| کد خبر: 121752 |

◄ طرحی ایرانی که در لندن به‌کار گرفته می‌شود

تین‌نیوز| اثرات آلایندگی ذرات ناشی از تردد خودروهای فرسوده و دارای سیستم آلوده کننده بر خرد و کلان جامعه پوشیده نیست و برگزاری همایش و سمینار و کنفرانس نیز بر کاهش استفاده از آنها تاثیرگذار نبوده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، کارهائی از سوی مدیریت شهری و پلیس به منظور کاهش آلایندگی در کلان‌شهری چون تهران انجام گرفته که هربار به هر دلیلی به نتیجه دلخواه یا نرسید و یا در نیمه راه از ادامه کار بازمانده‌اند.

با جابه‌جائی رؤسای قبل و جدید پلیس راهور تهران بزرگ، سردار مهماندار در نشست خبری که خبرنگار این شبکه خبری در آن حضور داشت، عنوان کرده بود که، جریمه دیگر چاره‌ساز نیست و باید عوارضی قابل توجه برای ورود خودروهای آلاینده و خودروهائی که فاقد مجوز طرح ترافیک که قصد ورود به محدوده طرح را دارند، بسته شود تا هزینه سنگین مانعی باشد تا ورود این قبیل خودروها به شهر با حجم کمتری همراه باشد.

به هر دلیلی تا به این تاریخ از اجرای این پیشنهاد خبری نیست و حجم زیادی از این دسته خودروها تا پشت خط محدوده طرح رفته و برمی‌گردند که باید به آنها، خودروهای پلاک شهرستان را که برای فرار از بیکاری و پرداخت اقساط وام خودرو تازه خریداری شده را نیز افزود که به راحتی این روزها با خرید آرم طرح ترافیک روزانه به محدوده‌ای وارد می شوند که حتی برای ساکنان تهران نیز ورود به آن ممنوع است.

اماآ این روزها به ظاهر اخذ عوارض از خودروها برای کاستن از حجم حضور آنها در محدوده مرکزی شهر (که طرح اولیه آن برای ایران است)، رو به فراگیر شدن در شهرهای اروپائی است به گونه‌ای که شهردار مسلمان لندن نیز این پیشنهاد را ارائه کرده و قرار است این شهر کهن به این طرح مجهز شود.

چرا ما تا به امروز به طرح اخذ عوارض نپرداخته‌ایم علامت سوالی است که تا یافتن پاسخ مناسب و متقن برای آن باید منتظر بود و کنجکاو ماند.  

صادق خان شهردار لندن در سخنانی ضمن هشدار در مورد مرگ سالانه هزاران نفر بر اثر عوارض ناشی از آلودگی هوا در پایتخت انگلیس، گفته، عوارض جدیدی برای خودروهایی که آلایندگی بیش‌تری دارند، در این شهر به اجرا گذاشته خواهد شد، سالانه بیش از 9 هزار نفر در لندن بر اثر آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند.
 
شهردار لندن عنوان کرده: تحقیقات نشان می‌دهد که 438 مدرسه در پایتخت انگلیس در مناطقی هستند که میزان آلودگی در آنها در سطح بالایی می‌باشد و این در حالی است که کودکان در مقایسه با بزرگسالان در برابر آلودگی هوا آسیب‌پذیری بیش‌تری دارند، ما مسئولیت داریم که اقدامات سریعی را برای حفاظت ساکنان لندن در برابر آلودگی هوا صورت دهیم که اعمال عوارض جدید آلودگی هوا تحت عنوان "تی شارژ" برای خودروهایی که سطح آلایندگی بیش‌تری دارند، از آن جمله هست.
 
به گفته صادق خان، این عوارض جدید از 23 اکتبر سال جاری میلادی برای خودروهایی که سطح آلایندگی بالایی دارند و وارد مناطق مرکزی پایتخت انگلیس می‌شوند، به اجرا گذاشته خواهد شد، این‌گونه خودروها در صورت وارد شدن به مناطق مرکزی پایتخت انگلیس علاوه بر پرداخت عوارض طرح ترافیک، با عوارض 10 پوندی آلودگی هوا نیز مواجه می‌شوند.
 
وی در ادامه سخنان خود تاکید کرده: این عوارض جدید برای خودروهای آلاینده در شهر لندن در حالی به اجرا گذاشته می‌شود که کمیسیون اروپا روز چهارشنبه هفته گذشته ضمن دادن آخرین اخطار به پنج کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله انگلیس برای مقابله با آلودگی هوا اعلام کرد که سالانه بیش از 400 هزار نفر در کشورهای عضو این اتحادیه به دلیل عوارض ناشی از آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند.
 
کار در اروپا به اینجا ختم نشده و اتحادیه اروپا نیز به منظور کاستن از صدمات ناشی از آلودگی هوا به موضوع وارد شده و اقدام به دادن اولتیماتوم به چند کشور کرده در بیانیه کمیسیون اروپا آمده است: اخطارهای نهایی به کشورهای انگلیس، آلمان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا به دلیل شکسته شدن مکرر محدودیت مربوط به آلودگی هوا در زمینهٔ میزان انتشار ذرات سمی دی‌اکسید نیتروژن در این کشورها، فرستاده‌ شده است.
 
در این بیانیه گفته‌ شده است آلودگی ناشی از دی‌اکسید نیتروژن که خودروها به‌ویژه خودروهای دیزلی منشأ اصلی آن هستند، یکی از عوامل است که سلامتی افراد را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد، کمیسیون اروپا به این پنج کشور، دو ماه مهلت داده است که اقدامات لازم را برای کاهش انتشار دی‌اکسید نیتروژن صورت دهند و در غیر این صورت با دادگاه کیفری اروپا و جریمه سنگین مواجه خواهند شد.
 
به گزارش تین‌نیوز، بر اساس بررسی‌های صورت گرفته توسط کمیته محیط‌ زیست مجلس عوام انگلیس، ترافیک وسایل نقلیه موتوری سبب انتشار 42 درصد از مونواکسید کربن، 46 درصد از دی‌اکسید نیتروژن و 26 درصد از سایر گازهای خطرناک آلوده‌کننده در هوای شهرهای این کشور شده است، یکی از مهم‌ترین دلایل آلودگی هوا در لندن و سایر کلانشهرهای انگلیس تعداد بسیار زیاد خودروهای دیزلی در این کشور عنوان می‌شود.
 
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • Irani @ gmail. com 0 0

    عزیزان!!!!! اولا آلایندگی خودروها اصلا قابل قیاس با تهران نیست و آسمان آن پراز دود و غبار نیست، چرا اینقدر اغراق می کنید، ثانیا خودروها در لندن استاندارد هستند و واقعا معاینه فنی می شوند و مانند تهران خودروهای معیوب مونتاژ وطن و یا چینی تردد نمی کنند، ثالثا، دیزلی که صادق خان بآن اشاره نموده، دیزل پاک است که بمراتب از بهترین بنزین در ایران سالم تر است۰نکته چیز دیگری است، شهرداری لندن کمبود بودجه دارد و اخذ عوارض یکی از راه های تأمین بودجه است۰ در ضمن هیچ هزار نفری در لندن از آلودگی نمرده اند!!!! این خبر کذب محض است!!!بلکه فقط در محدوده خیابان آکسفورد چند فرد بالای ۸۰ سال دچار تنگی نفس شدند، چون آکسفورد معبر عبور اتوبوس های فراوانی است۰لطفا در خبر رسانی دقیق باشید و شایعه را تیتر نزنید!!!!!!