|
کد خبر:
122311
|
وزارت اقتصاد؛ تولد نخستین وزارتخانه استراتژی محور
تیننیوز| وزارت امور اقتصادی و دارایی، نخستین وزارتخانهای محسوب می شود که نظام جامع در زمینه مدیریت استراتژیک را طراحی و پیاده کرده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ این وزارت دارای یک سند راهبردی با هفت اولویت راهبردی است و در عین حال تمام زیرمجموعه های خود را موظف کرده است سند راهبردی خود را مبتنی بر سند راهبردی وزارت اقتصاد و در هفت محور (مطابق هفت اولویت راهبردی) تنظیم کنند.
22 "مرکز مسئولیت" این وزارت خانه، هم اکنون دارای اهداف کمی 4 ساله و اقدامات راهبردی و عملیاتی سالانه هستند. عملکرد این مراکز بر اساس این اسناد، سه ماهه پایش می شود و این مراکز فرصت دارند که این سند را روزآمد کنند.
اهمیت راهبرد محوری در مدیریت
برنامه ریزی راهبردی (استراتژیک) فرآیندی است که برای تعریف راهبرد سازمان و با هدف تصمیم گیری برای چگونگی یافتن منابع مورد نیاز برای رسیدن به مقصود استراتژی، طراحی می شود.
اهمیت استراتژی در این نکته نهفته است که تا زمانیکه سازمان نداند اکنون دقیقاً کجا قرار گرفته است نمیتواند مقصد مطلوب خود را هدف گذاری کند.
بنابراین پس از آن که روشن شد در چه موقعیتی قرار دارد باید آنچه میخواهد باشد را به درستی تعریف کرده و چگونگی رسیدن به آن جایگاه را مشخص کند. مستندات حاصل از این فرایند را برنامه راهبردی سازمان مینامند.
با توجه به اهمیت چنین سند و برنامهای همان گونه که شرحش رفت در وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی و دستگاههای تابعه راهبردها تدوین شده و اکنون در حال حاضر امکان مشاهده این اسناد برای افشای مسئولیت ها و اهداف عملکردی در تارنماهای مربوط وجود دارد.
همچنین سامانه اختصاصی مدیریت استراتژیک وزار امور اقتصادی و دارایی نیز اطلاعات مربوط به برنامه های راهبردی را در معرض عموم قرار داده است.
پیام علی طیب نیا وزیر اقتصاد در حوزه مدیریت استراتژیک در سایت این وزارت خانه چنین درج شده است: هر مجموعهای اگر بخواهد موثر، منسجم و موفق باشد باید ایده روشنی نسبت به آینده داشته باشد. سازمانها از جمله وزارت امور اقتصادی و دارایی اگر هدف و راهبرد مشخصی نداشته باشد، دچار روزمرگی، انفعال، تعلل و رخوت میشوند. به همین جهت از روز اولی که کار را در وزارت اقتصاد شروع کردم فرآیند مدیریت استراتژیک آغاز و تا روز آخر نیز ادامه خواهد داشت.
با توجه به نگاه مثبت مقام عالی وزارت به مدیریت استاندارد و مبتنی بر رویکردهای جهانی به دستور وزیر، افرادی که پیشنهادهایی برای بهبود سند راهبردی داشته باشند جایزه میگیرند.
جزئیات سند راهبردی وزارت اقتصاد
وزارات امور اقتصادی و دارایی در قالب یک ابر پروژه بعد از تدوین ماموریت خود با توجه به شرایط اقتصادی کشور، 4 اولویت اصلی و 3 اولویت راهبردی پشتیبان تدوین کرده است. عناوین هفت اولویت وزارت اقتصاد شامل افزایش توان ثروت آفرینی در کشور، تامین مالی پایدار دولت و کاهش اتکاء به درآمدهای نفتی، افزایش شفافیت وسلامت و انضباط مالی – اداری، ایجاد و یکپارچه سازی سامانه های اطلاعات مدیریتی و عملیاتی، افزایش مشارکت در سیاست گذاری و قانون گذاری، افزایش هم افزایی درون سازمانی و همکاری فراسازمانی، توسعه هدفمند سرمایه انسانی و سازمانی است.
برنامه راهبردی وزارت امور اقتصادی و دارایی در دوره فعالیت دولت یازدهم و ذیل 7 هدف مذکور، شامل 400 هدف کمی و 800 اقدام عملی است که به تمامی دستگاههای ذی ربط ابلاغ شده است.
ابرپروژه تدوین و جاریسازی اسناد راهبردی در سطح وزارت امور اقتصادی و دارایی و تمام معاونتها، سازمانها، بانکهای دولتی، شرکتهای زیرمجموعه و بیمه ایران برای اولین بار در در طول فعالیت وزارتخانه از ابتدای دولت یازدهم، با جدیت ادامه دارد و در دورههای مشخص ارزیابی عملکرد در چارچوب این سند انجام شده و در اختیار تصمیم گیران قرار خواهد گرفت.
مدیریت استراتژیک وزارت امور اقتصادی و دارایی شش گام اساسی دارد.
گام اول این مدیریت تحلیل و گفت و گوی راهبردی در اسناد بالادستی، محیط و ذینفعان است.
در گام دوم این وزارت خانه به تدوین یا بازتدوین سند اهداف راهبردی کمی و تعیین مهم ترین متغیرهای هدف پرداخت.
در گام بعدی تدوین و بازتدوین اقدامات راهبردی و تعیین مهم ترین برنامه های اجرایی مورد توجه قرار گرفت.
یادگیری و پاداش راهبردی چهارمین گام در مدیریت استراتژیک این وزارت خانه است. بدین معنی که بازخورد حاصل از اجرای برنامه مورد تحلیل قرار گرفته و برمبنای عملکرد راهبردی هر مرکز مسوولیت پاداشی مدنظر قرار بگیرد.
پایش راهبردی گزارش های عملکرد سه ماهه و سالانه گام مهم بعدی مدنظر در مدیریت استراتژیک وزارتخانه است.
در نهایت به عنوان ششمین و آخرین گام جاری سازی محتوای اسناد راهبردی در عرصه عمل در مراکز مسئولیت مدنظر قرار گرفته است.
سند راهبردی تنظیم شده در وزارت امور اقتصادی و دارایی پنج ویژگی مشخص دارد. ویژگی اول آن است که این سند منتهی به اهداف کمی قابل اندازه گیری شده است. مشخص بودن سهم هر "مرکز مسئولیت" از جمله معاونت، سازمان و شرکت، بانک و بیمه دیگر ویژگی این سند است.
ویژگی سوم این سند تعیین اقدامات عملی زمان بندی شده است. چهارمین ویژگی سند راهبردی وزارت اقتصاد، ریشه داشتن در اسناد بالادستی کشور از جمله سند چشم انداز 20ساله و سیاست های کلی نظام است.
در نهایت مشارکت تمام مراکز مسئولیت در تهیه سند مدیریت استراتژیک آخرین ویژگی این برنامه راهبردی منحصر بفرد است.
همه مراکز مسئولیت در وزارت خانه شامل معاونت نظارت مالی و خزانهداری کل کشور، معاونت امور اقتصادی، معاونت امور بانکی و بیمه و نظارتبر اجرای سیاستهای کلی اصل 44، معاونت توسعه مدیریت و منابع، معاونت امور حقوقی و مجلس، سازمان امور مالیاتی کشور، گمرک جهوری اسلامی ایران، سازمان خصوصیسازی، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانکها و بیمههای دولتی، سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان حسابرسی، سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی، شرکت سرمایهگذاریهای خارجی ایران، و هفت بانک دولتی و بانک خصوصی که در ان دولت سهام دارد (ملی، سپه، مسکن، صنعت و معدن، کشاورزی و پست بانک، و توسعه صادرات) و بیمه ایران موظف شدند که در راستای این هفت اولویت اهداف کمی چهارساله و اقدامات راهبردی خود را ارائه کنند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.