| کد خبر: 123055 |

«حمل‌و‌نقل» گزارش می‌دهد

درآمد ۵۸ درصدی خودروسازان از پراید و پژو ۴۰۵

هفته‌نامه حمل ونقل|

گروه اقتصادی‌: در حالی که پراید و پژو ۴۰۵ آخرین ماه‌های حضورشان در خط تولید خودرو‌سازی ایران را خواه ناخواه سپری می‌کنند، بررسی‌ها نشان می‌دهد این دو خودرو درآمدی قابل توجه را برای صنایع خودروسازی ایران ایجاد کرده‌اند. به گزارش حمل‌و‌نقل، آخرین برآوردهای صورت گرفته نشان می‌دهد این دو خودرو که مدتهاست عمرشان به پایان رسیده و با تنفس مصنوعی خودروسازان در ایران زندگی می‌کنند بیش از ۵۸ درصد درآمد خودروسازان ایران را در ۱۰ ماهه فاصله فروردین تا دی ماه ساخته‌اند.

 پراید
 از ابتدای فروردین ماه تا پایان دی ماه ۲۱۷ هزار و ۹۴۴ دستگاه خودروی پراید در کشور تولید شده است. خودروسازی سایپا با فروش این تعداد پراید توانسته است ۴ هزار و ۵۷۷ میلیارد تومان درآمد ایجاد کند. این درآمد ۳۷,۷۶ درصد از کل درآمد خودروسازان در کشور بوده است. پیش از پراید عنوان پرتیراژترین خودروی تولیدی به پیکان، خسته صنعت ایران می‌رسید که سال ۱۳۸۳ برای همیشه به موزه تاریخ سپرده شد هر چند هنوز در خیابان‌ها نشانی از حضورش یافت می‌شود.  حجم تولید پراید در ایران در این دوره زمانی افزایشی ۲۳,۵ درصدی را تجربه کرده است. 

مدتهاست که پراید قرار است از چرخه تولید خارج شود، با این حال هنوز این خودرو در خط تولید در حال زندگی است و مدیران این صنعت با استناد به اینکه هنوز جایگزینی برای این خودرو یافت نشده است، تداوم زندگی آن را رقم زده‌اند این در حالی است که تکنولوژی تولید پراید مدتها قبل به فراموش خانه تاریخ سپرده شده است.

صنعت خودروی ایران نیز در سال‌های پیش رو با توجه به قراردادهایی که منعقد کرده است شاهد حضور خودروهایی در کلاس بین‌المللی با استانداردهای روز جهانی خواهد بود و همین امر خود سبب می‌شود پراید برای همیشه جایی برای نفس کشیدن در واحد تولیدی ایران را نداشته باشد.   پراید در حال حاضر پرفروش‌ترین خودروی بازار ایران است و محدوده قیمتی‌اش سبب شده است طرفداران فراوانی داشته باشد.

این خودرو که ارزان‌ترین خودروی ایران است در سال ۱۳۹۱ افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کرد و ناگهان از محدوده قیمتی هشت میلیون تومانی، به محدوده بیست میلیون تومانی رسید. این امر به مذاق بسیاری از مشتریان خوش نیامد و در اثر این ترقی ناگهانی بازار خرید و فروش خودروی دست دوم راکد شد، حالا از پس یک دوره سر زدن غول رکود به واحدهای خودروسازی و بازار خودروهای صفر کیلومتر این روزها، بازار خودروی صفر کیلومتر داغ‌تر از بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم است.

 پژو ۴۰۵
 این خودرو حتی از پراید نیز قدیمی‌تر است. از سال ۱۳۶۹ بود که مونتاژ این خودرو در خطوط تولید ایران آغاز شد. حالا سال هاست که این خودرو دیگر چندان قرابتی با خودروهای تولیدی روز جهان ندارد و همین امر سبب شده است انتظارات برای خروج آن از خط تولید بیش از پیش افزایش یابد.  در ۱۰ ماهی که از سال ۱۳۹۵ گذشت، ۱۲۳ هزار و ۴۰۵ دستگاه خودروی پژوی ۴۰۵ در کشور تولید شد که افزایشی در حدود ۲۹,۷ درصد را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرد. 

تولید این تعداد پژوی ۴۰۵ درآمدی برابر با ۳ هزار و ۵۵۳ میلیارد تومان برای صنعت خودروسازی ایران ایجاد کرد سهم این درآمد از کل درآمدی که حاصل شده است ۲۰,۴۰ درصد بوده است به این ترتیب این دو  تاریخ گذشته و فرتوت که سن و سالی را در شناسنامه دارند توانسته‌اند ۵۸ درصد از درآمدهای صنعت خودروسازی ایران را در این دوره بسازند و همین امر نشان می‌دهد لازم است صنعت خودروسازی کشور راهی برای افزایش استانداردها و بهبود شرایط بیاندیشد تا بخش بزرگتری از درآمدش را از خودروهای استاندارد و به روز جهان به دست بیاورد.

رتبه پراید و پژو ۴۰۵ در ایجاد درآمد برای خودروسازان اول و سوم بوده است.  رتبه دوم از آن پژو ۲۰۶ بوده است که خانواده این خودرو ۴ هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان برای خودروسازان کشور درآمد ایجاد کرد.  صنعت خودروی ایران در حال حاضر ۶ قرارداد با شرکت‌های بزرگ خودروسازی منعقد کرده و هفتمین قرارداد صنعت خودروسازی ایران نیز در راه است.  قراردادهای ایران با برندهای سیتروئن، پژو، رنو، فولکس واگن، بنز و هیوندایی بوده است. گفته می‌شود هفتمین قرارداد نیز با شرکتی اروپایی منعقد خواهد شد.

لینک خبر
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.