|
کد خبر:
123050
|
این قصه، سَرِ دراز دارد…
ابهام در سرنوشت تاکسیهای آنلاین؛ از تهران تا کالیفرنیا
هفتهنامه حمل ونقل|
این روزها، آژانسهای موبایلی یا همان تاکسیهای آنلاین، داغترین سوژه حملونقل درونشهری هستند و تیترهای نخست روزنامهها، نشریات تخصصی، رسانههای آنلاین و نیز میزگردهای خبری صداوسیما را به خود اختصاص دادهاند. نرمافزارهای تاکسییاب البته قرار است به تدریج دامنه فعالیت خود را از پایتخت به دیگر شهرها نیز گسترش دهند.
از سوی دیگر، اما، علیرغم بسیاری از موافقان مردمیشان، همه کسانی که با ورود این نرمافزارها، به نحوی کارشان کساد شده یا منافع آنها به خطر افتاده، اعم از برخی نهادهای شهری وابسته به شهرداری، اتحادیهها و اصناف از جمله مخالفان هستند.
گردوخاک فناورانه!
سال ۲۰۰۹ بود که «گرت کمپ» با ایده راهاندازی تاکسیهای آنلاین، تحولی در سیستم حملونقلی در ایالت کالیفرنیا ایجاد کرد و با حضور اپلیکیشن اوبر، ۷۰ درصد حملونقل روزانه کالیفرنیا تحت پوشش آن قرار گرفت و تاکسیهای شهر، ناچار شدند نرخ خود را کاهش دهند. البته اوبر، لیفت و دیگر شرکتهای فعال در عرصه آژانسهای موبایلی دنیا نیز این مشکلات، مخالفتها و چالشها را پیشرو داشتهاند. در شماره هفته گذشته هفتهنامه حملونقل، مطلبی با عنوان «هفت پیشبینی برای حملونقل عمومی در سال ۲۰۱۷»، ارائه شد که طی آن دو پیشبینی برای آینده اوبر (Uber) و لیفت (Lyft) ، دو غول تاکسیهای آنلاین جهان در سال ۲۰۱۷ مطرح شد.
اول اینکه: خدمات اوبر و لیفت، به حملونقل عمومی ضرر میزند و مردم در سال ۲۰۱۷، به استفاده بیشتر از حملونقل همگانی تشویق میشوند. البته حملونقل عمومی نیز باید برای رقابت در این عرصه، خدمات بهتری ارائه دهد. دوم اینکه: این دو غول حملونقل عمومی در جهان، با مشکلات زیادی از نظر مالی و کسب سود در سال ۲۰۱۷ مواجه میشوند.
فعالان اپلیکیشنها در ایران نیز با استفاده از الگوی جهانی تاکسیهای آنلاین خصوصا «اوبر»، گوی سبقت را از فعالان حملونقل شهری ربودند، نمونه ایرانی آن را طراحی و خود را به تاکسیرانی تحمیل کردند. «اسنپ» و «تپسی»، دو رقیب در حوزه تاکسیهای آنلاین، اکنون با گردوخاکی که در بدو ورودشان به پا کردهاند، رقبای معترض و سرسختی همچون تاکسیرانی تهران، تاکسیتلفنیها، برخی نهادهای صنفی و رانندگان سنتی را در پیشرو دارند و حالا برای حفظ موقعیتشان، مصلحتی هم که شده باید فعلا دست دوستی و اتحاد به سوی هم دراز کنند تا بر هیاهوی غیرمجاز بودنشان غلبه نمایند.
رقبای سنتی این شرکتهای دانشبنیان، به دلیل خدمات ارزانتر، سریعتر و سادهتر اسنپ و تپسی، اکنون در مصاف با تکنولوژی، قافیه را واگذار کردهاند اما با تجمع اخیر تعدادی از رانندگان تاکسی معترض جلوی مجلس و مخالفتهای برخی نهادها، این مجادله سنت و مدرنیته، شکل تازهای به خود گرفته است.
صفبندی موافقان و مخالفان
اکنون از فضای مجازی تا فضای حقیقی، سخن از آینده تاکسیتلفنیهای سنتی و آژانسهای موبایلی است. صف مخالفان و موافقان هر دو گسترده است. جمعی از رانندگان عضو موسسات اتومبیل کرایه، دوم اسفندماه در اعتراض به اسنپ و تپسی مقابل مجلس تجمع کردند و فعالیتهای این دو آژانس موبایلی را غیرقانونی خواندند و خواستار تصمیمگیری نمایندگان تهران و کمیسیون اجتماعی مجلس شدند.
میثم مظفر، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران نیز با اشاره به اینکه امنیت این آژانسهای اینترنتی زیر سؤال است، تصریح کرده نحوه جذب و فعالیت رانندگان آنها مشخص نیست و چون هیچگونه مجوز فعالیت ندارند، باید با آنها برخورد شود اما اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر با اشاره به اینکه شهروندان از نحوه ارائه خدمات اسنپ و تپسی رضایت دارند و شورا با فعالیت آنها مخالف نیست، از آنها حمایت و در عین حال خواستار ساماندهی آنها شده و عنوان کرده این شرکتها با اخذ مجوز از معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، میتوانند به طور قانونی ادامه فعالیت دهند.
همچنین حسین سلاحورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اعلام حمایت از این شرکتها تصریح کرده اسنپ و تپسی بر اساس ضوابط قانونی کشور، ثبت شده و دارای شناسنامه هستند لذا فعالیتهای آنها کاملا شفاف است. محمود واعظی، وزیر ارتباطات نیز با حمایت تلویحی از این نرمافزارها، خاطرنشان کرده ما نمیتوانیم ابزارهای مدرن را در اختیار داشته باشیم و به سبک ۲۰ سال پیش زندگی کنیم.
کمال هادیانفر، رئیس پلیس فتا هم اعلام کرده تاکنون هیچگونه تخلفی از شرکتهای کرایه خودرو اینترنتی که به صورت اپلیکیشنهای موبایلی، با مشتریانشان در ارتباطند، گزارش نشده است. سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا نیز معتقد است فعالیت آژانسهای موبایلی میتواند موجب کاهش حجم ترافیک و آلودگی هوا شود.
برگ برنده
در برنامه «مناظره» صداوسیما با حضور فرهاد حدادیان سخنگوی اتحادیه آژانسها و حسین هاشمی معاون سابق ستاد مدیریت حملونقل و سوخت به عنوان مخالفان، و میلاد منشیپور، مدیرعامل تپسی و امیرحسین سعیدی نائینی، رئیس سابق سازمان نظام صنفی رایانهای به عنوان موافقان فعالیتهای اسنپ و تپسی در ۲۹ بهمنماه، مخالفان بر اینکه: «تاکسیهای اینترنتی، فاقد مجوز حملونقل هستند»، «کاهش درآمدهای پایدار با پیدایش شرکتهای اینترنتی»، «واکنش شورای رقابت در صورت حذف رقبا با پایین آوردن قیمتها» و موافقان بر اینکه: «درآمد تاکسیرانان را افزایش میدهیم»، «فعالیتهای شرکتهای اینترنتی، برای مردم به صرفه است» و «نمایندگان باید قوانین جدید وضع کنند و نباید به بهانه مجوز، جلوی پیشرفت و رفاه را گرفت» تأکید کردند.
نتایج نظرسنجی نشان داد حدود ۸۱ درصد شهروندان، موافق و ۱۹ درصد، مخالف فعالیت تاکسیهای آنلاین هستند.
با مسیر دشواری که آژانسهای موبایلی در آن سوی دنیا سپری کردهاند و نهادهای وابسته به مدیریت شهر و طیف سنتی درونشهری، واکنشهای شدید به آن نشان دادهاند، و حتی استفاده شهروندان از حملونقل عمومی را کاهش دادهاند، علیرغم اینکه این کشورها در قلب فناوریهای نوین قرار دارند، بنابراین کشمکشها، مناظرات و مجادلات موافقان و مخالفان تاکسیهای آنلاین در کشور، تا حد زیادی طبیعی است. فعلا با حمایت مردم، برگ برنده در دستان تاکسیهای آنلاین پایتخت است اما این قصه، سر دراز دارد...
لینک خبر
از سوی دیگر، اما، علیرغم بسیاری از موافقان مردمیشان، همه کسانی که با ورود این نرمافزارها، به نحوی کارشان کساد شده یا منافع آنها به خطر افتاده، اعم از برخی نهادهای شهری وابسته به شهرداری، اتحادیهها و اصناف از جمله مخالفان هستند.
گردوخاک فناورانه!
سال ۲۰۰۹ بود که «گرت کمپ» با ایده راهاندازی تاکسیهای آنلاین، تحولی در سیستم حملونقلی در ایالت کالیفرنیا ایجاد کرد و با حضور اپلیکیشن اوبر، ۷۰ درصد حملونقل روزانه کالیفرنیا تحت پوشش آن قرار گرفت و تاکسیهای شهر، ناچار شدند نرخ خود را کاهش دهند. البته اوبر، لیفت و دیگر شرکتهای فعال در عرصه آژانسهای موبایلی دنیا نیز این مشکلات، مخالفتها و چالشها را پیشرو داشتهاند. در شماره هفته گذشته هفتهنامه حملونقل، مطلبی با عنوان «هفت پیشبینی برای حملونقل عمومی در سال ۲۰۱۷»، ارائه شد که طی آن دو پیشبینی برای آینده اوبر (Uber) و لیفت (Lyft) ، دو غول تاکسیهای آنلاین جهان در سال ۲۰۱۷ مطرح شد.
اول اینکه: خدمات اوبر و لیفت، به حملونقل عمومی ضرر میزند و مردم در سال ۲۰۱۷، به استفاده بیشتر از حملونقل همگانی تشویق میشوند. البته حملونقل عمومی نیز باید برای رقابت در این عرصه، خدمات بهتری ارائه دهد. دوم اینکه: این دو غول حملونقل عمومی در جهان، با مشکلات زیادی از نظر مالی و کسب سود در سال ۲۰۱۷ مواجه میشوند.
فعالان اپلیکیشنها در ایران نیز با استفاده از الگوی جهانی تاکسیهای آنلاین خصوصا «اوبر»، گوی سبقت را از فعالان حملونقل شهری ربودند، نمونه ایرانی آن را طراحی و خود را به تاکسیرانی تحمیل کردند. «اسنپ» و «تپسی»، دو رقیب در حوزه تاکسیهای آنلاین، اکنون با گردوخاکی که در بدو ورودشان به پا کردهاند، رقبای معترض و سرسختی همچون تاکسیرانی تهران، تاکسیتلفنیها، برخی نهادهای صنفی و رانندگان سنتی را در پیشرو دارند و حالا برای حفظ موقعیتشان، مصلحتی هم که شده باید فعلا دست دوستی و اتحاد به سوی هم دراز کنند تا بر هیاهوی غیرمجاز بودنشان غلبه نمایند.
رقبای سنتی این شرکتهای دانشبنیان، به دلیل خدمات ارزانتر، سریعتر و سادهتر اسنپ و تپسی، اکنون در مصاف با تکنولوژی، قافیه را واگذار کردهاند اما با تجمع اخیر تعدادی از رانندگان تاکسی معترض جلوی مجلس و مخالفتهای برخی نهادها، این مجادله سنت و مدرنیته، شکل تازهای به خود گرفته است.
صفبندی موافقان و مخالفان
اکنون از فضای مجازی تا فضای حقیقی، سخن از آینده تاکسیتلفنیهای سنتی و آژانسهای موبایلی است. صف مخالفان و موافقان هر دو گسترده است. جمعی از رانندگان عضو موسسات اتومبیل کرایه، دوم اسفندماه در اعتراض به اسنپ و تپسی مقابل مجلس تجمع کردند و فعالیتهای این دو آژانس موبایلی را غیرقانونی خواندند و خواستار تصمیمگیری نمایندگان تهران و کمیسیون اجتماعی مجلس شدند.
میثم مظفر، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران نیز با اشاره به اینکه امنیت این آژانسهای اینترنتی زیر سؤال است، تصریح کرده نحوه جذب و فعالیت رانندگان آنها مشخص نیست و چون هیچگونه مجوز فعالیت ندارند، باید با آنها برخورد شود اما اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر با اشاره به اینکه شهروندان از نحوه ارائه خدمات اسنپ و تپسی رضایت دارند و شورا با فعالیت آنها مخالف نیست، از آنها حمایت و در عین حال خواستار ساماندهی آنها شده و عنوان کرده این شرکتها با اخذ مجوز از معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، میتوانند به طور قانونی ادامه فعالیت دهند.
همچنین حسین سلاحورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اعلام حمایت از این شرکتها تصریح کرده اسنپ و تپسی بر اساس ضوابط قانونی کشور، ثبت شده و دارای شناسنامه هستند لذا فعالیتهای آنها کاملا شفاف است. محمود واعظی، وزیر ارتباطات نیز با حمایت تلویحی از این نرمافزارها، خاطرنشان کرده ما نمیتوانیم ابزارهای مدرن را در اختیار داشته باشیم و به سبک ۲۰ سال پیش زندگی کنیم.
کمال هادیانفر، رئیس پلیس فتا هم اعلام کرده تاکنون هیچگونه تخلفی از شرکتهای کرایه خودرو اینترنتی که به صورت اپلیکیشنهای موبایلی، با مشتریانشان در ارتباطند، گزارش نشده است. سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا نیز معتقد است فعالیت آژانسهای موبایلی میتواند موجب کاهش حجم ترافیک و آلودگی هوا شود.
برگ برنده
در برنامه «مناظره» صداوسیما با حضور فرهاد حدادیان سخنگوی اتحادیه آژانسها و حسین هاشمی معاون سابق ستاد مدیریت حملونقل و سوخت به عنوان مخالفان، و میلاد منشیپور، مدیرعامل تپسی و امیرحسین سعیدی نائینی، رئیس سابق سازمان نظام صنفی رایانهای به عنوان موافقان فعالیتهای اسنپ و تپسی در ۲۹ بهمنماه، مخالفان بر اینکه: «تاکسیهای اینترنتی، فاقد مجوز حملونقل هستند»، «کاهش درآمدهای پایدار با پیدایش شرکتهای اینترنتی»، «واکنش شورای رقابت در صورت حذف رقبا با پایین آوردن قیمتها» و موافقان بر اینکه: «درآمد تاکسیرانان را افزایش میدهیم»، «فعالیتهای شرکتهای اینترنتی، برای مردم به صرفه است» و «نمایندگان باید قوانین جدید وضع کنند و نباید به بهانه مجوز، جلوی پیشرفت و رفاه را گرفت» تأکید کردند.
نتایج نظرسنجی نشان داد حدود ۸۱ درصد شهروندان، موافق و ۱۹ درصد، مخالف فعالیت تاکسیهای آنلاین هستند.
با مسیر دشواری که آژانسهای موبایلی در آن سوی دنیا سپری کردهاند و نهادهای وابسته به مدیریت شهر و طیف سنتی درونشهری، واکنشهای شدید به آن نشان دادهاند، و حتی استفاده شهروندان از حملونقل عمومی را کاهش دادهاند، علیرغم اینکه این کشورها در قلب فناوریهای نوین قرار دارند، بنابراین کشمکشها، مناظرات و مجادلات موافقان و مخالفان تاکسیهای آنلاین در کشور، تا حد زیادی طبیعی است. فعلا با حمایت مردم، برگ برنده در دستان تاکسیهای آنلاین پایتخت است اما این قصه، سر دراز دارد...
لینک خبر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.