| کد خبر: 122763 |

تجربیات احداث خط یک مترو اصفهان، پشتوانه علمی برای احداث خط ۲

تین‌نیوز|  همایش دوروزه "بررسی تجارب ساخت مترو در بافت تاریخی شهرهای اصفهان و لندن" در راستای حفظ میراث فرهنگی و ارائه تاییدات یونسکو و ایکوموس جهانی در مورد متروی اصفهان با مقایسه راهبردهای عملیاتی آن در شهرهای تاریخی جهان در اصفهان برگزار شد.
 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان ، همایش 2 روزه "بررسی تجارب ساخت مترو در بافت تاریخی شهرهای اصفهان و لندن" با رویکرد حفظ میراث فرهنگی با حضور مسئولان استانی و شهری اصفهان صبح امروز از سوی سازمان قطارشهری اصفهان و حومه و همچنین مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل اصفهان در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.

رئیس مرکز اصفهان‌ شناسی و خانه ملل در ابتدای این همایش با تقدیر از حضور مدیران و فرهیختگان در این همایش اظهار داشت: اصفهان شهر زیبای خدا و شهری است که نامش در پهنه کشور ایران و در قلب نقشه ایران همیشه و همواره درخشان بوده است. شهری که قدمتی همپای ایران بلندآوازه دارد و سابقه هشت بار پایتختی را در تاریخ خود دارد، نام اصفهان با عقلانیت مدنی ایرانی و بلوغ معرفت‌شناختی دانش تمدنی قرین است.

حمید فرهمند با بیان اینکه اصفهان زادگاه بزرگانی همچون میرعماد، استاد علی‌اکبر اصفهانی و میرفندرسکی و شیخ بهایی است، تصریح کرد: نقش تولیدات علمی، صنعتی و هنری در رشد و بلوغ هنر ایرانی اسلامی بر کسی پوشیده نیست و اگر دوران صفویه را فرصتی مناسب برای بیان نبوغ ایرانی بنامیم، به جایگاه رفیع ایران پی خواهیم برد و دروان معاصر دوران نبوغ ایثار و رشادت است که در این دوره نیز فرصتی تاریخی ایجاد شده که به بازخوانی بزرگان این عرصه پی ببریم.

استفاده از تجارب و فناوری‌های روز دنیا در عرصه ساخت مترو
وی با بیان اینکه این مرکز به تبیین بازخوانی نظریه تمدنی اصفهان می‌پردازد، خاطرنشان کرد: این مرکز درصدد آن است که در عرصه فرهنگ و هنر به ایجاد هم‌اندیشی فرهیختگان و هنرمندان در راستای بلوغ و تبلور اندیشه توسعه نظریه تمدنی اصفهان و بازخوانی این تمدن بپردازد.
رئیس مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل بیان کرد: امیدوار هستیم که این همایش نقطه عطفی باشد که بتوانیم از تجارب و فناوری‌های روز دنیا در عرصه بررسی چالش‌های موجود در عرصه ساخت مترو و استفاده از فناوری‌های نوین گام مثبتی برداریم. این مسئله زمینه توسعه و بهینه‌سازی ساخت مترو در بافت تاریخی شهر اصفهان را فراهم می‌کند.

دغدغه حفظ آثار میراث فرهنگی مد نظر قطارشهری اصفهان
محمدجواد شعرباف ، مشاور عالی شهردار اصفهان نیز در این همایش بیان کرد: به‌عنوان یک شهروند اصفهانی حس تعلق به آثار و ابنیه تاریخی اصفهان دارم و همه مدیران استان و شهر اصفهان بر این موضوع اتفاق‌نظر دارند که باید آثار میراث فرهنگی حفظ شود.
وی با بیان اینکه امروز بزرگ‌ترین معضل کلان‌شهرها، بحث محیط‌زیست و حمل‌ونقل است و امروز این دو بلای شهرهای بزرگ شده که با برنامه‌ریزی شهری و حمل‌ونقل ضمن حفاظت از آثار تارخی با استفاده از علم و تکنولوژی روز دنیا می‌توان این معضل‌ها را رفع کرد، تصریح کرد: احداث خطوط مترو یکی از مهم‌ترین و بهترین راه برای حل مسائل تردد شهری است که این محل تنها برای شهر اصفهان نیست بلکه بسیاری از شهرهای تاریخی جهان خط مترو را در بافت تاریخی خود دارند.

تجربیات احداث خط یک مترو اصفهان، پشتوانه علمی برای احداث خط 2
مشاور عالی شهردار اصفهان با اشاره به تجار ساخت مترو در بافت تاریخی شهرهای اصفهان و لندن بیان کرد: در بسیاری از شهرهای تاریخی جهان خط مترو با سابقه بیش از 100 سال فعالیت می‌کنند، پس ما ملزم با استفاده از فناوری هستیم.
وی ادامه داد: از ابتدا، یکی از چالش‌های مهم خط مترو در اصفهان مشکلات و تضادهای بین میراث فرهنگی و مترو بوده که با توجه به این موضوع، تصمیم بر آن شد که با نشست‌های مستمر در سطح بین‌المللی، ملی، استانی و شهری این مسائل را مورد بررسی قرار دهیم.

عملیات اجرایی مترو با نظارت مستمر سازمان میراث فرهنگی انجام می‌شود
شعرباف با بیان اینکه در حال حاضر یک کمیته راهبردی 5 نفره در سطح ملی با حضور 3 نماینده از میراث فرهنگی تشکیل شده، بیان کرد: بعد از سال‌ها توقف خط مترو، ساخت آن در دستور کار قرار گرفت و کاوش‌های میراث فرهنگی و با نظارت مستمر سازمان میراث فرهنگی، عملیات انجام شد.
وی با بیان اینکه خط یک مترو اصفهان جزو برنامه توسعه سازمان ملل بود که توسط نماینده آن خطوط 3 گانه مترو اصفهان طراحی و سپس در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تصویب شد، ادامه داد: پس از شروع عملیات اجرایی از سال 2003 تا 2013 چالش‌های آن توسط سازمان یونسکو مورد بررسی قرار گرفته و خوشبختانه خط 1 با تصویب یونسکو از دستور کار بررسی خارج و تمام بخش‌های میراثی آن مستند و حفظ شده است.
مشاور عالی شهردار اصفهان افزود: قبل از شروع هر عملیات اجرایی در بافت تاریخی شهر اصفهان کاوش‌های مدنظر میراث فرهنگی زیرنظر کمیته راهبردی صورت گرفته و این بخش‌ها احیا شدند و با توجه به دغدغه‌های مختلف خود در حوزه میراث فرهنگی، تاکنون بیش از 9 میلیارد تومان در این حوزه هزینه کرده‌ایم.

چرا خط 2 مترو از زیر میدان امام(ره) عبور نمی‌کند؟
وی با بیان اینکه قرار بود خط 2 متروی اصفهان نیز از میدان نقش‌جهان عبور کند که این موضوع نیز بحث‌هایی را به دنبال داشت، بیان کرد: در این زمینه مطالعات مسیر جایگزین احتمالی خط 2 زیر نظر یونسکو انجام شد و هیئتی از ایکوموس جهانی و یونسکو گزارش تهیه کردند و با نامه میراث فرهنگی در اجلاس سی و نهم، عبور مترو از زیر میدان امام(ره) تصویب شد با این حال، با عنایت به نیاز به عملیات باستان‌شناسی طی 5 سال زمان عملیات اجرایی و بهره‌برداری مترو به طول می‌انجامید.
شعرباف تصریح کرد: در این زمینه، با توجه به اقدامات باستان‌شناسی قابل توجه مورد نیاز در این خط و هزینه‌ بالا، در جلسه‌ای با حضور مسئولان و مدیران در کمیته فنی شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تصویب شد که خط 2 از میدان عبور نکند. خوشحال هستیم که امروز احداث خط 2 نیز آغاز شده است.

فعالیت‌های موثر برای احداث مترو در 3 سال گذشته
وی بیان کرد: در مدت 3 سال گذشته قدم‌های مؤثری در رابطه با احداث مترو در بافت تاریخی اصفهان برداشته شده که این موضوع، بخشی از دغدغه‌های فکری دوستداران میراث فرهنگی را برطرف کرده است.
مشاور عالی شهردار اصفهان با بیان اینکه هر کیلومتر مترو هزینه‌های قابل توجهی به دنبال دارد، بیان کرد: تا کنون ریالی از منابع خزانه برای احداث مترو پرداخت نشده و شهرداری اصفهان با چنگ و دندان این پروژه را جلو می‌برد. به هر حال مردم اصفهان برای تردد شهری دچار مشکلات زیادی هستند که امیدوار هستیم با همکاری و مشارکت بیشتر این معضل شهری مرتفع شود.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.