| کد خبر: 120082 |

تصویب نقشه راه معماری سازمانی کلان وزارت راه و شهرسازی

آخوندی: مفهوم یکپارچگی در وزارت راه پایه‌گذاری شد

هفته‌نامه حمل ونقل|

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تصویب نقشه راه معماری سازمانی کلان وزارت راه و شهرسازی گفت: بزرگترین توفیق، مفهوم همگرایی و همکاری جمعی در وزارت راه و شهرسازی است و به لحاظ اینکه همواره در ایران از ضعف در ایجاد یک همکاری افقی رنج می‌بریم حائز اهمیت است.

وزیر راه و شهرسازی ضمن خدا قوت گفتن به تمام دست اندرکاران تصویب نقشه راه معماری سازمانی کلان وزارت راه و شهرسازی بیان داشت: بزرگترین توفیق، مفهوم همگرایی و همکاری جمعی در وزارت راه و شهرسازی است و به لحاظ اینکه همواره در ایران از ضعف در ایجاد یک همکاری افقی رنج می‌بریم حائز اهمیت است. زیرا همواره همکاری‌ها عمودی و در قالب سلسله مراتب سازمانی بوده لذا اگر قرار بر گفتگو میان مدیران هم عرض برای خلق یک موضوع  یکپارچه باشد، کار سختی به شمار می‌رود.

آخوندی ضمن ابراز خشنودی از فعالیتهای هم‌عرض در وزارت راه و شهرسازی طی چند سال گذشته گفت: خوشبختانه تمام شوراها و کمیسیون‌های مربوط  و موجود در وزارت راه و شهرسازی به صورت هم عرض ایجاد و فعال شده‌اند و روح همکاری در آنها دمیده شده است زیرا موضوع بر پایه خدمت کردن و ارتقای سیستم بوده و حس برتری‌جویی در آن به وجود نیامده است.

این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به شاه کلید علم فناوری اطلاعات مبنی بر «مفهوم یکپارچگی» تصریح کرد: در صورت حذف این مفهوم از فناوری اطلاعات در واقع این سیستم از ماهیت اصلی تهی می‌شود که نکته بسیار مهمی است و در نقشه راه تهیه شده مفهوم یکپارچگی به صورت یک «کل» در سازمان، سازمان‌دهی، شورای راهبری و نحوه انجام کار نشان داده شده است. به همین خاطر از مفهوم یکپارچگی استقبال می‌کنم و خوشبختانه این اتفاق نویدبخش دست‌یابی به اهداف مورد نظر است.


وی با بیان اینکه، متاسفانه ایران و کشورهای امثال ایران متخصص ظهور «تک ستاره» هستند. گفت: در واقع تک‌ستاره‌های بسیار درخشانی ایجاد می‌کنند اما هیچ وقت آسمانی از ستاره‌ها ایجاد نمی‌شود. اما امروز شاهد ایجاد یک فضای پر ستاره در وزارت راه و شهرسازی هستیم.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، امروز درک مردم بسیار بالا است و استفاده از سامانه‌های مختلف وزارتخانه از سامانه ۱۴۱ سازمان راهداری گرفته تا سایر سامانه‌ها مانند هواشناسی از استقبال عمومی بالایی برخوردار هستند و حتی سامانه‌های تخصصی نیز توسط مخاطبان خاص آن‌ها شناسایی و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تاکید بر اینکه « ایران باید مدرن شود» گفت: فرایند مدرن شدن مساله ای نیست که بشود از آن احتراز کرد. حتی کسانی که سخت‌ترین صحبت ها را علیه مدرنیته انجام می‌دهند از تمام ابزارهای مدرن استفاده می‌کنند اما نکته بسیار مهم در این میان چگونگی مدرن شدن است و این که در این زمان چه مفهومی از مدرنیته در ذهن ما نقش بسته است.این عضو کابینه دولت یازدهم خاطرنشان کرد: مدرن شدن یک خلاقیت مجدد و یک باز تولید مجدد از تمدن ایران‌شهری از سبک زندگی ایرانی در دوره معاصر است. در واقع مدرن شدن الحاق یکسری مسائل به زندگی قدیم ما نیست.

آخوندی ضمن یادآوری حادثه پلاسکو برای مدیران و معاونان وزارتخانه، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه خاطرنشان کرد: روزگاری در این کشور با هدف گام بر داشتن به سمت مدرنیته شروع به خیابان‌کشی کردیم اما نتیجه این خیابان‌کشی‌ها منجر به ساخت یک شهر بی در و پیکر و یک جنگل ساختمانی در تهران شد که همه چیز آن بی‌معنی است.

وی افزود: از طرفی به دنبال حرکت سریع‌تر، زندگی راحت‌تر، دسترسی به آب سالم‌تر و کاهش مرگ و میربودیم اما نتیجه آن کاهش سرعت تردد خودروها در خیابان به ۲۵ کیلومتر و در ساعت پیک ترافیک حتی به  ۷ کیلومتر در ساعت رسید. همچنین تشدید آلودگی هوا، کمبود آب و سایر مسائل دیگر در تهران و سایر کلان‌شهرها نیز مشهود شد.

این عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه اظهار داشت: به طور قطع تهیه نقشه راه معماری سازمانی  کلان وزارت راه و شهرسازی به مراتب ده‌ها برابر بزرگتر از ساختمان پلاسکو است زیرا میلیون‌ها انسان با آن ارتباط برقرار می‌کنند و میلیون‌ها اطلاعات در آن رد وبدل می‌شود و به نوعی از شبکه حرکتی تهران بسیار پیچیده‌تر است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نظرات جامعه شناسان در خصوص مبحث مدرنیته بیان داشت: مفهوم مورد نظر آنها چرایی  قابلیت ایجاد خلاقیت در غرب به عنوان زادگاه مدرنیته و تبدیل شدن آن به جنگ‌های مخرب در جوامع گیرنده است. که در نوع خود سوال بسیار پیچیدهای است به طوری که با بررسی گروهک‌های تکفیری داعش و القاعده متوجه می‌شویم آنها از آخرین فناوری‌های روز استفاده می‌کرده و می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی این پرسش که «آیا کارمند وزارتخانه در سیستم پیچیده ۶۵ هزار نفری وزارتخانه جایی برای خلاقیت و ایفای نقش در این شبکه دارد و یا فقط نظاره‌گر است» را بسیار مهم خواند و تصریح کرد: برخی از جامعه شناسان فناوری بر این باورند که یکی از گرفتاری‌های فناوری به شدت اغوا کننده بودن آن است و در واقع به جای اینکه ابزار دست انسان شود سرانجام بر انسان تسلط می‌یابد. بنابر این از همین امروز که کار بسیار بزرگی انجام می‌شود باید در نظر داشته باشید که این کار برای مردم انجام می‌شود.

آخوندی ادامه داد: این گفته ها در وزارتخانه کالبدی و خشن راه و شهرسازی شاید نظری و لوکس به نظر می‌رسد اما تمام نگرانی من همانند جامعه‌شناسانی است که معتقدند «پلاسکو قبل از فروریزش، فروریخته بود.» در اصل نظام مدیریت شهری تهران فروریخته بود و همین الان نیز فروریخته است و در واقع ساختمان پلاسکو نماد فروریختن ظاهری نظام مدیریت مدرن شهری بود که در واقع به هیچ اصول نوینی پایبند نبود.

لینک خبر

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.