| کد خبر: 121704 |

◄ نماینده مردم تبریز: وزیر راه متهم است

تین‌نیوز| نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: از نظر بنده وزیرراه و شهرسازی در حادثه سمنان قاصر و در برخی موارد مقصر و متهم است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، محمدحسین فرهنگی در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی با تشریح جزئیات حادثه قطار سمنان، اظهار داشت: بنده در حادثه ریلی 5 آذر 1395 که به پرپر شدن و سوختن 48 نفر از زائران امام رضا (ع) منجر شد، وزیرراه و شهرسازی را قاصر و بعضا مقصر می‌دانم و خلاصه دلایل و توضیح مشروح استدلال خود برای موافقت با استیضاح را عنوان می‌کنم.
 
نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو در مجلس با بیان این‌که «از نظر اینجانب وزیر متهم است، افزود: در شرکت راه‌آهن هیات مدیره‌ای از سوی وزیر منصوب شده که اکثریت آنها به دلیل غیرراه‌آهنی بودن فاقد صلاحیت قانونی بوده و این حادثه در تحت مسئولیت آنها رخ داده است.
 
وی خاطرنشان کرد: برخلاف قانون، مسئول کمیسیون سوانح هیات‌مدیره موظف تعیین شده که علاوه بر غیرقانونی بودن به‌طور طبیعی در پیشگیری در مواردی که مشابه آن درگذشته اتفاق افتاده بی توجه بوده است.
 
فرهنگی ادامه داد: ضعف نظارت کمی و کیفی در قطارهای مسافربری، آماده نبودن آنها برای حمل‌ونقل ریلی، تکرار خرابی‌های همیشگی در مسیرها، به‌روز نبودن تعمیر، نگهداری که یکی از علل اصلی حادثه بوده و ضعف مستمر است به حوزه مدیریت وزیر متوجه است.
 
این نماینده مجلس افزود: ضدحریق نبودن واگن ها، مجهزنبودن قطار به امکانات ایمنی مانند امکان اطفای حریق، آموزش نداشتن پرسنل قطار در این زمینه کاملا به ضعف مدیریت برمی‌گردد.
 
فرهنگی با بیان این‌که «درحوزه مدیریت وزیر سیستم نامناسبی برای ایمنی حمل‌ونقل ریلی با قیمت بالا و کیفیت پایین تهیه شده است، تصریح کرد: در این مورد درست عمل کرده اما تکرار عدیده خطاها نادیده گرفته شده و مورد توجه نبوده است، درحالی که وزیر پیش از این گزارش کارایی سیستم را ارائه کرده و مسئولیت کارکرد بدون خطای آن را پذیرفته است.
 
نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو درمجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ترتیبات اجرایی درستی برای دادن مجوز خاموش کردI.T.C قطارها پیش‌بینی نشده است.
 
وی افزود: ماده 14 قانون اساسنامه شرکت راه‌آهن که مصوب مجلس شورای اسلامی است: چنین می‌گوید که حداقل 3 نفر از اعضای هیات‌مدیره باید از کادر رسمی و با سابقه راه‌آهن باشند در حالی که سوابق 5 نفر از اعضای این هیات‌مدیره به این شرح است: نفر اول عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت که راه‌آهنی نبوده و در حال حاضر به سازمان متبوع خود بازگشته است، نفر دوم نیروی بازخریدی سال 87 بوده و عضو هیات‌مدیره شرکت پیمانکاری است که وی نیز کادر رسمی راه‌آهن محسوب نمی‌شود، همچنین نفر سوم دارای شغل آزاد بوده و سرپرستی کارگاه را به عهده داشته است.
 
نماینده مردم تبریز، ادامه داد: نفر دیگر پرسنل بیمه بوده و پنجمین نفر نیز دارای شغل آزاد است و یکی از اعضا که در اواخر دوره تغییر کرده است و راه‌آهنی بوده در کمیسیون عالی سوانح مسئولیت داشته که آن نیز غیرقانونی است.
 
وی خاطرنشان کرد: در اصلاح ماده 5 آئین‌نامه اجرایی کمیسیون‌ها، جلوگیری از سوانح ریلی وزارت‌راه و شهرسازی مصوب شده که افراد مذکور یعنی افرادی که در کمیسیون عالی سوانح مسئولیت دارند، در زمان عضویت دراین کمیسیون نباید مسئولیتی در راه‌آهن داشته باشند، این‌که مسئولیت دارند اثر آن کجا ظاهر می‌شود در تبصره همان ماده آمده است، هرماه باید بازدید و ثبت ایرادها در دفتر مخصوص ایستگاه به طور منظم انجام شود و دبیر کمیسیون باید از رفع نواقص در بازدید بعدی مطمئن شود، درحالی که در حدود 3 سال اخیر این اتفاق نیفتاده است و به نظر می‌رسد که آقایان مشغله‌های بسیار دیگری داشته‌اند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.