به توانایی همکارانم اعتقاد داشتم
سعید اکبری نیز با اشاره به زمان تهیه قطعه مورد نظر گفت: وقتی در زمینه تهیه قطعه مورد نیاز با نماینده خاورمیانه شرکت فرانسوی تالس گفتگو می‌کردم گفتم که کار تعویض را خودمان انجام می‌دهیم که تعجب کرد و این را بعید دانست اما من اصلا نگران نبودم زیرا به توانایی همکارانمان اعتقاد داشتم.

معاون عملیات هوانوردی با ابراز امیدواری از اینکه این توان و تجربه به نسل بعد منتقل شود، به کارشناسان اداره‌کل ارتباطات و ناوبری گفت: توصیه می‎کنم که یک گزارش فنی برای خودتان از روند عیب‎یابی تا رفع عیب آماده کنید تا در شرایط مشابه بعدی دیگر همکاران هم بتوانند یک راهنمای مناسب و کاربردی برای تعمیرات این تجهیزات، که قبلاً هیچ دوره آموزشی‎ برای آن برگزار نشده است، در اختیار داشته باشند.

آنجا نبودیم اما دل‌مان آنجا بود
ابراهیم مرادی عضو هیئت مدیره نیز ضمن تشکر و قدردانی از همه کارشناسان و مدیران ادارات کل ارتباطات و ناوبری و مراقبت پرواز گفت: گزارش‎های دریافتی و عکس‎های حین انجام کار نشان‎دهنده میزان دشواری و فشار بر دوستان الکترونیک بود. حتی زمانی که به همراه آقای مه‌آبادی در مجلس شورای اسلامی، درگیر مسائل پیش آمده از سوی بخش نظامی بودیم لحظه به لحظه شرایط را رصد می‎کردیم.

عدم کاهش پروازها توسط کنترلرها باعث افتخارم است
محمد امیرانی مدیرکل ارتباطات و ناوبری ضمن تشکر از همکاران الکترونیک فرودگاه اهواز و اداره مهندسی رادار و همکاران اداره کل مراقبت پرواز گفت: دوستان کنترلر مرکز کنترل فضای کشور در زمانی که رادار نبود خیلی سختی کشیدند و در نبود رادار کارشان چند برابر شده بود اما توانستند وضع ترافیک را ثابت نگه دارند و کار خیلی مهمی انجام دهند و باعث افتخار ما هستند.

در این جلسه از پشتیبانی و تلاش مدیرکل فرودگاه‎های خوزستان و مدیرکل تدارکات و کارشناس امور ترخیص و از کارشناسان و کنترلرهای حاضر با اهدای لوح تقدیر توسط مدیرعامل قدرانی شد و در آخر هم کارکنان دو واحد الکترونیک هواپیمایی و مراقبت پرواز یکدیگر را در آغوش کشیدند و از یادآوری تهدیدی که به فرصت بدل کرده بودند به خود بالیدند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • Irani @ gmail. com 0 0

    در گذشته وقتی برای فرودگاه ها ابزار می خریدند، چند تکنسین از ایران برای گذراندن دوره و آموزش نحوه استفاده و تعمیر و نگهداری از طرف سازمان هواپیمائی کشوری اعزام بخارج می شدند و بهمین دلیل ابزار همیشه عملیاتی بودند، ولی چندین سال است که این روند متوقف شده و بایستی هر بار دوباره چرخ را خود اختراع کنیم!!! برای بروز رساندن دانش و توانائی پرسنل عملیاتی شرکت فرودگاه ها و سازمان بهتر مجددا اعزام بخارج جهت آموزش راه اندازی شود تا مثل اهواز و چند مورد دیگر اینچنین زمینگیر نشده و فرصت ها را از دست ندهیم، مخصوصا در بخش رادار و سامانه آی اِل اِس فرودگاه های کشور۰اهواز نشان داد که در این قسمت ها ضعف داریم و واقعا باید تلاش کنیم۰یادتان هست پس از سقوط هواپیمای فلایت چک چندین سال با مشکل اساسی روبرو بودیم و دست بدامان پاکستانی ها شده بودیم۰عزیزان تعامل با جهان مخصوصا در بحثفن آوری هیچ صدمه ای به ما نمی زند، بلکه هم ما را بازیگر جهانی می کند و هم ما را در آینده خودکفا می کند ۰