| کد خبر: 121061 |

اعتبارات عمرانی درسال ۹۶ رشد ۱,۹ درصدی خواهد داشت

سهم ۴۰ درصدی حمل‌و‌نقل از بودجه عمرانی

هفته‌نامه حمل ونقل|
 
گروه اقتصادی: بیش از ۹۸ درصد از اعتبارات طرح‌های عمرانی فصل حمل‌و‌نقل به دو بخش جاده‌ای و ریلی در سال آینده اختصاص می‌یابد.  به گزارش «حمل‌و‌نقل»، بررسی‌ها نشان می‌دهد، اعتبارات عمرانی در سال ۱۳۹۶ رشدی ۱,۹ درصدی را در قالب لایحه بودجه سال آینده تجربه کرده است اما با این حال رشد اعتبارات عمرانی فصل حمل‌و‌نقل در این لایحه ۴.۸ درصد یعنی کمتر از متوسط رشد اعتبارت عمرانی کل کشور است.

بررسی اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برنامه‌های حمل ونقل در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ نشان میدهد که این اعتبارات نسبت به اعتبارات سال ۱۳۹۵ از رشد ۴.۸ درصدی برخوردار است.
 
در صورتی که از طرفی همین رشد در اعتبارات سال ۱۳۹۵ معادل ۱۳,۹ درصد بوده و از طرف دیگر با توجه به میزان تورم پیشبینی شده برای سال ۱۳۹۶ می‌توان گفت اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برنامه‌های حمل ونقل در این سال نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهش یافته است.  بخش عمده‌ای از اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای فصل حمل‌و‌نقل نیز به طرح‌های ملی اختصاص دارد.

بر‌این‌اساس ۸۷.۲ درصد از اعتباراتی که در این قالب به فصل حمل‌و‌نقل اختصاص خواهد یافت به طرح‌های ملی و ۱۲.۸ درصد به طرح‌های استانی تعلق دارد. بر‌این‌اساس این سهم در سال ۱۳۹۵ به ترتیب برابر با ۸۶ و ۱۴ درصد بوده است.
 
با این حال بررسی اعداد و ارقام مندرج در این لایحه نشان می‌دهد در مجموع ۸۴.۸۸۴ میلیارد ریال برابر با هشت هزار و ۴۸۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به فصل حمل‌و‌نقل اختصاص یافته است که این رقم ۱۳.۵ درصد از کل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای کشور است. با این حال اعتبارات فصل حمل‌و‌نقل در مقایسه با اعتباراتی که به امور اقتصادی اختصاص یافته است، قابل توجه است به‌طوری‌که طبق ارزیابی‌ها ۴۰ درصد از کل اعتباراتی که به طرح‌های عمرانی امور اقتصادی تخصیص یافته است از آن فصل حمل‌و‌نقل خواهد شد.
 
 مرکز پژوهش‌های مجلس بر این اعتقاد است که پیش‌بینی رشد ۴,۸ درصدی اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برنامه‌های حمل ونقل در سال۱۳۹۶ با توجه به حجم و تعداد طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای این برنامه قابل تأمل است. با این اعتبارات نمی‌توان سرعت و جهشی را در عملیات اجرائی طرح‌های مذکور در این سال انتظار داشت. عدم تأمین اعتبار کافی برای طرح‌های عمرانی فصل حمل ونقل به افزایش طول مدت اجرا، نازل شدن کیفیت اجرا و بالا رفتن هزینه واحد، منجر خواهد شد.
 
چند طرح حمل‌و‌نقلی سال آینده اعتبار می‌گیرند؟
بر اساس این گزارش در قالب لایحه بودجه پیش‌بینی شده است ۲۷۴ طرح اعتبار دریافت کنند. این اعتبارات برای طرح‌های عمرانی است که در ۵ سرفصل توسعه ریلی، جاده‌ای، هوایی، دریایی و برنامه راهبری توسعه حمل ونقل جاده‌ای قرار دارند.

 بر‌این‌اساس بیش از ۹۸ درصد از کل اعتبارات این فصل به دو بخش حمل‌و‌نقل جاده‌ای و ریلی اختصاص خواهد داشت. طرح‌های پنج برنامه مذکور در مجموع معادل ۲۷۴ طرح است که ۴۸ طرح از آن یا ۱۷.۵ درصد آن مربوط به برنامه توسعه حمل ونقل ریلی، ۲۱۳ طرح یا ۷۷.۷ درصد آن مربوط به برنامه توسعه حمل ونقل جاده ای، ۲ طرح یا ۰.۷ درصد آن مربوط به برنامه راهبری توسعه حمل ونقل جاده ای، ۸ طرح یا ۳ درصد آن مربوط به برنامه توسعه حمل ونقل هوایی و بالاخره ۳ طرح یا ۱.۱ درصد آن مربوط به برنامه حمل ونقل دریایی است.
 
حمل‌و‌نقل یکی از زیربنایی‌ترین و راهبردی‌ترین بخش‌های اقتصاد ایران است و ضرورت دارد تدابیری برای بهبود وضعیت در این حوزه اندیشیده شود. ایران هر چند با اقبال سرمایه‌گذاران خارجی به این حوزه روبه‌روست اما ضرورت دارد نسبت به اولویت‌بندی و ایجاد شرایطی برای ورود سرمایه‌های داخلی و خارجی به این بخش اقدام نماید. شرکتی‌های خارجی که پسابرجام راهی ایران شده‌اند تقاضاهای فراوانی را برای ورود به حوزه حمل‌و‌نقل مطرح کرده‌اند و بررسی‌ها در این حوزه در دستور کار قرار دارد.

لینک خبر
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.