| کد خبر: 122054 |

تجمع مقابل مجلس در اعتراض به تاکسی های اینترنتی

تین‌نیوز| تعدادی از رانندگان تاکسی تلفنی در اعتراض به فعالیت اسنپ و تپسی دیروز مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

 
فناوران- این رانندگان تاکسی تلفنی پلاکاردهایی همچون «دولت تدبیر و امید به داد ما برسید» و «دولت تدبیر و امید شما امید ما هستید» در دست داشتند.
 
در نامه این تجمع کنندگان به نمایندگان مجلس آمده است: از سال 1393 دو شرکت با نامه های اسنپ و تپ سی با سرمایه گذاری افراد خارجی در ایران تاسیس شده است. شرکت اسنپ از اتحادیه فناوران رایانه تهران مجوز تولید نرم افزار رایانه ای و شرکت تپسی مجوز کافی نت را دریافت کرده اند. اما پا را از حیطه مجوز فعالیت خود فراتر گذاشتند و اقدام به فعالیت در عرصه حمل و نقل در تهران کرده اند. همان طورکه استحضار دارید متولی حمل و نقل عمومی در تهران، شهرداری تهران و اتحادیه موسسات اتومبیل کرایه است.

هر شرکت یا موسسه ای طبق ماده 87 قانون نظام صنفی جهت دایر کردن هر نوع شغلی در فضای مجازی باید از اتحادیه مربوط به همان صنف پروانه داشته باشد. به دلیل تداخل صنفی شرکت های مزبور اتحادیه موسسات اتومبیل کرایه شکایات متعددی به وزارت صنعت و معدن، اتاق اصناف، اتحادیه فناوران رایانه و قوه قضاییه داده است اما به دلیل حمایت های دولتی و سرمایه های کلان شرکت های اسنپ و تپسی، این شکایت راه به جایی نبرده و عدالت اجرا نشده است.
 
این دو شرکت مدعی هستند به دلایلی با فعالیت خود به مردم، رانندگان و دولت خدمت می کنند که در رد این ادعا، این استدلال ها تقدیم می شود:
1- مدعی هستند که از فناوری نوین بهره جسته و دانش بنیان هستند و رونق اقتصادی را به همراه آورده اند. در حالی که نرم افزار مورد استفاده آنان کپی شده از نرم افزار شرکت اوبر است که در آمریکا فعالیت دارد و به دلیل نبود قانون کپی رایت در ایران، موفق به استفاده از آن شده اند.
 
2- این دو شرکت مدعی کارآفرینی هستند درحالی که رانندگان ما را به سیستم معیوب خود منتقل کرده اند و صد البته به دلیل ورود خیل عظیم رانندگان شهرستانی که شب ها پس از اتمام کار در کنار خیابان داخل خودرو خود اطراق می کنند و استفاده از رانندگان غیر حرفه ای که نیاز مبرمی به شغل ندارند، سبب تعطیلی سه هزار آژانس و بیکاری حداقل 10 هزار نفر از افراد مشغول به کار در این موسسات و 300هزار تاکسی دار خواهند شد.
 
3- مدعی کاهش هزینه حمل و نقل هستند که این موضوع شعاری بیش نیست. در واقع این دو شرکت در حقیقت با دامپینگ و رقابت مکارانه به طور مصنوعی با پرداخت اضافه کرایه 40 درصدی به رانندگان، نرخ کرایه ها را پایین آورده اند و به این وسیله به دنبال حذف رقبا در بازار هستند. در نتیجه مطمئنا پس از حذف رقبا چند برابر این پول ها را از مردم بازپس خواهند گرفت.
 
یک محاسبه ساده نشان می دهد حداقل دویست هزار سرویس در روز توسط این دو شرکت انجام می شود که با احتساب میانگین هر سرویس 15 هزار تومان، ماهانه 18 میلیارد تومان توسط این دو شرکت به رانندگان پرداخت می گردد. تحقیق بفرمایید این پول ها از چه منبعی تامین شده و آیا سرمایه گذاران خارجی دل شان برای ملت ایران سوخته است؟!
4- این دو شرکت مدعی افزایش درآمد رانندگان هستند. فرض بفرمایید سرویس های درخواستی از آژانس ها چهارصد هزار سرویس در روز است. در صورت تعطیلی آژانس ها این سرویس ها به این دو شرکت منتقل خواهد شد. حال باید این تعداد سرویس علاوه بر رانندگان آژانس بین رانندگان شهرستانی و غیر حرفه ای و تفننی که در سیستم عضو شده اند، تقسیم گردد. درآمد رانندگان نه تنها افزایش بلکه کاهش می یابد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.