| کد خبر: 120870 |

آموزش؛ سرمایه‌گذاری بلند مدت در کشتیرانی

تین‌نیوز| متاسفانه برای ایجاد فرهنگ دریایی در کشور مانند سایر کشورهای پیشرفته جهان هزینه نمی‌شود، درحالی‌که در کشورهایی مانند انگلیس، هلند، فرانسه، آلمان و امریکا تسهیلات ویژه‌ای در اختیار دریانوردان قرار می‌گیرد.
 
مارین نیوز - پس از رفع تحریم‌ها و بازگشت دوباره کشتی‌ها به عرصه دریانوردی و با توجه به افزایش سن ناوگان، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران ضمن جوان‌سازی ناوگان خود باید در یک برنامه‌ریزی طولانی‌ مدت به فکر تامین نیروی انسانی متخصص دریانورد برای فعالیت در ناوگان باشند.
 
اوج فعالیت دانشگاه‌های دریایی نیمه دوم سال ۶۵ بوده و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از سال ۶۶ به بعد وارد بازار کار شده ‌اند. اگر کارکرد این نیروها را ۳۰ سال در نظر بگیریم که به مراتب کمتر از این عدد است درحال حاضر به دلیل رسیدن به سن بازنشستگی، زمان خروج بسیاری از نیروهای متخصص از ناوگان دریایی فرا رسید؛ این در حالی است که در ۳۰ سال گذشته ظرفیت ناوگان کشتیرانی از نظر تناژ، تعداد کشتی و... ۳ تا ۴ برابر شده است؛ بنابراین دانشگاه‌های دریایی کشور باید به ‌شدت به دنبال تربیت نیروی دریانورد باشند تا کمبودی در این بخش ایجاد نشود و ناوگان دریایی کشور به دریانورد خارجی وابستگی پیدا نکند. 
 
در این زمینه شرکت‌های کشتیرانی و سازمان بنادر و دریانوردی به‌ عنوان متولی آزمون شایستگی دریانوردی باید با دانشگاه‌های دریایی همکاری لازم را داشته باشند تا این دانشگاه‌ها بتوانند نیروی متخصص موردنیاز را تربیت کنند. وظیفه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این است که نیروی انسانی موردنیاز را برای بخش‌های مختلف، صنایع و خدمات تربیت کند که یکی از این صنایع و خدمات به‌صورت ویژه بخش دریانوردی و کشتیرانی است. هزینه‌هایی که صرف آموزش دریانوردی می‌شود در همان سال‌های اولیه خدمت دریانورد روی کشتی پوشش داده می‌شود؛ بنابراین نباید با کوتاه‌ بینی آموزش دریانوردان را هزینه ببینیم، بلکه آموزش نوعی سرمایه‌گذاری است. در حال حاضر ضوابط به‌ گونه‌ای است که دیپلمه‌های هنرستان‌های دریایی هم می‌توانند با گذراندن برخی دوره‌ها در کشتی‌های اقیانوس‌ پیما فعالیت کنند، درصورتی‌ که این هنرستان‌ها برای ظرفیت شغلی خاصی ایجاد شده‌اند و حال چنانچه شرایط خاصی برای بکارگیری این افراد ایجاد شده باید افرادی که از درجات علمی بالایی برخوردارند برای فعالیت روی کشتی‌های اقیانوس‌پیما انتخاب شوند. متاسفانه برای ایجاد فرهنگ دریایی در کشور مانند سایر کشورهای پیشرفته جهان هزینه نمی‌شود، درحالی‌که در کشورهایی مانند انگلیس، هلند، فرانسه، آلمان و امریکا تسهیلات ویژه‌ای در اختیار دریانوردان قرار می‌گیرد. 
 
دکتر پرویز باورصاد - رییس دانشکده علوم دریایی دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.