اولین گردهمایی انجمن شرکتهای هواپیمایی برگزار شد
نخستین گردهمایی انجمن شرکتهای هواپیمایی با حضور رئیس، معاونان و مدیران سازمان هواپیمایی کشوری، مدیر عامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی و مدیران عامل شرکتهای هواپیمایی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در این گردهمایی که به مناسبت سالروز تأسیس این انجمن شرکتهای هواپیمایی تشکیل شده بود، اظهارداشت: درحالحاضر انجمن در برنامهریزیها و سیاستگذاریهای مجلس و دولت نقش مهمی ایفا میکند و حضور پررنگ دارد و این امر بیانگر تأثیرگذاری انجمن در بخشهای مختلف صنعت حملونقل هوایی است برهمین اساس بخش حاکمیتی از انجمن توقع دارد با یک برنامهریزی درست و دقیقتر و با قوت هرچه تمامتر این مسیر را ادامه دهد.
وی افزود: در طول سالهای گذشته دولت به سمتی پیش رفته که روز به روز مسئولیتش در برابر مردم بیشتر شده، هزینههای جاری افزایش یافته و لذا نیاز به افزایش سرمایهگذاری در این بخش هستیم.
عابدزاده با بیان اینکه چنانچه به سرمایههای ملی متکی نباشیم امکان ندارد حرکتهای اقتصاد کشور را با موفقیت به پیش ببریم افزود: ساختار حملونقل هوایی باید با نگاه ملی مورد عنایت قرار گیرد چرا که حمل ونقل هوایی پیش نیاز بیچون و چرای توسعه کشور است. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از دست اندرکاران صنعت حملونقل هوایی خواستار شد: ساختار اقتصادی حاکم بر اقتصادی حملونقل هوایی را به اقتصاد ملی تبدیل کنیم.
وی افزود: ظرف سالهای گذشته زیرساختهای این حرکت ایجاد شده و صنعت حملونقل هوایی تنها بخشی از شقوق مختلف صنعت حملونقل است که از این ظرفیت برخوردار بوده و براساس اقتصاد ملی اداره میشود. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار امیدواری کرد: اگر به مصوبات بخش هوایی سی سال اخیر مجلس نگاه کنیم تحولات و حرکت رو به جلوی صنعت با این حمایتها به درستی قابل درک است.
وی با بیان اینکه حملونقل هوایی به سمت مدلهای روز دنیا نزدیکتر شده است، گفت: امروز دولت به سازمان اجازه داده که به صورت درآمد خاص اداره شود تا مشکل بودجهای نداشته باشد. عابدزاده اذعان کرد: این امر نشان میدهد که مجموعه دولت و مجلس برای ما بهترین فرصت است که بتوان از این شرایط استفاده و بهرهبرداری درست و با برنامه داشته باشیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری یادآورشد: لازم است انجمن روی اقتصاد ملی کار کند و برنامه هایش را بر مبنای اقتصاد ملی استوار کند که این خود نیاز به الگوی جدیدی دارد. ما باید حرکتمان را در بستر استاندارد استوار کنیم تغییرات اساسی در سازمان ایجاد و بازتاب آن در شرکتهای هواپیمایی و فرودگاهی نمایان شود.
وی با بیان اینکه ظرفیت هوایی ما خیلی بالاست به آمار منتشر شده توسط ایکائو اشاره کرد و افزود: براساس آماری که توسط ایکائو منتشر شده در سال ۲۰۱۵ در حدود ۱۰ میلیون شغل مستقیم و غیرمستقیم در حملونقل هوایی ایجاد شده است.
عابدزاده تصریح کرد: همچنین در طول سال مذکور ۷۱۸ میلیارد دلار درآمد خالص تجارت حمل ونقل هوایی بوده که ۳,۵ درصد GDP کل جهان را تشکیل می دهد و چنانچه این رقم را به درآمد تبدیل کنیم ۲,۷ تریلیون دلار درآمد مستقیم و غیرمستقیم هوایی دنیا را شامل شده که نقش اساسی در اقتصاد دنیا داشته است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: در منقطه رشد حملونقل هوایی در سال ۲۰۳۰ به دو برابر افزایش مییابد اگرچه رشد ۶,۴ درصد در دنیا پیشبینی شده است اما گفته میشود این رشد در منقطه خاورمیانه تا سال ۲۰۳۰ بیش از ده درصد خواهد بود.
وی افزود: براین اساس چنانچه بخواهیم به سهم دو برابری در زمان یاد شده دست پیدا کنیم میزان جابه جایی شرکتهای هواپیمایی و فرودگاهی باید در طول ۱۲ تا ۱۳ سال آینده به ۵۶ تا ۶۰ میلیون مسافر ظرف ۱۰ برسد.
عابدزاده در ادامه از شرکتهای هواپیمایی خواست تا به سمت سیستم شدن حرکت کنند چرا که این امر کیفیت خدمات و کاهش هزینهها، ارتقا توانمندی شرکتهای هواپیمایی و فرودگاهی و همچنین نظارت سازمان هواپیمایی کشوری را در پی خواهد داشت.
رحمتاله مهآبادی مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور نیز در این مراسم از یکطرفه و کوتاه شدن راههای هوایی کشور خبرداد و گفت: این امر منجر به کاهش مصرف سوخت که مصداق بارز تحقق اقتصاد مقاومتی در فضای کشور است، خواهد شد.
وی ادامه داد: با مصوبهای که به تصویب شورایعالی امنیت ملی و ستاد کل نیروهای مسلح رسیده است بهزودی راههای جدیدی در فضای کشور ایجاد میشود که میتواند تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور همچنین از امضا قرارداد بازآفرینی ساختار فضای کشور خبرداد و اظهار امیدواری کرد ظرف ۱۸ ماه آینده این پروژه با مساعدت سازمان به انجام برسد.
در ادامه این نشست علی زنگنه رئیس هیئت مدیره انجمن شرکتهای هواپیمایی به تشریح گزارش عملکرد انجمن پرداخت و خواستار وحدت و یکپارچگی به منظور رهایی از مشکلات موجود در صنعت حملونقل هوایی بین ارکان مختلف از جمله سازمان هواپیمایی کشوری بهعنوان مرجع حاکمیتی، شرکت فرودگاهها و شرکتهای هواپیمایی شد.
وی اظهارداشت: هر چه بیشتر تعامل و هماهنگی بین شرکتهای هواپیمایی، شرکت فرودگاهها و سازمان هواپیمایی کشوری بیشتر باشد ما موفقتر به اهدافی که در مجموعه حاکمیتی نظام تعریف شده است دست خواهیم یافت و این امر محقق نخواهد شد جز با تعامل، همکاری و هماهنگی بین ارکان مختلف صنعت. رئیس هیئت مدیره انجمن شرکتهای هواپیمایی افزود: باید کمک کنیم که این هم افزایی برای رفع موانع صورت گیرد و از ظرفیتها، توان و امکانات در اختیار هر کدام از بخشها بهویژه انجمن بهره بگیریم تا بتوانیم به اهداف مد نظر دست یابیم.
وی، کاهش و جلوگیری از افزایش هزینههای شرکتهای هواپیمایی و هلیکوپتری، اجرای مصوبه کاهش ضریب تعرفه عوارض فرودگاهی از ۴۰ درصد به ۲۶ درصد در فرودگاههای مناطق آزاد کیش و قشم، حذف عوارض شهرداری و هلال احمر، حذف مالیات بر ارزش افزوده ورود هواپیماها، معافیت گمرکی قطعات و موتور هواپیما، جلوگیری از نقدی شدن پرداخت هزینه سوخت مصرفی، کاهش نرخ سوخت هواپیماهای باری و هلیکوپتری، بهبود اقتصاد شرکتهای هواپیمایی، تهیه پیش نویش قوانین گمرکی، تشکیل کترینگ متمرکز با سرمایهگذاری شرکتها، تشکیل موسسه آموزشی با سرمایه شرکتها، تعامل و همکاری با
مراجع قانونگذاری و سایر نهادها، استفاده از ظرفیتهای اتاق ایران برای حل مشکلات صنعت حملونقل هوایی، طرح مشکلات صنعت در نهادهای نظارتی و حاکمیتی، اجرای تبصره ۲۳ قانون بودجه سال جاری و... را از جمله اقدامات و پیگیریهای انجمن در طول سال ۹۵ برشمرد.
همچنین مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی نیز از فعالیت این انجمن در قالب ۱۲ کمیته تخصصی از جمله عملیات، حقوقی، امنیتی، فناوری، اطلاعات، ایمنی، مالی، روابط عمومی آموزش و منابع انسانی اشاره کرد و گفت: در سال ۹۵ کمیتههای مذکور جلسات مختلفی را تشکیل دادند.
وی، پایش بازار پروازهای داخلی، آزادسازی سایر مسیرهای حمایتی، بررسی اصلاحات دستورالعمل حقوق مسافر، بررسی حذف کارمزد فروش بلیت در پروازهای داخلی، استقرار و تقویت CRM در شرکتها، اختلاف عملکرد شرکتها در شرایط نامناسب جوی، تبعات پیاده نشدن مسافران از هواپیما، افزایش زمان بسته نشدن کانتر پروازهای داخلی از ۲۰ دقیقه به ۴۰ قیقه، تهیه گزارش زیان شرکتهای هواپیمایی به مناطق غیراقتصادی، بالا بودن هزینه هندلینگ در فرودگاه نجف، مغایرت تأخیرات پروازی در سایت سازمان هواپیمایی کشوری، تأکید بر انعقاد قرارداد مشترک و ارائه خدمات متقابل به همدیگر توسط شرکتها،
مشکلات اینترنت در کشور و... را از جمله محورهای مطرح شده در کمیته اقتصادی انجمن برشمرد.
لینک خبر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.