| کد خبر: 121089 |

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری برای توسعه ۷ فرودگاه کشور

هفته‌نامه حمل ونقل|

سمانه واحدی‌راد:

«در پیش‌بینی‌های برنامه ششم مقرر شده است تا تعداد مسافران جابه‌جا شده در انتهای برنامه به ۴۸ میلیون مسافر در سال برسد و  این موضوع نیاز به توسعه فرودگاه‌ها و افزایش ناوگان و نگرش جدید نسبت به حمل‌و‌نقل هوایی دارد.»

این جمله را امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی می‌گوید؛  از اهمیت توسعه حمل‌و‌نقل هوایی و برنامه‌های وزارتخانه برای رساندن این صنعت به جایگاه واقعی خبر می‌دهد و می‌گوید: «برنامه‌های انتقال مسافران جاده‌ای به بخش هوایی موفقیت‌آمیز بوده است و هم اکنون سهم حمل‌و‌نقل هوایی در جابه‌جایی مسافر ۵.۴ درصد پیشرفت داشته است و از رقم ۹ درصد به ۱۴.۶ درصد رسیده است.  آن چه در پی می‌آید بخش‌هایی از گفت‌وگو با معاون وزیر راه و شهرسازی  است.»

به نظر می‌رسد در این سه‌سال تلاش‌های زیادی برای بازگرداندن رونق به فرودگاه‌های کشور و توجه مردم به حمل‌ونقل هوایی به‌عنوان صنعتی راحت، سریع و ایمن انجام شده است.سیاست شما در توسعه حمل‌ونقل هوایی و توسعه فرودگاه‌ها تا چه اندازه موفق بوده است و تا چه اندازه منجر به شیفت دادن حمل‌ونقل جاده‌ای به سمت هوایی شده است؟

ارزان‌ترین شیوه حمل‌ونقل از نگاه سرمایه‌گذاری دولت حمل‌ونقل هوایی است، چون همه سرمایه‌گذاری‌های لازم در این بخش از سوی بخش خصوص انجام می‌شود. ناوگان را بخش خصوصی می‌آورد و توسعه فرودگاه را هم می‌توان به بخش خصوصی سپرد. نهایتاً دولت زیرساختی از باند و ناوبری را مهیا می‌کند که هزینه‌های آن را از مسافر به دست می‌آورد؛ مهم‌ترین کاری که در این دوره انجام دادیم آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و متنوع‌سازی نرخ بلیت‌ها بود که پروازها را برای اپراتورها اقتصادی کرد. درحال‌حاضر جایی که حجم تقاضا بالا است به‌صورت کنترل‌شده نرخ بلیت‌ها بالاست و درجایی که متقاضی نیست نرخ بلیت پایین است.

این خودش باعث شده که حمل‌ونقل هوایی از سال ۹۲ از رقم ۹ درصد به رقم ۱۴.۶ درصد برسد. یعنی سهم حمل‌ونقل هوایی از جابه‌جایی مسافر از بین ۳ مورد جاده‌ای، ریلی و دریایی ۵.۴ درصد افزایش داشته است. این درحالی است که به تعداد ناوگان فعال حمل‌ونقل هوایی ما تنها دو تا سه ناوگان اضافه‌شده است. ۱۴۷ ناوگان فعال داشتیم که اکنون به ۱۴۹ مورد رسیده است.

حدود ۲۲ هزار صندلی فعال داشتیم که اکنون نزدیک ۲۴ هزار صندلی فعال داریم و تنها با افزایش دو هزار صندلی این اتفاق مثبت رخ‌داده است و ما سهم حمل‌ونقل هوایی را ۵.۴ دهم درصد افزایش داده‌ایم. این رشد مثبت نشان می‌دهد سیاست ما برای اقتصادی کردن فرودگاه‌ها و پروازها به نتیجه رسیده است.

به نظر می‌رسد هنوز برای سفر جاده‌ای در داخل کشور تمایل بیشتری وجود دارد و حتی برای ساخت جاده و آزادراه تبلیغات بیشتری می‌شود.

بارها گفته‌ایم که باید در پروازهای داخلی کشور مسافت حمل‌ونقل هوایی را به‌نحوی‌که سفر هوایی را اقتصادی کند کوتاه کنیم. درحال‌حاضر متوسط مسافت پروازهای هوایی ۸۵۰ کیلومتراست که باید در طول برنامه به رقم ۶۵۰ کیلومتر برسانیم با این کار سهم فرودگاه‌های کوچک را از پروازهای داخلی افزایش می‌دهیم و با اقتصادی کردن فرودگاه سهم حمل‌ونقل هوایی را بالا می‌بریم و سهم حمل‌ونقل هوایی که بالا رود طبیعتاً هزینه‌های ما در بخش جاده‌ای چه نگهداری راه‌ها و چه ساخت راه‌های جدید کاهش پیدا می‌کند و طبیعتاً کل موردهای حمل‌ونقل را هم می‌توانیم با این سیاست مدیریت کنیم.

طبیعتاً وقتی هواپیمای کوچک بخریم و نوسازی ناوگان انجام شود استفاده از حمل‌ونقل هوایی رونق پیدا می‌کند و به همان نسبت میزان تلفات جاده‌ای کاهش پیدا می‌کند. ما در برنامه خود گسترش سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌های اقتصادی و مهم راداریم و برای ۷ فرودگاه برنامه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را داریم. بر‌اساس این برنامه فرودگاه‌های مهرآباد، تبریز، مشهد، اصفهان، کرمان و شیراز برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی عمدتاً خارجی کاندیدا هستند و ما هم اکنون مشغول مذاکره هستیم.

رقم سرمایه‌گذاری چقدر است؟
بیش از ۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این فرودگاه‌ها را در برنامه داریم که حدود ۶۴۰ میلیون دلار قرارداد اجرایی منعقدشده است که شامل ترمینال مسافری کرمان و ترمینال سلام فرودگاه امام هستند. حدود ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار برای ۴ فرودگاه مهرآباد، تبریز، مشهد و اصفهان تفاهمنامه مبادله شده است و ۲۰۰ میلیون دلار هم برای ساخت ترمینال فرودگاه شیراز هزینه خواهد شد و درحال‌حاضر مشغول مذاکره هستیم. ضمن اینکه بخشی از نگهداری فرودگاه‌های موجود درحیطه کاری شرکت فرودگاه‌ها است.

در سند چشم‌اندازه ۲۰ ساله قرار بود فرودگاه امام تا سال ۱۴۰۴ به هاب اول در باربری  وهاب دوم در مسافر تبدیل شود، این درحالی است که هم‌اکنون دوحه ۲۵ میلیارد دلار و امارات ۱۵ میلیارد دلار برای توسعه فرودگاه‌های خود اختصاص داده‌اند و در چنین شرایطی ما تنها از رقم ۳ میلیارد دلاری حرف می‌زنیم، در چنین وضعیتی برای رساندن فرودگاه امام خمینی(ره) به جایگاه نخست منطقه از نظر حمل بار و رتبه دوم ازنظر حمل مسافر، چه برنامه‌ای دارید؟

مهم‌ترین نکته در توسعه فرودگاه حضرت امام توسعه پروازهای کانکشن است. باید بتوانیم به‌صورت هاب در فرودگاه امام خمینی (ره) رفتار کنیم و مسافرانی را بیاوریم که مقصد نهایی آنها فرودگاه امام نیست؛ درواقع برای پرواز ترانزیت به فرودگاه می‌آیند. برای این کار احتیاج داشتیم شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام را بر‌اساس قوانین برنامه پنجم تأسیس کنیم.

یکی از اقداماتی که خیلی فوری در سال ۹۴ انجام شد تأسیس همین شهر فرودگاهی حضرت امام بود. الآن کشورهایی که حمل‌ونقل هوایی خود را توسعه می‌دهند در بخش پروازهای کانکشن برنامه‌ریزی دارند. دوبی در پی توسعه پروازهای کانکشن و ترکیه در پی جذب توریست است.

درصد توریست دوبی نسبت به ترانزیت مسافر کمتر است. بیشتر بر جذب توریست سرمایه‌گذاری می‌کند اما دوبی خود را در پروازهای کانکشن هاب کرده است. ایران اما هر دو ظرفیت را دارد. ما در اولین کار شرکت شهر فرودگاهی را تأسیس و دومین کار این است که برای آنچه مدعی آن هستیم ظرفیت ایجاد کنیم. برای رسیدن به این نقطه ترمینال مسافری سلام و ایران‌شهر و همچنین ایجاد مناطق ویژه و تکمیل شهر فرودگاهی را در دستور کار قراردادیم.

لینک خبر
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.