|
کد خبر:
119811
|
اتوبوسهای رونمایی شده در مشهد معطل سرمایهگذاری است
تیننیوز| با گذشت بیش از یک ماه از رونمایی 122 دستگاه اتوبوس جدید شهری، همچنان این اتوبوسها وارد ناوگان اتوبوسرانی نشده و در پارکنیگهای اتوبوسرانی خاک میخورند و دلیل آن هم عدم ورود بخش خصوصی به این موضوع است.
به گزارش ایسنا، چهارم دیماه بود که سازمان اتوبوسرانی مشهد با برگزاری مراسمی از 122 اتوبوس جدید با آلایندگی کم رونمایی کرد، اتوبوسهایی که به گفته مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی حتی رنگ آنها بر اساس روانشناسی رنگ انتخاب شده بود که موجب ایجاد نشاط و شادابی در سطح شهر شوند، اما در حال حاضر با گذشت بیش از یک ماه از آن زمان نه تنها شور و نشاطی در سطح شهر ایجاد نکردهاند بلکه به دلیل نبود خریدار بخش خصوصی حتی وارد ناوگان نیز نشدهاند.
علیاصغر نیشابوری، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد در این خصوص به ایسنا، گفت: در گذشته اتوبوسهای شهری با استفاده از منابع دولتی خریداری میشدند به این صورت که 82.5 درصد آن توسط دولت و 17.5 درصد هم توسط شهرداری پرداخت میشد.
وی اضافه کرد: اتوبوسها نیز طبق آییننامه مصوب هیأت وزیران به شرکتهای بخش خصوصی واگذار میشد به نحوی که شرکتهای خصوصی تنها 17.5 درصد سهم شهرداری را پرداخت کرده و مابقی آن یارانه دولتی بوده و به جای آن متعهد به خدمت 10 ساله میشدند.
واگذاری اتوبوسها تنها با پرداخت صددرصدی قیمت تمام شده انجام میگیرد
نیشابوری با بیان اینکه از سال 92 کمک دولت جهت خرید اتوبوس قطع شده است، تصریح کرد: اتوبوسهای جدید تماما توسط شهرداری خریداری شده و بنا به تکلیف شورای شهر باید به بخش خصوصی واگذار شود، با توجه به اینکه این اتوبوسها صددرصد با استفاده از منابع شهرداری خریداری شدهاند دیگر با فرمول مصوب هیأت وزیران امکان واگذاری اتوبوسها نبود بنابراین شورای شهر آییننامهای مبنی بر واگذاری اتوبوس به بخش خصوصی تصویب کرد.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد با اشاره به اینکه طبق مصوبه شورای شهر واگذاری این اتوبوسها تنها با پرداخت صددرصدی قیمت تمام شده انجام میگیرد، خاطرنشان کرد: بر این اساس برای شرکتهای خصوصی فراخوان زدیم تا شرکتهایی که تمایل دارند بیایند سرمایهگذاری کرده و اتوبوسها را بگیرند؛ باتوجه به اینکه خرید اتوبوسها با این شرایط برای بخش خصوصی توجیه ندارد، قرار شد ما بهای تمام شده جابهجایی هر مسافر را محاسبه کرده و علاوه بر پول بلیت به بخش خصوصی پرداخت کنیم.
بهرهبرداری از اتوبوسها، شاید قبل از عید
وی با اشاره به استقبال از این فراخوان، گفت: استقبال خوب بوده، اما نسبت به گذشته استقبال کمتری شده است، این 112 دستگاه پَک است و پس از توانسنجی و برگزاری مناقصه با هم به صورت تک مرحلهای به افراد شرکتها واگذار میشوند.
نیشابوری با اشاره به زمان بهرهبرداری از این اتوبوسها، عنوان کرد: امیدواریم با واگذاری اتوبوسها، آنها نیمه اسفند ماه و در طرح استقبال از بهار به بهرهبرداری برسند.
تاکید شورای شهر بر ادامه خصوصیسازی ناوگان اتوبوسرانی است
سیدجلال فیاضی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد نیز در گفتوگو با ایسنا، قطع کمک دولت برای خرید اتوبوسهای شهری از اواخر دولت گذشته را عامل خرید و واگذاری اتوبوسها با قیمت تمام شده به بخش خصوصی و مشکلات ایجاد شده میداند.
وی با بیان اینکه تاکید شورای اسلامی شهر مشهد بر ادامه خصوصیسازی ناوگان اتوبوسرانی است، گفت: بر همین اساس شورای شهر به شهرداری تاکید کرده که اتوبوسها باید به بخش خصوصی واگذار شوند، اما ظاهرا هنوز بخش خصوصی برای خرید این اتوبوسها اعلام آمادگی نکرده است.
فیاضی ادامه میدهد: برای افزایش استقبال و خرید اتوبوسها حتی در شورای شهر با شیوههای جدیدی برای واگذاری این اتوبوسها در کمیسیون حمل و نقل تصویب کردیم که بر اساس آن علاوه بر شرکتهای خصوصی افراد نیز میتوانند به صورت راننده- مالک این اتوبوسها را خریداری کرده و در چهارچوب شرکتی کار کنند، اما با این وجود نیز استقبالی از سوی بخش خصوصی نشده است.
وی با اشاره به اینکه باید علل و عوامل این موضوع از سوی شهرداری بررسی شده و طی لایحهای به شورای شهر اعلام شود، تصریح کرد: در صورتی که شهرداری به این نتیجه برسد که نیاز به شیوههای جدیدتر یا تسهیلات بیشتری است شورای شهر آمادگی بررسی آن را دارد حتی آمادهایم در صورتی که بخش خصوصی برای خرید آنها اقدام نکرد استفاده از این اتوبوسها در خطوط سازمانی را مورد بررسی قرار دهیم.
توقف اتوبوسها را مصحلت نمیدانم
رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه به هر حال توقف این اتوبوسها را به مصحلت نمیدانم، خاطرنشان کرد: این اتوبوسها باید هرچه سریعتر وارد ناوگان شوند، اما هنوز از سوی شهرداری به ما در شورای شهر و کمیسیون حملونقل پیشنهاد جدیدی در این خصوص اعلام نشده است.
وی اضافه کرد: طبیعی است اگر شهرداری پیشنهاد جدیدی در این زمینه بدهد حتما در شورا و کمیسیون حملونقل با این هدف که هرچه سریعتر این اتوبوسها وارد ناوگان شود تصمیمگیری خواهیم کرد.
عدم حل این مسئله خریدهای بعدی را هم با مشکل مواجه خواهد کرد
فیاضی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر شهرداری در تدارک خرید اتوبوسهای دیگری هم هست، گفت: اگر این مسئله حل نشده و ادامه پیدا کند در خریدهای بعدی هم با مشکل مواجه خواهیم شد، بنابراین شهرداری باید هرچه سریعتر با استفاده از مصوبات کنونی شورای شهر یا پیشنهادات جدید خود به شورا، راهحلی برای این مسئله پیدا کرده و راه را برای خرید این اتوبوسها توسط بخش خصوصی باز کند.
قیمت بالا و حاشیه سود پایین؛ دلایل عدم استقبال سرمایهگذاران
وی با اشاره به دلایل عدم استقبال بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در خرید این اتوبوسها یکی از دلایل آن را قیمت بالای این اتوبوسها عنوان کرده و افزود: موضوع دیگر این است که بخش خصوصی در جایی سرمایهگذاری میکند که امنیت و حاشیه سود قابل قبولی داشته باشد، به نظر میرسد عدم اطمینان به حاشیه سود موجب این قضیه شده است و اگر اینگونه باشد باید برای رفع این مشکل اقداماتی صورت گیرد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: در حال حاضر قیمت هر دستگاه اتوبوس نو حدود 500 میلیون تومان است، اما شهرداری عملا با ارائه یارانه 150 میلیون تومانی قیمت تمام شده هر دستگاه اتوبوس را 350 میلیون تومان اعلام کرده که افراد و شرکتهای بخش خصوصی برای خرید اتوبوس باید آن را پرداخت کنند که به نظر میرسد باتوجه به هزینهها این قیمت نیز حاشیه سود مناسبی برای سرمایهگذاران بخش خصوصی ایجاد نمیکند که اگر اینگونه باشد شهرداری باید محاسبه و مذاکره کرده و پیشنهاد خود را برای شورای شهر بدهد.
با این وجود در شرایط کنونی که کمبود اتوبوس در سطح شهر کاملا محسوس بوده همچنین بسیاری از اتوبوسهای شهر فرسوده است و نیاز به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی وجود دارد، انتظار میرود سازمان اتوبوسرانی هرچه سریعتر مشکل 122 عضو جدید خود را حل کرده و در آینده نیز پیش از خرید و رونمایی از اتوبوسها ابتدا فکری برای مالکین و رانندگان آنها کند تا شاهد اینگونه اتفاقات نباشیم.
علیاصغر نیشابوری، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد در این خصوص به ایسنا، گفت: در گذشته اتوبوسهای شهری با استفاده از منابع دولتی خریداری میشدند به این صورت که 82.5 درصد آن توسط دولت و 17.5 درصد هم توسط شهرداری پرداخت میشد.
وی اضافه کرد: اتوبوسها نیز طبق آییننامه مصوب هیأت وزیران به شرکتهای بخش خصوصی واگذار میشد به نحوی که شرکتهای خصوصی تنها 17.5 درصد سهم شهرداری را پرداخت کرده و مابقی آن یارانه دولتی بوده و به جای آن متعهد به خدمت 10 ساله میشدند.
واگذاری اتوبوسها تنها با پرداخت صددرصدی قیمت تمام شده انجام میگیرد
نیشابوری با بیان اینکه از سال 92 کمک دولت جهت خرید اتوبوس قطع شده است، تصریح کرد: اتوبوسهای جدید تماما توسط شهرداری خریداری شده و بنا به تکلیف شورای شهر باید به بخش خصوصی واگذار شود، با توجه به اینکه این اتوبوسها صددرصد با استفاده از منابع شهرداری خریداری شدهاند دیگر با فرمول مصوب هیأت وزیران امکان واگذاری اتوبوسها نبود بنابراین شورای شهر آییننامهای مبنی بر واگذاری اتوبوس به بخش خصوصی تصویب کرد.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد با اشاره به اینکه طبق مصوبه شورای شهر واگذاری این اتوبوسها تنها با پرداخت صددرصدی قیمت تمام شده انجام میگیرد، خاطرنشان کرد: بر این اساس برای شرکتهای خصوصی فراخوان زدیم تا شرکتهایی که تمایل دارند بیایند سرمایهگذاری کرده و اتوبوسها را بگیرند؛ باتوجه به اینکه خرید اتوبوسها با این شرایط برای بخش خصوصی توجیه ندارد، قرار شد ما بهای تمام شده جابهجایی هر مسافر را محاسبه کرده و علاوه بر پول بلیت به بخش خصوصی پرداخت کنیم.
بهرهبرداری از اتوبوسها، شاید قبل از عید
وی با اشاره به استقبال از این فراخوان، گفت: استقبال خوب بوده، اما نسبت به گذشته استقبال کمتری شده است، این 112 دستگاه پَک است و پس از توانسنجی و برگزاری مناقصه با هم به صورت تک مرحلهای به افراد شرکتها واگذار میشوند.
نیشابوری با اشاره به زمان بهرهبرداری از این اتوبوسها، عنوان کرد: امیدواریم با واگذاری اتوبوسها، آنها نیمه اسفند ماه و در طرح استقبال از بهار به بهرهبرداری برسند.
تاکید شورای شهر بر ادامه خصوصیسازی ناوگان اتوبوسرانی است
سیدجلال فیاضی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد نیز در گفتوگو با ایسنا، قطع کمک دولت برای خرید اتوبوسهای شهری از اواخر دولت گذشته را عامل خرید و واگذاری اتوبوسها با قیمت تمام شده به بخش خصوصی و مشکلات ایجاد شده میداند.
وی با بیان اینکه تاکید شورای اسلامی شهر مشهد بر ادامه خصوصیسازی ناوگان اتوبوسرانی است، گفت: بر همین اساس شورای شهر به شهرداری تاکید کرده که اتوبوسها باید به بخش خصوصی واگذار شوند، اما ظاهرا هنوز بخش خصوصی برای خرید این اتوبوسها اعلام آمادگی نکرده است.
فیاضی ادامه میدهد: برای افزایش استقبال و خرید اتوبوسها حتی در شورای شهر با شیوههای جدیدی برای واگذاری این اتوبوسها در کمیسیون حمل و نقل تصویب کردیم که بر اساس آن علاوه بر شرکتهای خصوصی افراد نیز میتوانند به صورت راننده- مالک این اتوبوسها را خریداری کرده و در چهارچوب شرکتی کار کنند، اما با این وجود نیز استقبالی از سوی بخش خصوصی نشده است.
وی با اشاره به اینکه باید علل و عوامل این موضوع از سوی شهرداری بررسی شده و طی لایحهای به شورای شهر اعلام شود، تصریح کرد: در صورتی که شهرداری به این نتیجه برسد که نیاز به شیوههای جدیدتر یا تسهیلات بیشتری است شورای شهر آمادگی بررسی آن را دارد حتی آمادهایم در صورتی که بخش خصوصی برای خرید آنها اقدام نکرد استفاده از این اتوبوسها در خطوط سازمانی را مورد بررسی قرار دهیم.
توقف اتوبوسها را مصحلت نمیدانم
رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه به هر حال توقف این اتوبوسها را به مصحلت نمیدانم، خاطرنشان کرد: این اتوبوسها باید هرچه سریعتر وارد ناوگان شوند، اما هنوز از سوی شهرداری به ما در شورای شهر و کمیسیون حملونقل پیشنهاد جدیدی در این خصوص اعلام نشده است.
وی اضافه کرد: طبیعی است اگر شهرداری پیشنهاد جدیدی در این زمینه بدهد حتما در شورا و کمیسیون حملونقل با این هدف که هرچه سریعتر این اتوبوسها وارد ناوگان شود تصمیمگیری خواهیم کرد.
عدم حل این مسئله خریدهای بعدی را هم با مشکل مواجه خواهد کرد
فیاضی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر شهرداری در تدارک خرید اتوبوسهای دیگری هم هست، گفت: اگر این مسئله حل نشده و ادامه پیدا کند در خریدهای بعدی هم با مشکل مواجه خواهیم شد، بنابراین شهرداری باید هرچه سریعتر با استفاده از مصوبات کنونی شورای شهر یا پیشنهادات جدید خود به شورا، راهحلی برای این مسئله پیدا کرده و راه را برای خرید این اتوبوسها توسط بخش خصوصی باز کند.
قیمت بالا و حاشیه سود پایین؛ دلایل عدم استقبال سرمایهگذاران
وی با اشاره به دلایل عدم استقبال بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در خرید این اتوبوسها یکی از دلایل آن را قیمت بالای این اتوبوسها عنوان کرده و افزود: موضوع دیگر این است که بخش خصوصی در جایی سرمایهگذاری میکند که امنیت و حاشیه سود قابل قبولی داشته باشد، به نظر میرسد عدم اطمینان به حاشیه سود موجب این قضیه شده است و اگر اینگونه باشد باید برای رفع این مشکل اقداماتی صورت گیرد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: در حال حاضر قیمت هر دستگاه اتوبوس نو حدود 500 میلیون تومان است، اما شهرداری عملا با ارائه یارانه 150 میلیون تومانی قیمت تمام شده هر دستگاه اتوبوس را 350 میلیون تومان اعلام کرده که افراد و شرکتهای بخش خصوصی برای خرید اتوبوس باید آن را پرداخت کنند که به نظر میرسد باتوجه به هزینهها این قیمت نیز حاشیه سود مناسبی برای سرمایهگذاران بخش خصوصی ایجاد نمیکند که اگر اینگونه باشد شهرداری باید محاسبه و مذاکره کرده و پیشنهاد خود را برای شورای شهر بدهد.
با این وجود در شرایط کنونی که کمبود اتوبوس در سطح شهر کاملا محسوس بوده همچنین بسیاری از اتوبوسهای شهر فرسوده است و نیاز به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی وجود دارد، انتظار میرود سازمان اتوبوسرانی هرچه سریعتر مشکل 122 عضو جدید خود را حل کرده و در آینده نیز پیش از خرید و رونمایی از اتوبوسها ابتدا فکری برای مالکین و رانندگان آنها کند تا شاهد اینگونه اتفاقات نباشیم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.