| کد خبر: 120497 |

◄ موسوی نژاد: نقش کاهش دخالت نیروی انسانی در بهره‌برداری راه‌آهن

تین‌نیوز|

رئیس انجمن صنفی حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته معتقد است: اقداماتی که می‌تواند جلوی تکرار حوادثی همچون حادثه ریلی سمنان را بگیرد آموزش نیروی انسانی، برطرف کردن دغدغه‌های معیشتی او و بازآموزی مستمر آن‌ها است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز؛ چندی پیش عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به مناسبت چهلمین روز درگذشت کشته شده‌های حادثه ریلی سمنان پیشنهاد نام‌گذاری این روز به عنوان روز ایمنی راه‌آهن را ارائه کرد. وی در خصوص دلایل این انتخاب اظهار داشت هرساله و در چنین روزی بایستی به یاد داشته باشیم که مهم‌ترین ویژگی حمل‌ونقل ریلی ایمنی آن است و نباید تصویر ایمنی حمل‌ونقل ریلی نزد مردم خدشه‌دار شود. در همین خصوص سید حسن موسوی نژاد، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته گفت: بایستی برنامه‌ریزی بلندمدت راه‌آهن به گونه‌ای باشد که دخالت نیروی انسانی در آن به حداقل برسد.

موسوی نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم که سانحه ریلی سمنان در بهره‌برداری راه‌آهن تغییری ایجاد نکرده و در واقع این موضوع یک خطای انسانی موردی بوده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این حادثه یک استثنا بود و جز آن مشکل دیگری وجود نداشته است. کاری که می‌توان در این زمینه انجام داد این است که اجازه تکرار آن به حداقل برسد.

رئیس انجمن صنفی حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته در خصوص اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه اظهار داشت: تا زمانی که مداخله نیروی انسانی در سیستم بیشتر باشد امکان بروز چنین خطاهایی نیز بیشتر است. امروزه در همه کشورهای برتر دنیا در زمینه ریلی شاهد ورود تکنولوژی‌های پیشرفته ماشینی به جای دخالت انسانی هستیم که این موضوع موجب کاهش امکان خطا در برخی از سمت های فرسایشی است.

موسوی نژاد افزود: کارهایی که لازم است صورت بگیرد این است که نخست نیروی انسانی به مقدار کافی آموزش لازم را ببیند. در مرحله دوم نیز نیروی انسانی باید دغدغه‌های معیشتی و دیرکرد حقوق نداشته باشد تا فشار این‌گونه موارد شخصی بر عملکرد کل سیستم تأثیر نگذارد که موجب بروز خطاهایی از این دست شود.

وی در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: نکته دیگری که وجود دارد این است که این نیروهای انسانی باید بازآموزی مدام داشته باشند تا توانایی آن‌ها پس از مدتی در خدمت تعریف شده فرسایش نداشته باشد. گاهی لازم است نیروهایی که طی این بازآموزی‌ها ضعیف شده‌اند حذف شوند و تلاش شود که به طوری برنامه‌ریزی شود که کمترین دخالت نیروی انسانی در بهره‌برداری راه‌آهن وجود داشته باشد.
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.