| کد خبر: 122283 |

صنعت خودرو، انحصاری تر می شود؟!

تین‌نیوز| ماجرای فروش بلوکی سهام شرکت سرمایه گزاری ملی ایران توسط بانک تجارت، می تواند زمینه ساز شکل گیری انحصار بیشتر در صنعت خودرو کشور شود. در حالی که دغدغه همه برنامه ریزان و فعالان اقتصاد رقابتی تر کردن فضای اقتصادی کشور است، باید دید در روز فروش چه اتفاقاتی خواهد افتاد و آیا این احتمال محقق می شود یا نه.
 
به گزارش تابناک، تجربه اقتصاد جهانی نشان می دهد که بازارهای رقابتی در تامین منافع مصرف کننده چه از نظر قیمتی و چه از نظر کیفی، نسبت به بازارهای انحصاری و متمرکز عملکرد بهتری داشته اند. یکی از نمونه های بارز آن که در اقتصاد ایران قابل مشاهده است، صنعت خودروسازی است. صنعت خودروسازی و انحصار دو شرکت خودروساز بر بخش بزرگی از بازار داخل، مسئله ای است که مصرف کنندگان با گوشت و پوست خود احساس کرده اند. گلایه هایی که هر روزه و در شکل های متفاوت چه در قالب قیمت های بالا و چه در باب کیفیت خودروها منتشر می شود، نمونه ای است که احساس نارضایتی ایجاد شده در جامعه از وضعیت خودرو و خودروسازها را بیان می کند. 
 
اما در روزهای اخیر خبری در رسانه ها منتشر شده است که حکایت از انحصاری تر شدن بازار خودرو در کشور دارد و این مسئله می تواند یک زنگ خطر برای منافع مصرف کننده در کشور قلمداد شود. در آخرین روز بهمن ماه اطلاعیه ای از سوی بانک تجارت منتشر شد که این بانک  زمان و شرایط واگذاری ۴۹.۸ درصد قدیمی ترین شرکت سرمایه گذاری بورس ایران یعنی سرمایه گذاری ملی را اعلام کرد و به این ترتیب مقرر شده 14 اسفند بیش از 3 میلیارد و 486 میلیون سهم سرمایه گذاری ملی به قیمت پایه هر سهم 4253 ریال روانه میز فروش شود. 
 
ترکیب سهامداران سرمایه گذاری ملی ایران (ونیکی)
 
صنعت خودرو، انحصاری تر می شود؟!
 
به نظر می رسد این اقدام بانک تجارت در جهت جبران زیان 1500 میلیارد تومانی باشد که به سهامداران این بانک در میانه بهمن ماه وارد شد؛ بعد از بازگشایی نماد بانک تجارت در بورس، سهامداران ضرر زیادی را متحمل شدند و هر سهم در حدود ۳۵ تومان با کاهش مواجه شد. بعد از آن به دلیل کاهش ضرر سهامداران بانک تجارت، تصمیم گرفت سهام شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران را به‌صورت بلوکی واگذار کند. عاملی که با حرف‌وحدیث‌های بسیاری همراه بوده و خبرها حکایت از این دارد که بانک تجارت می‌خواهد سهام خود را در اختیار شرکت قطعه‌سازی کروز قرار دهد. و در تایید این خبر یک منبع آگاه در بورس تهران در این باره و به نقل از خبرگزاری فارس گفته است، شرکت قطعه‌سازی کروز که طی ماه‌های گذشته توانست از طریق خرید سهام کنترلی سه شرکت سرمایه‌گذاری به بلوک کنترلی گروه بهمن دست یابد، هم‌اکنون توانسته از طریق مذاکره با بانک تجارت و تعیین برخی وثائق، تا حدود زیادی نظر این بانک را برای تملک این دارایی به نفع خود جلب کند. 
 
ارتباط فروش "ونیکی" توسط بانک تجارت و انحصار بازار خودرو!
شرکت سرمایه گذاری ملی ایران (ونیکی) را شاید بتوان مهمترین شرکت بورس در ایران دانست. شرکتی با قدمتی ۴۱ ساله که هم اکنون پرتفویی ۲ هزار میلیاردی در بورس دارد. هنر این شرکت این بوده که با این پرتفو، 40 صندلی هیات مدیره را در شرکت های مختلف که بنوعی مهمترین شرکت های بورس هستند در اختیار دارد. دلیل قدرت این شرکت و حضور در 40 شرکت دیگر، علاوه بر قدمت و اعتبار، تصوری است که در میان اهالی بورس راجع به این شرکت وجود دارد. اهالی بورس معتقدند که این شرکت، حافظ منافع سهامداران اقلیت در هیات مدیره شرکت های بزرگ است و اجازه نمی دهد تا سهامداران بزرگ حقوق سهامداران کوچک را نادیده بگیرند. 
 
سهام شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران به این دلیل برای قطعه‌سازی کروز جذاب شده که نماد ونیکی دارای ۴ درصد از سهام ایران‌خودرو و دو درصد از سهام سایپا است. در این جا این سوال مطرح است که مالکیت 4 درصدی چگونه می تواند به انحصار صنعت خودرو بینجامد. 
 
ترکیب سهامداران ایران خودرو (خودرو)
 
صنعت خودرو، انحصاری تر می شود؟!
 
برای پاسخ به این سوال باید این نکات را در نظر گرفت:
1-سهم 4 درصدی سرمایه گذاری ملی ایران در ایران خودرو سهم طلایی است و متعادل کننده بین مالکان خصوصی و دولتی ایران خودرو است
2-و از طرفی به‌تازگی شرکت خودروسازی بهمن را نیز در اختیار گرفته است
3-به نقل از تیتر شهر، حدود 23 تا 25 درصد سهام متعلق به کروز است
4-حدود 20 الی 22 درصد سهام ایران خودرو به شکل سهام خزانه بوده و در اختیار شرکت های تابعه ایران خودروست
 
و در نتیجه هر گروهی که بتواند حدود 30 درصد از سهام ایران خودرو را تصاحب کند، با کنترلی که روی توابع آن پیدا می کند، عملا مدیریت بیش از 50 درصد ایران خودرو را در اختیار گرفته و به عبارت دیگر، ایران خودرو را تصاحب کرده است و با این حساب به نظر می رسد که صنعت خودرو با قرار گرفتن در اختیار یک شرکت شکل انحصارتری حتی بیشتر از شرایط امروزش پیدا کند. 
 
شائبه دورخیز کروز برای تصاحب شرکت سایپا:
شرکت کروز، بزرگترین شرکت قطعه سازی خودرو ایران است که از گذشته به دنبال تصاحب شرکت سایپا از طریق تهاتر طلب خود از این شرکت بوده اما با اقدامات نهادهای امنیتی از این اقدام جلوگیری شد. به گزارش خبرگزاری فارس، اسفند سال گذشته سید رضا نوروززاده، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع با حکم وزیر صنعت از کار برکنار شد. هرچند در آن زمان دلایل این برکناری اعلام نشد اما طبق آخرین اطلاعات، دلیل اصلی این برکناری، فراهم کردن مقدمات تصاحب شرکت سایپا توسط شرکت کروز به عنوان غول بزرگ قطعه سازی کشور بوده است.
 
بر این اساس، زمستان سال گذشته تیمی از دولت به عاملیت نوروز زاده قصد داشت با عدم افشای دارایی ها و به روز نبودن ارزش سرمایه های واقعی گروه خودروسازی سایپا و زیان ده نشان دادن این شرکت، مقدمات دست یافتن شرکت کروز به سهام حداکثری سایپا را فراهم کند. پس از اطلاع وزیر صنعت از این طرح، مدیر عامل شرکت سایپا مأمور رسیدگی به موضوع شده و با تشکیل تیم ویژه ای، ارزش دارائی های شرکت سایپا به روزرسانی شد و در نهایت نوروززاده توسط وزیر برکنار شد.
 
نحوه واگذاری این سهام توسط بانک تجارت:
یکی از موضوعاتی که درباره فروش سهام نماد ونیکی حرف و حدیث‌های بسیاری به وجود آورده است نوع واگذاری سهام وجود دارد. در اطلاعیه‌ای که توسط بانک تجارت در سایت بورس قرار گرفته آمده است که  در حدود سه میلیارد ۵۰۰ میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران به قیمت پایه ۴۲۵۳ ریالی هر سهم به شرایط زیر واگذار شود و خریدار موظف است مبلغ ۱۰۵۰ میلیارد ریال از کل مبلغ معادله را به صورت نقد ظرف ۹ روز کاری مطابق مقررات شرکت بورس اوراق بهادار تهران پرداخت نماید. پرداخت بقیه معامله ثمن به شرح زیر است:
 
1-انتقال معادل ۱۰۵۰ میلیارد ریال سهم از بین سهام اعلام شده به عنوان ۵۰ شرکت فعال بورس اوراق بهادار تهران برای سه ماهه دوم سال ۹۵ که بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده، دو سال گذشته زیان‌ده نباشد. 
2-مابقی در ۵ قسط مساوی با فواصل یک‌ساله که سررسید اولین قسط یک سال پس از تاریخ قطعیت معامله در شرکت بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. 
 
در زمینه شرایط فروش سهام شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران دو نکته بسیار شبهه‌برانگیز است. نکته اول اینکه چه دلیل دارد که لزوماً ۵۰ شرکت فعال بازار بورس انتخاب شود  نکته بعدی و مهم‌تر این است که چه لزومی دارد مقداری از تعهدات خریدار صرفاً به‌صورت سهام واگذار شود و چرا دست خریدار را برای شرکت در مزایده باز نگذاشته است. با توجه به این شبهات و شایعه‌های موجود در بازار،  گویا همه‌چیز به نفع یک شرکت خاص تمام خواهد شد و نتیجه آن می‌تواند عواقب سنگین و تخریب‌کننده‌ای بر بازار خودروی کشور داشته باشد و مطمئناً هیچ‌کسی از آن منتفع نخواهد شد. 
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.