| کد خبر: 120291 |

استان‌هایی که بدون آب به «بندر» می‌زنند

راه‌اندازی «بندرهای خشک» برای توسعه تجارت

تین نیوز| براساس آیین‌نامه اجرایی ایجاد و فعالیت بنادر خشک در کشور مصوبه سال ۹۳، بندر خشک به پایانه‌ای ترکیبی در داخل کشور و مجاور خطوط اصلی ریلی و جاده‌ای مبادلاتی مانند ایستگاه‌های ریلی و پایانه‌های جاده‌ای گفته می‌شود که در نزدیکی مراکز تجمع کالا (تولید یا مصرف) بوده و حداقل به وسیله ۲ شیوه ریل و جاده به بنادر ساحلی یا مرزهای فعال تجاری متصل است.

به گزارش گسترش تجارت، بندر خشک که به آن بندر داخلی یا لجستیک پارک نیز گفته می‌شود؛تنها مقصد بنادر دریایی نیست و می‌تواند مرکزی برای تخلیه، بارگیری، انبارسازی موقت کانتینرها، بارهای عمومی یا فله از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای یا فرودگاه‌ها هم باشد. بر اساس قانون پس از ورود کالا به بندر خشک، تمام خدمات مرتبط با امور گمرکی، بانکی، انتظامی و سایر خدمات مثل بازرسی‌های لازم برای واردات و صادرات بار فراهم است و در واقع این بندر می‌تواند در بارنامه‌ها هم به عنوان مبدا و هم مقصد کالا عنوان شود. حال با توجه به مزیت‌های این بنادر و برنامه ایران برای توسعه صادرات غیرنفتی، تاسیس بنادر خشک چند سالی است که در دستور کار دولت قرار گرفته و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده استان‌های یزد، گلستان، اردبیل، تهران و اصفهان در فهرست مکان‌های تاسیس بندر خشک قرار دارند.

مهم‌ترین مشکلی که امروزه بنادر ساحلی به علت رشد سریع استفاده از کانتینر در حمل‌ونقل دریایی با آن روبه رو هستند، نبود فضای کافی به منظور انبارسازی و همچنین، دسترسی مطلوب نداشتن به مقاصد کالا به علت استفاده از شیوه‌های سنتی انتقال کالا است. به علاوه اینکه بنادر خشک در کشورهای دارای ساحل و همچنین محصور در خشکی، ایجاد می‌شوند و مزیت‌هایی مانند شیوه‌های حمل‌ونقل زمینی، موجب دسترسی آنها به بنادر ساحلی می‌شود.

این در حالی است که موقعیت مناسب ایران از نظر دسترسی به بازارهای مختلف، توسعه بنادر خشک و افزایش مقادیر کالاهای ترانزیتی با ساختار منسجم‌تر را توجیه می‌کند. از سوی دیگر ایران، در مجاورت ۸ کشور از مجموع ۳۰ کشور محصور در خشکی شامل افغانستان، ارمنستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان و قزاقستان قرار دارد. رونق بازار بیشتر این کشورها معطوف به صادرات مواد خام است که می‌تواند از کریدورهای ایران انجام شود و بنادر خشک، می‌توانند نقش واسطه‌ای پررنگ در انجام این فرآیند بر عهده داشته باشند. علاوه بر آنها، روسیه و حتی کشورهای شمال اروپا نیز می‌توانند به عنوان بازارهای بالقوه توسعه حمل‌ونقل و لجستیک کشور به طور عام و بنادر خشک به طور خاص مد نظر قرار گیرند. به علاوه اینکه وضعیت استراتژیک و موقعیت مهم لجستیک ایران قابل مقایسه با کشورهای جنوبی خلیج‌فارس (به ویژه امارات متحده عربی و عمان) است که با وجود نداشتن بازارهای گسترده‌ای همچون ایران، گاهی دارای بنادری با عملکرد به مراتب بهتری از ایران هستند. با توجه به تمام این گفته‌ها تاسیس بنادر خشک می‌تواند نقش موثری در توسعه تجارت ایران داشته باشد.

از «بندر خشک اینچه‌برون» تا یزد
مجوز احداث بندر خشک یزد نیز با سرمایه‌گذاری ۴هزار میلیارد در سال ۹۳ صادر شد و اردیبهشت ۱۳۹۵ نیز ساخت بندر خشک «اینچه‌برون» با حضور معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در استان گلستان آغاز شد. محمود ربیعی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار گلستان در حاشیه کلنگ‌زنی این بندر از واگذاری ۱۲۵۰ هکتار از اراضی منطقه اینچه‌برون در ۲ مرحله برای ساخت «بندر خشک اینچه‌برون» به راه‌آهن خبر داد.

بندر خشک آپرین تهران
شهریور ۹۵ خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت مبنی بر اینکه « قرارداد سرمایه‌گذاری در بندر خشک آپرین تهران به امضا رسید. » این بندر با سرمایه‌گذاری افزون‌بر ۳۰ میلیون دلار و با همکاری شرکت راه‌آهن ایران و شرکت پرس و ترنس‌اینورس سوئیس در مدت ۲ سال آینده در تهران ایجاد خواهد شد. براساس این قرارداد از این پس ۴۰۰هزار TEU در سال جابه‌جا می‌شود.

 مطالعات اقتصادی و زیست‌محیطی انجام‌شده از سوی مشاور بین‌المللی از حدود ۴۰ سال پیش احداث بندر خشک آپرین در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر تهران واقع در منطقه اسلامشهر را با وسعت ۷۰۰ کیلومتر پیشنهاد داد که پس از مراحل تثبیت و آماده‌سازی محل، حدود ۱۰سال پیش این منطقه تحویل شرکت راه‌آهن شد.

 این محل تقاطع خطوط ریلی شمال به جنوب و غرب به شرق کشور است که اتصال به شریان‌های اصلی بار جاده‌ای کشور (اتوبان تهران- ساوه و جاده قدیم ساوه و اتصال به اتوبان آزادگان و کمربندی تهران) از ویژگی‌های منحصربه‌فرد منطقه است. از اهداف تعیین این محل به عنوان پایانه تخلیه و بارگیری، انتقال بخش عمده‌ای از کالاها از سوی راه‌آهن و امکان حمل‌ونقل ترکیبی، ارائه خدمات گمرکی، تجمیع و باز توزیع کالا در قالب یک بندر خشک و کاهش هزینه‌های تمام‌شده حمل کالا است.

اصلاندوز مغان و بندر خشک اصفهان
ایده ایجاد بندر خشک در اصلاندوز مغان کنار جمهوری آذربایجان به تازگی از سوی استاندار اردبیل طرح و پیشنهاد شد. به گفته فعالان این حوزه این بندر یکی از ابزارها و زیرساخت‌هایی است که می‌تواند در مسیر توسعه استان اردبیل نقش مهم و تاثیرگذار داشته باشد.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ارس تبار، داشتن۳۸۰ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان و نزدیکی به بازار ۴۰۰ میلیون نفری روسیه، قفقاز و آسیای مرکزی از جمله مزیت‌های جغرافیای، سیاسی استان اردبیل است که تاکنون از این ظرفیت بسیار غنی در بخش اقتصادی کشور به دلایل مختلف، استفاده بهینه نشده و طرح‌های ارائه شده از جمله ایجاد منطقه آزاد تجاری، صنعتی و بندر خشک از سوی مدیران استانی دولت تدبیر و امید چراغ راهی برای مسیر توسعه‌ای این استان است. منطقه مغان در شمال استان اردبیل یکی ار مناطق مستعد در بخش کشاورزی است که به انبار غله شمال غرب کشور مشهور بوده و هزاران تن محصول کشاورزی از جمله غلات، دانه‌های روغنی و محصولات دامی و باغی در آن تولید می‌شود، تولیداتی که با برنامه‌ریزی و فرآوری مناسب می‌تواند روانه بازارهای بزرگ کشورهای شمالی شده و ارزآوری قابل‌توجهی برای کشور داشته باشد. بهمن سال گذشته نیز رییس اتاق بازرگانی اصفهان از راه‌اندازی مرحله نخست بندر خشک اصفهان از ابتدای سال ۹۵ در حومه اصفهان خبر داد. سید عبدالوهاب سهل‌آبادی در نشست هم اندیشی دست اندرکاران حوزه حمل‌ونقل استان اصفهان، بیان کرد: ساخت و راه‌اندازی بندر خشک اصفهان گامی موثر در توسعه صنعت حمل‌ونقل مرکز کشور است. به گفته سهل‌آبادی فعالان بخش حمل‌ونقل با همکاری یکدیگر باید زمینه تاسیس شرکت‌های حمل‌ونقل داخلی و بین‌المللی با کامیون‌های به روز و رانندگان جوان را فراهم کنند.

کرمانشاه هم بندر دار می‌شود
 کرمانشاه هم به زودی به یک شهر بندری تبدیل می‌شود اما از نوع «خشک» آن. مدیران استان تاکید دارند مجوز تاسیس «بندر خشک» را گرفته‌اند و کار آن در مراحل نهایی است؛ اقدامی که اگر با تعلل مواجه نشود می‌تواند موتور اقتصاد استان را روشن کند.

 مجتبی نیک‌کردار، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه با بیان اینکه ایجاد بندر خشک در استان کرمانشاه مورد تایید وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته، از اجرای این طرح در مرحله مکان‌یابی و انتخاب مشاور جهت مطالعه خبر داده و گفته این طرح به‌زودی نهایی می‌شود.

سخن آخر...
پیش از این ورود «کانتینر» یک نقطه عطف در حمل‌ونقل دریایی و جابه‌جایی آسان و سریع کالا بود، اما این روزها استفاده از کانتینر و کشتی‌های بسیار بزرگ تجاری آنقدر گسترده شده که بنادر و گمرک دست‌های خود را به نشانه ناتوانی در پاسخگویی به موقع بالا برده‌اند. اقیانوس کانتینرها سبب رشد قابل توجه میزان کالا و ترافیک در مسیرهای منتهی به بنادر شده؛ این در حالی است که کمبود فضای مناسب برای تخلیه، انبارسازی و بارگیری کانتینرها بر مشکلات واردات و صادرات افزوده است. برهمین اساس ایجاد ۷ بندر خشک در سطح کشور در دستورکار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و به گفته کارشناسان و مسئولان راه‌اندازی بندر خشک یکی از راه‌های توسعه تجاری استان‌ها به شمار می‌رود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.