| کد خبر: 122034 |

◄ مصوبه ۷ و نیم میلیارد دلاری راه‌آهن با همکاری وزارت نفت

تین‌نیوز|

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن با اشاره به اینکه همه نگاه‌ها به بخش ریلی نسبت به شقوق دیگر، ویژه است اظهار داشت: وظیفه داریم با توجه به شرایط خاص اقتصادی و سیاسی در کشور، راه‌آهن را که یک ضرورت ملی است به جایگاه اصلی خود برسانیم.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز؛ سعید رسولی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن در گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کشور در خصوص وظایف روابط عمومی و شیوه برخورد روابط عمومی در سازمان سخن گفت. لازم به ذکر است که روابط عمومی راه‌آهن در جشنواره روابط عمومی‌های سراسر کشور به عنوان روابط عمومی برگزیده انتخاب شد.

رسولی با اشاره به اینکه راه‌آهن امروز در مسیر توسعه قرار گرفته است و جایگاه مطلوبی را به دلیل ظرفیت‌های قانونی پیدا کرده و خود را در کانون توجهات دولت و مجلس قرار داده است، اظهار داشت: جذب سرمایه بخش خصوصی، پیگیری روابط بین‌الملل، بودجه‌ریزی، آمار، آموزش و تحقیقات و تنظیم و پیگیری درج احکام در لایحه برنامه از وظایف معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن است و در این سال‌ها توانستیم به دستاوردهای خوبی در بخش قانون‌گذاری برسیم.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن ادامه داد: با توجه به اینکه باید نگاه ما در راه‌آهن متفاوت باشد، برخی احکام پیشنهادی دولت در لایحه برنامه به طور کامل در مجلس مصوب شد که می‌توان به اختصاص یک درصد از درآمد فروش نفت و گاز دولت به راه‌آهن و توسعه ریلی اشاره کرد، این حکم حدود یک میلیارد دلار برای راه‌آهن و توسعه ریلی درآمد ایجاد می‌کند، این اعتبارات راه‌آهن را به منبع ثابت اعتباری متصل می‌کنند و متولیان ریلی در طول برنامه ششم می‌توانند برنامه‌ای درازمدت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در ماده 70 قانون الحاق 2 حکمی به تصویب رسید مبنی بر اینکه 1 درصد از قیمت فروش نفت‌گاز به توسعه ریلی اختصاص یابد ادامه داد: حمایت و تضمین سرمایه‌گذاری خصوصی در بخش ریلی حکمی مترقی است که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نزد بانک‌ها طبق این حکم توسط راه‌آهن تضمین می‌شود.
 
معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن در ادامه خاطرنشان کرد: در این حکم پیش‌بینی شده راه‌آهن با استفاده از منابع فنی و اعتباری طرح‌های سرمایه‌گذاری را اقتصادی کنند.
 
وی با اشاره به اینکه در قانون بودجه سال 93 تبصره 2 بند «ق» را داشتیم که در راستای کاهش مصرف سوخت و ارتقاء بهره‌وری بندی مترقی بود ادامه داد: در قانون ماده 12 رفع موانع تولید قانون دائمی شد که طبق آن تا 100 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری که منجر به کاهش مصرف سوخت، کاهش تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی و ارتقاء بهره‌وری می‌شود، توسط وزارت نفت و دولت تضمین می‌شود.
 
رسولی ادامه داد: راه‌آهن فعلاً با همکاری وزارت نفت موفق شد مصوبه 7 و نیم میلیارد دلاری در این حوزه را از شورای اقتصاد اخذ کند، این فرصت مناسبی است تا با همکاری سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت در این حکم قراردادها را مبادله کنیم.
 
معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن با بیان اینکه آئین‌نامه پذیرش طرح‌های سرمایه‌گذاری در راه‌آهن تشکیل شده است،‌ گفت: مدل‌های سرمایه‌گذاری در حوزه بار، مسافر و لکوموتیو را طراحی کرده‌ایم. موضوع تشکیل شرکت قطارهای حومه‌ای در مجلس مصوب یکی دیگر از دستاوردها بوده، زیرا تاکنون سازمان قطار حومه‌ای در کشور نداشته‌ایم.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: سازوکار سازمان قطارهای حومه‌ای در راه‌آهن پیش‌بینی شده و برای توسعه حمل‌ونقل ترکیبی هم باید به مترو متصل شویم. اگر همه مصوبات بالفعل شوند اما منابع انسانی انگیزه نداشته باشند، شاهد هیچ‌گونه اتفاق خوب در راه‌آهن نخواهیم بود.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.