| کد خبر: 121101 |

گزارش حمل‌و‌نقل از فروش غول‌ها خودروسازی در جهان و ایران

بزرگ‌ترین خودروسازان جهان چقدر خودرو فروختند؟

هفته‌نامه حمل ونقل|
 
گروه اقتصادی: حتی رسوایی آلایندگی رنو- نیسان نیز نتوانست مانعی بر سر راه فروش این شرکت در بازارهای جهانی ایجاد کند.  به گزارش «حمل‌و‌نقل»، بررسی‌ها نشان می‌دهد سه غول بزرگ خودروساز در جهان در سال گذشته میلادی بازاری بزرگ را از آن خود کرده بودند. رنو – نیسان یکی از این شرکت‌های بزرگ بود. این شرکت هر چند با اتهام آلایندگی خودروهایش در این سال روبه‌رو بود اما باز هم توانست در سراسر جهان نزدیک به ۱۰ میلیون دستگاه خودرو را به فروش برساند.

خودروسازان بزرگ جهان، فولکس واگن و تویوتا بودند که در کنار رنو – نیسان توانستند موقعیت مناسبی را در بازار از آن خود کنند.  رنو – نیسان که برنامه‌ریزی کرده است به همراه فولکس. واگن و تویوتا بتواند عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهان را از آن خود کند در بیانیه‌ای اعلام کرده است در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۷ درصد رشد کرده است و این شرکت توانست به فروش ۹ میلیون و ۹۶۰ هزار دستگاه خودرویی در سال گذشته میلادی دست پیدا کند.
 
رنو-نیسان اعلام کرد رشد قوی فروش با وجود عملکرد مایوس کننده میتسوبیشی حاصل شده است. میتسوبیشی  سال گذشته با خرید ۳۴ درصد سهم این شرکت از سوی نیسان، به این گروه اضافه شد. در مجموع از هر ۹ خودرویی که سال میلادی گذشته در جهان به فروش رفت، یک دستگاه برای رنو-نیسان بود. نیسان اعلام کرده تقاضای قوی در چین و آمریکا کمک کرد این شرکت ۵.۶ میلیون خودرو در سال ۲۰۱۶ به فروش رساند که ۲.۵ درصد افزایش داشت. رنو هم به نوبه خود در ماه جاری اعلام کرد از بازارهای پررونق در اروپا و هند و ایران سود برده و شاهد ۱۳ درصد رشد فروش بوده است.

اما میتسوبیشی با ۱۳ درصد کاهش فروش در سال گذشته که به‌دلیل افشای رسوایی دستکاری در اطلاعات اقتصاد سوخت خودروهایش روی داد، در کشمکش است. این شرکت بیش از ۹۳۴ هزار خودرو فروخت. رنو-نیسان همچنین یکی از شرکت‌های پیشروی جهان در عرضه خودروهای برقی است و سال گذشته حدود ۴۲۵ هزار خودروی برقی فروخت که پرفروش‌ترین آنها مدل نیسان لیف بود.
 
آلمان‌ها پیشتازند
 حالا دیگر سالهاست که صفت غول همنشین برند فولکس واگن است. این شرکت توانست با فروش ۱۰ میلیون و سیصد هزار دستگاه خودرو در سال گذشته میلادی عنوان بزرگ‌ترین شرکت خودروساز جهان را از منظر میزان فروش از آن خود کند. پس از آن تویوتا بود که با فروش ۱۰ میلیون ۱۸۰ هزار دستگاه خودرو عنوان دومین غول پرفروش جهان را از آن خود نماید.

البته جنرال موتروز آمریکا هنوز آمار فروش ۲۰۱۶ خود را منتشر نکرده است. یک سال و نیم پس از گذشت رسوایی تقلب فولکس واگن در تستهای آلایندگی دیزلی، دادستانهای پاریس ماه گذشته اعلام کردند که از رنو درباره تقلب در آلایندگی دیزلی تحقیق می‌کنند.
 
و اما ایران
 بازار خودرو در سال گذشته شمسی در ایران فروشی برابر با یک میلیون دستگاه را داشت. تولید خودرو در سال گذشته به یک قدمی یک میلیون دستگاه رسید و با توجه به آمار واردات می‌توان این‌گونه برآورد کرد که فروش خودرو در ایران از یک میلیون دستگاه جدید فراتر رفته است.

بازار خودروی ایران بازاری با اهمیت برای خودروسازان داخلی و حتی خودروسازان خارجی محسوب می‌شود چرا که بررسی‌ها نشان از کشش بالای این بازار و وجود تقاضای مؤثر در آن دارد. صنعت خودروی ایران فعلا با شرایطی روبه‌روست که چندان به مذاق مشتریان خوش نمی‌آید. حمایت از صنعت خودرو سبب شده است بخش مهمی از این بازار در اختیار خودروسازان داخلی باشد و واردات خودرو نتواند رقابتی چندان در این بازار رقم بزند.

بر اساس این گزارش ایران قصد دارد تا سال ۱۴۰۴ تولید خودروی خود را از حدود یک میلیون و سیصد هزار دستگاه در سال جاری به ۳ میلیون دستگاه افزایش دهد تا بتواند بازارهای صادراتی را از آن خود نماید.
 
بازار خودروی ایران، بازاری بزرگ و قابل توجه است و صنعت خودروسازی نیز صنعتی استراتژیک و مهم محسوب می‌شود به‌طوری‌که رشد تولید خودرو در سال جاری رشد بالاتر از هفت درصد را برای اقتصاد رقم زده است. بازار فروش خودروهای دست دوم در ایران مدت‌هاست در رکودی سخت و سنگین به سر می‌برد. این بازار با کاهش محسوس خرید و فروش روبه‌روست و بسیاری از کارشناسان معتقدند کاهش خرید و فروش ناشی از کم شدن قدرت خرید مردم در سال‌های ابتدایی دهه نود است که خود را به تدریج در بازار‌های مختلف از جمله بازار خودرو نشان داده است.

لینک خبر
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.