| کد خبر: 121397 |

آمادگی راه آهن برای مشارکت در اتصال ریل به مراکز انبوه بار و مراکز تولید

تین‌نیوز| مدیرعامل راه آهن برای مشارکت در اتصال ریل به مراکز انبوه بار و مراکز تولید اعلام امادگی کرد.
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ سعید محمدزاده با اشاره به دستور رئیس‌جمهور برای ایجاد لیزینگ ریلی گفت : برای حل مشکلات ریلی باید از روش سرمایه گذاری مشترک بین دولت ، بخش های صنعتی و خصوصی استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه در سیاست‌های کلی برنامه ششم به موضوع حمل و نقل توجه شده و حمل و نقل ریلی می‌تواند یکی از مزیت‌های رقابتی بر اقتصاد کشور باشد گفت: از سوی دیگر در برنامه پنجم و ششم دولت مکلف به رعایت سهم 30درصدی،‌حمل و نقل ریلی در حمل بار شده و قیمت گازوئیل نیز باید 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس برسد.
 
وی افزود: دولت ساز و کاری را برای کاهش 10 درصدی تلفات جاده‌ای در هر سال باید فراهم کند و این در حالی است که هم اکنون روزانه 40 تا 50 نفر در حوادث جاده‌ای کشته می‌شوند.
 
به گفته مدیرعامل راه آهن طبق مصوبه قانونی، به ازای هر تن کیلومتر بار که از طریق حمل و نقل ریلی انجام شود، 30 سی‌سی در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود که سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت در این رابطه به عاملین کمک خواهد کرد.
 
محمدزاده محاسبه نرخ صفر برای مالیات بر ارزش افزوده در حمل و نقل ریلی را از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در برنامه ششم عنوان کرد و گفت: در حال حاضر سهم مالیات بر ارزش افزوده در این بخش 8 درصد و همچنین یک درصد فروش نفت و گاز برای توسعه کشور در نظر گرفته شده است.
 
وی با اشاره به اینکه وضعیت تخصیص اعتبارات و طرح‌های عمرانی در حال کاهش است خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دولت نمی‌تواند در توسعه زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری جدی داشته باشد به همین دلیل سرمایه‌گذاری در این بخش باید با مشارکت دولت و بخش‌های صنعتی و معدنی صورت گیرد.
 
محمد زاده خاظر نشان کرد:در سال جاری 28 درصد از حمل و نقل 4 کالای اصلی از طریق حمل و نقل ریلی صورت گرفته و 66 درصد به حمل جاده‌ای اختصاص داشته است که از این رقم نیز 24 درصد حمل و نقل در مسیرهایی اتفاق افتاده که ریل در آنجا وجود داشته است.
 
مدیرعامل راه آهن تصریح کرد: در سال 1404 باید 224 میلیون تن ماده معدنی در کشور حمل شود و اگر با روند فعلی پیش برویم، تنها یک سوم این میزان ماده معدنی قابل حمل از طریق ریل خواهد بود و بقیه آن باید از طریق حمل جاده‌ای، جابجا شود.
 
محمد زاده با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت ساخت جاده و آزادراه در کشور وضعیت خوبی نیست و باید حمل و نقل ریلی توسعه یابد افزود: سهم راه‌آهن از دریافتی‌های تعرفه‌ای در سال 92 حدود 41 درصد بوده و این رقم در حال حاضر به 28 درصد رسیده است.
 
مدیرعامل راه آهن همچنین با اشاره به صدور دستور رئیس‌جمهور برای تشکیل لیزینگ ریلی، گفت: صندوق توسعه ملی نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌ است. 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • vahiddolati۱۳۷۳۱۲۳ @ gmail. com 0 0

    باید معادن و مراکز کارخانه فولاد و پتروشیمی و صنایع شناسایی شده و به ازای متصل شدن به ریل و سرمایه گذاری انها برای انها مشوق های تشویقی گذاشت و همینطور روی حمل ونقل جاده ای انها عوارض تعیین کرد تا بخش ریل رونق یابد. همینطور من نظرم اینست ایستگاه راه اهن باید هاب انبار و بندری بشوند باید در سند توسعه شهر سازی شهرهای ایران سردخانه ها و انبار ها و سیلو ها نزدیک ریل ساخته شوند با رعایت پدافند غیرعامل. بنظرم کارشناسان متخصص ریلی پروژه ای تحقیفاتی عوامل عدم توسعه ترانزیتی و حمل و نقل ریلی را شناسایی کنند و طرحهای کشورهای موفق مثل امریکا ژاپن چین روسیه المان و… مطالعه شود و تجربه های ان ها مطالعه شود و در ایران پیاده سازی شود. من بنظرم مهمترین عامل عدم توجه ما به ریل در طراحی ها بوده که هنگام ساخت راه اهن انگلیس راه اهن بیشتر بنفع منافع خود در ایران ساختند و به عمد از کنار معادن و مراکز جمعیتی و تولیدی عبور نکردند و انزمان هم متاسفانه اشخاص دوراندیشی نبودند که منافع ایران تامین کنند لذا خط راه اهن ساخته شد ولی هدفش انتقال کوتاه انگلیس ها به شوروی بود. ولی بهرحال ان دوران گذشته و ماباید با اصلاح ان به بهره وری ماکزیمم برسیم همینطور شرکت های خصوصی و حتی بانک ها در ساخت بارانداز ریلی و بندرخشک و اتصال ریلی مشارکت کنند راه اهن که هزاران میلیارد خرج ان شده مطمئنا اگر برنامه ریزی مناسبی شود میتوان چند برابر سرمایه گذاری سود و منفعت برای توسعه کشور برگرداند باید بگذاریم بخش خصوصی شکل بگیرد و قدرتمند شود در بخش ریلی انهم با حمایت از ان از طریق مشوق ها و تسهیل قوانین. ما باید سرمایه های راکد مردم را بسمت توسعه کشور راهنمایی و هدایت کنیم باید الویت اول ما در بخش حمل و نقل ریل و قطار شود و بخش جاده دوم