| کد خبر: 120831 |

مجوز فرودگاه را با جان‌کندن گرفتم

تین‌نیوز| دبیر شورایعالی مناطق آزاد با بیان این‌که مقصر غفلت از توسعه سواحل مُکران هستم از دریافت مجوز ساخت فرودگاه در کنارک با جان‌کندن خبر داد و گفت: دبیرخانه مناطق آزاد را به جای وزارت اقتصاد به وزارت راه و شهرسازی واگذار کنید.
 

به گزارش خانه ملت، اکبر ترکان در جلسه اخیر کمیسیون اصل 90 با محوریت بررسی مشکلات مردم چابهار اظهار کرد: حدود 80 درصد مردم جهان در سواحل زندگی می کنند، این در حالی است که در سواحل جنوبی ایران از خرمشهر تا گواتر 1.5 میلیون نفر زندگی می کنند که کمتر از 2 درصد می شود.
وی با طرح این پرسش که چرا اینگونه است، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب به این موضوع توجه کرده اند و 10 سال قبل با یک جمله بسیار تکان دهنده ای فرمودند که ما از سواحل غفلت کرده ایم و خودشان نیز برنامه ریزی کرده اند و آنچه که حوزه فرماندهی خود ایشان است، عمل کرده اند.

وی یادآور شد: به دستور فرمانده معظم کل قوا نیروی دریایی ارتش در سواحل مُکران در دریای عمان مستقر شده و چهار قطب جدید استقرار را در پسابندر، کنارک، زرآباد و جاسک تعریف  شده است.

وی افزود: در دولت گذشته کمیته ای تشکیل شده برای اینکه پس از استقرار نیروی دریایی ارتش در این مناطق به آن توجه کند که چگونه باید سایر پشتوانه های لازم را برای ایجاد نقطه ای تمدنی ایجاد کرد که در همین رابطه وزارتخانه های مختلف در این کمیته زیر نظر معاون اول رئیس جمهور کار می کنند.

مشاور رییس جمهوری به دستور کار قرار گرفتن سواحل مُکران در قانون برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: هدف اولیه این طرح این است که اگر چگونه می توانیم جمعیت سواحل جنوبی ایران را از 1.5 میلیون نفر به 5 میلیون نفر برسانیم که 2.5 میلیون نفر آن در سواحل خلیج فارس و 2.5 میلیون نفر دیگر در سواحل دریای عمان مستقر شوند.

ترکان با بیان این‌که می توان 5 قطب اقتصادی با اشتغالزایی 500 هزار نفر در سواحل جنوبی ایجاد کرد که همین اشتغالزایی جمعیت  را در منطقه مستقر می کند، اظهار کرد:‌غفلت هایی در این حوزه وجود داشته که مربوط به همه ماست و من برای اینکه به کسی بر نخورد همه تقصیرات را به گردن می گیرم.

وی با بیان این‌که روزی که منطقه آزاد چابهار تاسیس شد در کنار آن روستای تیس با جمعیتی 3 هزار نفری وجود داشت، تصریح کرد: مسئولان گفتند شهری به نام تیس روبروی این روستا ایجاد می کنیم تا مردم این روستا در کنارساحل زندگی بهتری برپا کنند، اما متاسفانه در طول 22 سال گذشته نه تنها این شهر ساخته نشده بلکه طراحی آن روی کاغذ نیز انجام نشده است. امروز جمعیت این روستا از 3 هزار نفر به 8 هزار نفر رسیده و مردم آن در منجلابی از مشکلات زندگی می کنند وشهر تیس را برای اهالی نساخته ایم.

وی با اشاره به این‌که در جنوب استان -سیستان و بلوچستان- 7 رودخانه سیلابی وجود دارد که باوقوع سیل زندگی مردم با خطر مواجه می شود، تاکید کرد: می توانستیم این آب ها را مهار کنیم.در یکی از این رودخانه ها زمانی که بنده در سال 62استاندار بودم گلنگ سد جگین زده وسد ساخته شد، اما بیشتر از یک نسل است که هنوز شبکه های سد ساخته نشده است و  رودخانه های دیگر نیز باقی مانده اند در حالی که ساختن این سدها هزینه چندانی هم ندارد.

وی ادامه داد: اینکه مدام قربان صدقه هم برویم کار درست نمی شود و راه حل های مشکلات مردم بسیار وسیع تر از این است که بگوییم این بندر متعلق به من باشد یا منطقه آزاد ما که می گوییم بندر و منطقه آزاد مال شما باشد و آش را باجاش بخشیدیم اما منیّت ها را رها کنیم.

دبیرشورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی اظهار کرد: برای احداث فرودگاه با چه جان کندنی رفتیم مجوز گرفتیم در 20 کیلومتری فرودگاه کنارک یک فرودگاه بسازیم با شروع کار ساخت، ده‌ها مدعی پیدا شده که خودمان می سازیم و رفتند 330 میلیون دلار به طرف خارجی بدهند که بیاید برای شان فرودگاه بسازد در حالیکه ما در ماکو با 80 میلیارد تومان که می شود 25 میلیون دلار فرودگاه ساختیم و بعیداست این فرودگاه را بتوانند  تا 20 سال دیگر بسازند.

ترکان خطاب به نمایندگان مجلس گفت: اینکه بروید در مجلس تصویب کنید که دبیرخانه منطقه آزاد به جای وزارت اقتصاد و دارایی به وزارت راه و شهر سازی واگذار شود به والله بهتر است بگذارید لااقل وزارت راه در منطقه آزاد فرودگاه و بندر بسازد و مسخره است که برویم دریک منطقه بندر را در یک جا و فرودگاه را در جای دیگر بسازیم، همه متعلق به یک کشور هستیم و و باید ظرفیت های آن را فعال کنیم
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • Irani @ gmail. com 0 0

    آقای مهندس ترکان، جانمائی محل فرودگاه منطقه آزاد چابهار در لکه ۸ غلط است و بایستی قطعا جابجا شود، یعنی به سوی شمال لکه گذاری ها منتقل شود و با شرکت فرودگاه ها تشریک مساعی شود، در حین حال نیروی هوائی ارتش از حضور یک فرودگاه دیگر جلوگیری می کند و خشنود نیست۰همان بحثفاصله حداقل ۱۲۰ کیلومتر بین دو فرود گاه که باید جدی گرفته شود۰در ضمن معاون برنامه ریزی شما برای دیدار و مذاکره برای سرمایه گذار بالقوه نرخ تعیین فرموده اند!!!!! آیا این درست است؟ اینرا بنده شخصا آزمایش کردم و مستندانش را در صورت نیاز ارائه می دهم۰آقا ی ترکان چابهار فقط می تواند یک فرودگاه داشته باشد که تلفیقی از کشوری و نظامی باشد تا منطقی باشد، آنهم کاملا خارج از لکه گذاری های غلط مهندسین مشاور که که اصولا نقاط ضعف فراوان دا رند۰توصیه می شود از مشاور بین المللی معتبر در کنار مشاورین وطنی بهره گیرید تا شاید برای ساخت فرودگاه جدید سرمایه جذب گردد۰