|
کد خبر:
123034
|
بعد از ۶۰ سال رخ میدهد:
بازسازی کامل خط ریلی محور جنوب در سال ۹۶
هفتهنامه حمل ونقل|
اداره کل خط و سازههای فنی یکی از ادارات ستادی معاونت فنی و زیربنایی راهآهن است که در حوزه نگهداری خطوط و سازههای فنی وظیفه برنامهریزی، سیاستگذاری، نظارت و پشتیبانی مناطق را دارد. این اداره کل هر سال برنامههای خود را در مباحث نگهداری و تعمیر (نت) خطوط و سازههای فنی و پروژههای بازسازی و بهسازی خطوط و سازههای فنی به طور مداوم دارد. برای آگاهی بیشتر از فعالیتهای این اداره کل به سراغ خسرو رشیدی، مدیرکل خط و سازههای فنی راهآهن رفتهایم که در ادامه این مصاحبه را میخوانید:
ساز و کار اداره کل خط و سازههای فنی و نحوه اجرای نگهداری و تعمیر خطوط چگونه است؟
اجرای «نت خطوط و سازههای فنی» در مناطق ۱۹ گانه طی ۱۹ قرارداد تعمیر و نگهداری فیمابین این مناطق و پیمانکاران منعقد شده است که نت جاری از این طریق انجام میشود. درباره بازسازی و بهسازی نیز سالیانه بر حسب بودجه و امکانات موجود و توان اجرائی بخش خصوصی در کشور به میزان معدودی انجام میپذیرد.
در طول سه سال گذشته چه میزان از خطوط بازسازی و بهسازی شدهاند؟
براساس آمار موجود در زمینه فعالیتهای بازسازی این اداره کل طی سنوات اخیر سال ۹۲، ۱۱۲ کیلومتر، سال ۹۳، ۱۵۰ کیلومتر، سال ۹۴، ۱۷۱ کیلومتر و در سال ۹۵ تاکنون ۱۱۸ کیلومتر بازسازی خطوط انجام شده و پیشبینی ما برای بازسازی در سال ۹۶ ۲۰۰ کیلومتر است. این آمار برای بهسازی خطوط در سال ۹۲، ۱۲۲ کیلومتر، سال ۹۳، ۲۳۱ کیلومتر، سال ۹۴، ۲۲۴ کیلومتر و سال ۹۵ تاکنون ۱۹۷. ۵ کیلومتر بوده و پیشبینی برای سال ۹۶ بهسازی ۲۴۰ کیلومتر است.
در موضوع بازسازی و بهسازی اولویت با کدام خطوط است؟
در موضوع بازسازی و بهسازی اولویت با خطوط قدیمی و در راستای ایمن کردن خطوط است. بر همین اساس محورهایی که مصالح آنها سنتی است مانند محور جنوب که از سال ۱۳۱۷ بهعنوان اولین محور ریلی ایران راهاندازی شده و تنها یکبار در سال ۱۳۳۵ تبدیل روسازی از ریل و تراورس ۲A به ریل و تراورس U۳۳ داشته است و در طول سنوات گذشته هیچ بازسازی و نوسازی در این خطوط انجام نشده بود.
در بحث بازسازی و بهسازی محور جنوب با چه مشکلاتی روبهرو بودهاید؟
اداره کل خط و سازه فنی با توجه به شرایط صعبالعبور بودن، وجود قوسهای با شعاع پایین، شیب و فرازهای تند و شرایط کوهستانی از قبیل تونل و ترانشه در محور با تلاش کلیه همکاران در مناطق توانست برای اولین بار طی سه سال گذشته حدود ۱۲۰ کیلومتر از مشکلترین بخش این محور در مناطق لرستان و زاگرس را بازسازی نماید و اکنون از محور جنوب تنها ۵ بلاک باقیمانده است که برنامهریزی انجام آنها در سال ۹۶ صورت گرفته است بدینترتیب محور جنوب به طور کامل تا پایان سال ۹۶ بازسازی و بهسازی خطوط انجام میشود.
با توجه به موارد ذکر شده درباره محور جنوب و ترافیک بالای این خطوط، ورود به مبحث بازسازی و بهسازی این محور، شهامت و جرأت خاصی میطلبید که همکاران در مناطق و این اداره با یک برنامهریزی منظم و ایمن توانستند این بازسازی را انجام دهند که باعث کاهش سوانح و افزایش سرعت سیر قطارها خواهد شد.
در بازسازی و نوسازی خطوط با توجه سیاست راهآهن درباره حرکت به سمت قطارهای باری سنگین و سریعالسیر، آیا از ریلهای سنگین هم استفاده میشود؟
راهآهن در تمام برنامهریزیهای خود برای بهسازی و نوسازی خطوط همواره به این موضوع توجه دارد که بتواند شرایط را براساس نیازهای موجود و آتی ببیند. بر همین اساس سعی بر این شده است در بهسازی و نوسازی خطوط از ریل سنگین استفاده شود تا در آینده با توجه به نیاز به سرعت بالا بتوان از خطوط بهرهبرداری گردد.
البته در بعضی از محورها از جمله جنوب، سرعت قطارها وابسته به شعاع قوسها بوده و با توجه به غالب بودن هندسه محور، تنها سرعت را که جوابگویی آن قوس باشد میتوان بهرهبرداری نمود، مشابه سرعت۶۰ کیلومتر در مناطق لرستان و زاگرس حفظ کنیم تا سیر ایمن قطارها را داشته باشیم و البته برنامه مقاومسازی و افزایش ظرفیت بار محوری را هم مدنظر قرار دادهایم و مصالح به کار رفته، میتواند بار محوری خطوط را از ۲۰ تن به ۲۵ تن افزایش دهد.
از طرفی بحث مقاومسازی پلها برای افزایش ظرفیت بار محوری شروع شده است که تا «دورود» این پلها مقاومسازی شده و بین درود و اندیمشک هم این مقاومسازی را در برنامه داریم که با تکمیل این بخش، محور جنوب از تهران تا اهواز و از آنجا به سمت بنادر ظرفیت حملونقلی مسیر را با بار محوری ۲۵ تن خواهد داشت.
آیا برنامههای کاری شما با شرکت ساخت تداخل دارد؟
برنامههای این اداره بیشتر درباره پروژههای نت جاری و اساسی متمرکز است و شرکت ساخت در زمینه راهاندازی خطوط جدید فعالیت دارند، بنابراین برنامهریزی و سیاستگذاری و نظارت عالیه بر نگهداری و تعمیر در حین بهرهبرداری از راهآهنهای موجود از وظایف این اداره کل است. از طرفی خطوط دوم نیز در برنامههای راهآهن دیده شده که در حوزه فعالیت معاونت فنی و زیربنایی در حال اجرا میباشد که پس از راهاندازی به خطوط تحت نگهداری و تعمیر اضافه میشود.
درباره نت و استراتژی راهآهن اطلاعات بیشتری به خوانندگان بدهید:
«نت» در واقع نگهداری و تعمیر با استراتژیهای مختلفی بوده که در چند دهه گذشته با استراتژیهای جدیدی در دنیا پیاده شده است. امروزه اگر ما منتظر این باشیم که خطوط دچار مشکلی شود تا به سراغ آن جهت تعمیر برویم پذیرفته نیست و استراتژی جدید به سمت اقدام پیشگیرانه میرود که در واقع نت مبتنی بر قابلیت اطمینان و آماده به کاری مد منظر میباشد و باید از آماده بکار بودن خطوط اطمینان حاصل کنیم خطی را که در حال نگهداری و در اختیار بهرهبردار قرار دادیم باید بتواند ظرفیت موجود را در شرایط ایمن داشته باشد. یعنی پارامترهای قابلیت اطمینان، قابلیت دسترسی، قابلیت آماده به کاری سیستم و ایمنی را بتوانیم پیادهسازی کنیم.
مهمترین اولویتهای اداره کل خط و سازه در سال ۹۶ کدام هستند؟
یکی از مهمترین اولویتها، بهسازی و بازسازی کل محور جنوب است. و علاوه بر آن در محورهای دیگر از قبیل محور شمال، شمالغرب، جنوبشرق و کرمان که خطوط سنتی دارند، بازسازی خطوط مذکور به طول ۱۷۰۰ کیلومتر تا پایان برنامه ششم توسعه در برنامه کاری این اداره کل است. برای سال ۹۶ نیز در بخش بهسازی که پیشبینی ۲۴۰ کیلومتر شده است بخش اعظمی از این مقدار به این محورها تعلق خواهد یافت.
لینک خبر
ساز و کار اداره کل خط و سازههای فنی و نحوه اجرای نگهداری و تعمیر خطوط چگونه است؟
اجرای «نت خطوط و سازههای فنی» در مناطق ۱۹ گانه طی ۱۹ قرارداد تعمیر و نگهداری فیمابین این مناطق و پیمانکاران منعقد شده است که نت جاری از این طریق انجام میشود. درباره بازسازی و بهسازی نیز سالیانه بر حسب بودجه و امکانات موجود و توان اجرائی بخش خصوصی در کشور به میزان معدودی انجام میپذیرد.
در طول سه سال گذشته چه میزان از خطوط بازسازی و بهسازی شدهاند؟
براساس آمار موجود در زمینه فعالیتهای بازسازی این اداره کل طی سنوات اخیر سال ۹۲، ۱۱۲ کیلومتر، سال ۹۳، ۱۵۰ کیلومتر، سال ۹۴، ۱۷۱ کیلومتر و در سال ۹۵ تاکنون ۱۱۸ کیلومتر بازسازی خطوط انجام شده و پیشبینی ما برای بازسازی در سال ۹۶ ۲۰۰ کیلومتر است. این آمار برای بهسازی خطوط در سال ۹۲، ۱۲۲ کیلومتر، سال ۹۳، ۲۳۱ کیلومتر، سال ۹۴، ۲۲۴ کیلومتر و سال ۹۵ تاکنون ۱۹۷. ۵ کیلومتر بوده و پیشبینی برای سال ۹۶ بهسازی ۲۴۰ کیلومتر است.
در موضوع بازسازی و بهسازی اولویت با کدام خطوط است؟
در موضوع بازسازی و بهسازی اولویت با خطوط قدیمی و در راستای ایمن کردن خطوط است. بر همین اساس محورهایی که مصالح آنها سنتی است مانند محور جنوب که از سال ۱۳۱۷ بهعنوان اولین محور ریلی ایران راهاندازی شده و تنها یکبار در سال ۱۳۳۵ تبدیل روسازی از ریل و تراورس ۲A به ریل و تراورس U۳۳ داشته است و در طول سنوات گذشته هیچ بازسازی و نوسازی در این خطوط انجام نشده بود.
در بحث بازسازی و بهسازی محور جنوب با چه مشکلاتی روبهرو بودهاید؟
اداره کل خط و سازه فنی با توجه به شرایط صعبالعبور بودن، وجود قوسهای با شعاع پایین، شیب و فرازهای تند و شرایط کوهستانی از قبیل تونل و ترانشه در محور با تلاش کلیه همکاران در مناطق توانست برای اولین بار طی سه سال گذشته حدود ۱۲۰ کیلومتر از مشکلترین بخش این محور در مناطق لرستان و زاگرس را بازسازی نماید و اکنون از محور جنوب تنها ۵ بلاک باقیمانده است که برنامهریزی انجام آنها در سال ۹۶ صورت گرفته است بدینترتیب محور جنوب به طور کامل تا پایان سال ۹۶ بازسازی و بهسازی خطوط انجام میشود.
با توجه به موارد ذکر شده درباره محور جنوب و ترافیک بالای این خطوط، ورود به مبحث بازسازی و بهسازی این محور، شهامت و جرأت خاصی میطلبید که همکاران در مناطق و این اداره با یک برنامهریزی منظم و ایمن توانستند این بازسازی را انجام دهند که باعث کاهش سوانح و افزایش سرعت سیر قطارها خواهد شد.
در بازسازی و نوسازی خطوط با توجه سیاست راهآهن درباره حرکت به سمت قطارهای باری سنگین و سریعالسیر، آیا از ریلهای سنگین هم استفاده میشود؟
راهآهن در تمام برنامهریزیهای خود برای بهسازی و نوسازی خطوط همواره به این موضوع توجه دارد که بتواند شرایط را براساس نیازهای موجود و آتی ببیند. بر همین اساس سعی بر این شده است در بهسازی و نوسازی خطوط از ریل سنگین استفاده شود تا در آینده با توجه به نیاز به سرعت بالا بتوان از خطوط بهرهبرداری گردد.
البته در بعضی از محورها از جمله جنوب، سرعت قطارها وابسته به شعاع قوسها بوده و با توجه به غالب بودن هندسه محور، تنها سرعت را که جوابگویی آن قوس باشد میتوان بهرهبرداری نمود، مشابه سرعت۶۰ کیلومتر در مناطق لرستان و زاگرس حفظ کنیم تا سیر ایمن قطارها را داشته باشیم و البته برنامه مقاومسازی و افزایش ظرفیت بار محوری را هم مدنظر قرار دادهایم و مصالح به کار رفته، میتواند بار محوری خطوط را از ۲۰ تن به ۲۵ تن افزایش دهد.
از طرفی بحث مقاومسازی پلها برای افزایش ظرفیت بار محوری شروع شده است که تا «دورود» این پلها مقاومسازی شده و بین درود و اندیمشک هم این مقاومسازی را در برنامه داریم که با تکمیل این بخش، محور جنوب از تهران تا اهواز و از آنجا به سمت بنادر ظرفیت حملونقلی مسیر را با بار محوری ۲۵ تن خواهد داشت.
آیا برنامههای کاری شما با شرکت ساخت تداخل دارد؟
برنامههای این اداره بیشتر درباره پروژههای نت جاری و اساسی متمرکز است و شرکت ساخت در زمینه راهاندازی خطوط جدید فعالیت دارند، بنابراین برنامهریزی و سیاستگذاری و نظارت عالیه بر نگهداری و تعمیر در حین بهرهبرداری از راهآهنهای موجود از وظایف این اداره کل است. از طرفی خطوط دوم نیز در برنامههای راهآهن دیده شده که در حوزه فعالیت معاونت فنی و زیربنایی در حال اجرا میباشد که پس از راهاندازی به خطوط تحت نگهداری و تعمیر اضافه میشود.
درباره نت و استراتژی راهآهن اطلاعات بیشتری به خوانندگان بدهید:
«نت» در واقع نگهداری و تعمیر با استراتژیهای مختلفی بوده که در چند دهه گذشته با استراتژیهای جدیدی در دنیا پیاده شده است. امروزه اگر ما منتظر این باشیم که خطوط دچار مشکلی شود تا به سراغ آن جهت تعمیر برویم پذیرفته نیست و استراتژی جدید به سمت اقدام پیشگیرانه میرود که در واقع نت مبتنی بر قابلیت اطمینان و آماده به کاری مد منظر میباشد و باید از آماده بکار بودن خطوط اطمینان حاصل کنیم خطی را که در حال نگهداری و در اختیار بهرهبردار قرار دادیم باید بتواند ظرفیت موجود را در شرایط ایمن داشته باشد. یعنی پارامترهای قابلیت اطمینان، قابلیت دسترسی، قابلیت آماده به کاری سیستم و ایمنی را بتوانیم پیادهسازی کنیم.
مهمترین اولویتهای اداره کل خط و سازه در سال ۹۶ کدام هستند؟
یکی از مهمترین اولویتها، بهسازی و بازسازی کل محور جنوب است. و علاوه بر آن در محورهای دیگر از قبیل محور شمال، شمالغرب، جنوبشرق و کرمان که خطوط سنتی دارند، بازسازی خطوط مذکور به طول ۱۷۰۰ کیلومتر تا پایان برنامه ششم توسعه در برنامه کاری این اداره کل است. برای سال ۹۶ نیز در بخش بهسازی که پیشبینی ۲۴۰ کیلومتر شده است بخش اعظمی از این مقدار به این محورها تعلق خواهد یافت.
لینک خبر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.