| کد خبر: 121568 |

◄ اگر تونل‌های راه‌آهن شمالغرب تعریض شود …

تین‌نیوز| اوایل بهمن ماه بود که مطلبی در خصوص ساخت تونل اوراسیا در تین‌نیوز منتشر شد.

در بخشی از این مطلب آمده بود: « تونل اوراسیا٬ در عمق ۱۶۰ متری زیر دریا ساخته شده و مكمل تونل مرمره و دیگر مسیرهای متصل كننده دو بخش استانبول است كه پایه‌های آن در فوریه ۲۰۱۱ گذاشته شد.

این تونل به خیابان گزلیچشمه - گزتپه متصل شده و طول آن در مجموع ۱۴.۶ كیلومتر است. این تونل برای عبور خودروهای سبك شامل خودروهای شخصی و مینی بوس طراحی شده و نقش مهمی در كاهش بار ترافیك استانبول خواهد داشت.

خودروهای سنگین و همچنین موتورسیكلت، دوچرخه و افراد پیاده نمی توانند از این پل عبور كنند. با بهره برداری از این تونل زیر دریایی، زمان عبور از دو بخش اروپایی و آسیایی استانبول به ۱۵ دقیقه كاهش خواهد یافت.
انتظار می‌رود روزانه بیش از ۱۰۰هزار خودرو از این تونل عبور كنند. در حالی كه ۵.۴ كیلومتر از این پروژه شامل تونلی دو طبقه زیر كف دریا است، در ۹ كیلومتر دیگر مسیر عبور و مرور خودروها بسیار عریض خواهد بود.

همچنین زمین لرزه و سونامی بر این تونل تاثیر نخواهد داشت. این پروژه با ۲ پل معلق به صورت هماهنگ برنامه‌ریزی شده است. همچنین این تونل نه تنها موجب كاهش بار ترافیك استانبول می‌شود، بلكه آمد و شد را بسیار ایمن‌تر كرده موجب كاهش آسیب به محیط زیست و جلوگیری از آلودگی صوتی نیز می‌شود...

در حال حاضر اگر مسئولین حمل‌ونقل كشور این تونل زیر زمینی را بومی‌سازی و بخواهند تردد را از روی زمین به زیر زمین ببرند (البته با متد ریلی)، تغییر در شیوه انجام آزاد راه‌های در حال ساخت در ایران اولین گام بلند جهت رسیدن به این هدف است كه باید ضمن تغییری ماهوی در انجام پروژه‌های در حال احداث، با استفاده از تكنولوژی روز جهان، تمهیدی اتخاذ شود تا از فرصتی كه مزایای آن به مراتب بیشتر از معایب آن است، حداكثر بهره برداری نصیب كشور شود....»

پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حمل‌ونقل، تین‌نیوز؛ یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید.

در پیام این کاربر آمده است: در حال حاضر راه‌آهن شمالغرب کشور مثل راه‌آهن تهران تبریز ناکارآمد است چرا که امکان عبور قطار دوطبقه مسافربری را ندارد همین باعث افت 50 درصد ظرفیت خط شده آن‌هم به‌علت آن‌که تونل‌های راه‌آهن در شهر میانه فقط امکان سیر قطار معمولی را دارد.

در ادامه پیام این کاربر آمده است: حال با تعریض این تونل‌ها می‌شود قطارهای دوطبقه را هم وارد خط کرد و در کاهش ترافیک ریلی خط‌آهن تهران‌ تبریز بسیار مفید خواهد بود.

این کاربر در ادامه تاکید کرده است: بنابراین وزرات راه‌و‌شهرسازی و راه‌آهن باید فکری به‌حال تونل‌های مسیر و محدودیت‌های آن بکنند تا این نقیصه برطرف شود.

وی خاطرنشان کرده است: با تعریض و بزرگتر شدن تونل‌های راه‌آهن می‌توان جای دو قطار یک قطار دو طبقه فرستاد که هم هزینه نگهداری و ترافیک خط کاهش می‌باید و هم توجیه‌پذیری اقتصادی آن بیشتر  و هزینه سوخت کمتر می‌شود و با افزایش سرعت در خط‌آهن بالطبع کاهش ترافیک نیز متصور خواهد بود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.