| کد خبر: 121762 |

◄‌‌ قلب شهرهای بزرگ دنیا در تسخیر ایستگاه‌های راه‌آهن

تین‌نیوز|

مدیرعامل راه‌آهن در افتتاحیه همایش شهرسازی ریل پایه اظهار داشت: خطوط ریلی و شبکه حمل و نقل ریلی در شرایط بحران مانند زلزله می‌تواند به عنوان یک پدافند غیرعامل مطرح باشد. همچنین به گفته او چهار کریدور ریلی برای دسترسی ساکنان اطراف شهر تهران به مرکز کلانشهر در حال ساخت و تکمیل است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز؛ سعید محمدزاده در افتتاحیه همایش شهرسازی ریل پایه با اشاره به طراحی طرح جامعه ايستگاه‌های قطار در ۳۰ شهر بزرگ کشور با استفاده از ۲۰ مشاور گفت: با توجه به حادثه ساختمان پلاسكو اگر اتفاق نامناسبی مانند زلزله رخ دهد وجود ارتباط با بیرون شهر از طریق حمل ونقل ریلی حومه‌ای به ویژه برای شهر تهران و ارتباط آن با سكونتگاهای اطراف ضروری خواهد بود.
وی در ادامه افزود: در شهر تهران ۴ كریدور ریلی حومه‌ای برای انتقال حجم انبوه مسافر از شهرهای اطراف تهران تعیین شده است از جمله كریدور غرب حدفاصل تهران، كرج، قزوین و زنجان. خطوط حومه‌ای تهران تا كرج از دو به چهار خط افزایش یافته است و خط دوم كرج تا قزوین نیز در دست اقدام قرار دارد كه امیدواریم بخش قابل توجهی امسال به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل راه‌آهن همچنین اظهار داشت: در خصوص قطار حومه‌ای تهران-پرند نیز باید گفت که این خط به منظور ارتقای سرویس در حال دو و سه خطه شدن است. از دیگر طرح‌های در دست اقدام می‌توان به افتتاح خط چهارم راه‌آهن حومه‌ای تهران- ورامین- گرمسار در بهار سال آینده اشاره کرد. خط سوم نیر تا چند هفته آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حمل‌ونقل، تین‌نیوز؛ کاربران نظرات و پیام‌هایی ارسال کردند که بخشی از آنها را در ادامه می‌خوانید.

یکی از کاربران در پیام خود عنوان کرده است: خوشحالیم که مدیریت جدید راه‌آهن هم به شهرسازی ریل پایه معتقد است. تهران یک ابر شهر هست که جمعیتش حتی از چند کشور مثل آذربایجان، ارمنستان، کویت، بحرین، قطر و...بیشتر است لذا باید این کلانشهر چند ایستگاه قطار مانند لندن، توکیو، پاریس و مسکو داشته باشد.

در ادامه پیام این کاربر آمده است: الان ما ایستگاه غرب، شمال، شرق و مرکز نداریم و برای تحول باید چهار ایستگاه راه‌آهن جدید ساخته شود تا عدالت دسترسی برقرار و مردم از راه‌آهن استقبال کنند.

وی در ادامه نوشته است: در حال حاضر شهرهای کوچک کشور با 50 هزار نفر جمعیت یک ایستگاه دارند تهران هم با 8 میلیون نفر جمعیت یک ایستگاه !! که فقر و ناعدالتی دسترسی مردم را می‌رساند که باعث شده تهران به‌عنوان پایتخت ایران حتی از شهرهای کوچک هم در میزان دسترسی به ریل بسیار فقیر تر باشد.

این کاربر در ادامه تاکید کرده است: به نظرم پیگیری خطوط اکسپرس که قطارهای دو طبقه امکان سیر در آن را دارند باید در دستور کار قرار گیرد و مورد استفاده مشترک مترو و راه‌آهن قرار بگیرد  و از برق بالا سری هم در تونل‌ها استفاده شود چون قابلیت سیر قطار‌های سریع‌السیر را دارند و  ریل سوم محدو‌دیت سرعت تا 160 را دارد.

 وی افزوده است: این‌گونه هم ساخت ایستگاه‌های مرکزی در نقاط مختلف شهر به‌علت استفاده مشترک مترو  و راه‌‌اهن توجیه اقتصادی پیدا می‌کند و هم راه‌آهن به نقاط پرجمعیت نزدیک می‌شود و مطمئنا استفاده از راه آهن 10 برابر خواهد شد.

این کاربر تاکید کرده است: ایستگاه فعلی راه آهن در جنوب تهران بسیار دور، پر ترافیک و شلوغ است که دیگر کارایی پوشش جمعیت تهران را ندارد و قدیمی شده است؛ باید ایستگاه های متعدد با فناوری امروزه ساخته شوند.


کابر دیگری نیز در پیام خود آورده است: در شهر ریل پایه، فرهنگ ترافیکی مردم، بر مبنای حمل و نقل ریلی تعریف و تبیین خواهد شد، خوشبختانه، تخصص‌های مهم حمل و نقل، شهرسازی و ...در ارکان سازمان به‌کار گرفته شده است و مدیر عامل، نیز، درین حوزه، خود، صاحب نظر هستند.

این کاربر در ادامه تاکید کرده است:  یکی از ویژگی های مهم حمل و نقل ریلی، مقرون به صرفه بودن آن است، حال تصور کنید ایستگاه راه آهن را به محلی دور افتاده در خارج از شهر ببریم، حتی اگر سرویس‌های حمل و نقل عمومی را به آن نقاط دور افتاده برسانیم، باز هم، هدف و انگیزه مهم مسافران(پس از امنیت)، یعنی مقرون به صرفه بودن را زیر سوال برده‌ایم.

وی با بیان این که « در تمام دنیا ایستگاه‌های اصلی راه آهن، در قلب شهرهای بزرگ جهان جای گرفته اند» افزوده است: شاید یکی از علتهای مهمش همین باشد، تصور کنید مسافر( یعنی مشتری و رکن اساسی حمل نقل شهری) مجبور باشد پس از رسیدن به ایستگاه، تازه سفر دیگری را با انواع سواری‌ها( که معمولا زودتر از همه انواع حمل و نقل عمومی به چنین نقاط دور افتاده ای می رسند) هزینه چند برابری این بار و برای رسیدن به داخل شهر( و نزدیک شدن به مقصدش ) بپردازد! آیا دراین صورت اصلا نیازی به استفاده از سیستم ریلی شهری در خود احساس می کند؟ آیا راحت تر نیست از همان مقصد با هزینه کردن کمی بیشتر با سواری های شهری به مقصدش آنهم در دل شهر برسد؟

در ادامه پیام این کاربر آمده است: مسئله دیگر، دسترسی‌پذیری و availability حمل و نقل ریلی است که در تمام جهان، یکی از مهمترین عوامل روی آوری مردم به این نوع حمل و نقل است، که امید است با سیاست‌های دولت هر چه بیشتر و بیشتر این نوع حمل و نقل ارزان، مقرون به صرفه و نسبت به بسیاری از انواع حمل و نقل شهری و بین شهری، دوستدار محیط زیست، یعنی حمل‌و‌نقل ریلی در شهرهای آینده و اکنونِ ما، یعنی شهرهایی که مبنای حمل و نقل عمومی در آن، بر حمل و نقل ریلی استوار است، را در دسترس مردم و شهروندان قرار گیرد و به توسعه و رشد همه جانبه این صنعت پیشرو در دنیا، عنایت ویژه شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.